Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1573854_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 6029
Doknr.
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 01.09.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 68 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 68:
Dato
30-11-2015
”Vil ministeren redegøre for eventuel forskel i reguleringen, herunder lovgivning, af-
regning, indberetningskrav, dokumentationskrav, tilsyn mv., af hhv. kommunale og
ikke-kommunale leverandører i fritvalgsordninger på de kommunale velfærdsområder,
jf. appendiks 3 til Produktivitetskommissionens analyserapport 6 om offentlig-privat
samarbejde?”
Endeligt svar:
Som anført i det foreløbige svar af 28. september 2015 er der for at kunne besvare
spørgsmålet anmodet om bidrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling,
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet samt Sundheds- og Ældreministeriet.
På baggrund af ministeriernes bidrag kan det konstateres, at der i fritvalgsordningerne
på de kommunale velfærdsområder er en række forskelle i reguleringen af kommuna-
le og ikke-kommunale leverandører. Forskellene knytter sig hovedsageligt til optagel-
se/anvisning, afregning og tilsyn. Herunder følger en nærmere beskrivelse af forskel-
lene.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har oplyst følgende:
”Dagtilbud
Der er forskel på reguleringen af kommunale og private dagtilbud, for så vidt angår
bl.a. optagelse af børn, afregning og tilsyn med tilbuddenes økonomi.
Optagelse af børn
Kommunalbestyrelsen træffer som udgangspunkt afgørelse om optagelse af børn i
dagtilbud, bortset fra privatinstitutioner. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at selv-
ejende og udliciterede daginstitutioner samt privat dagpleje selv træffer afgørelse om
optagelse. Privatinstitutioner træffer selv afgørelse om optagelse af børn.
Afregning
Kommunalbestyrelsens tilskud til en plads i en kommunal, selvejende og udliciteret
daginstitution samt kommunal dagpleje skal mindst udgøre 75 pct. og forældrenes
egenbetaling højst 25 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter pr. barn, eksklusiv
diverse udgifter fx husleje og vedligeholdelse.
Tilskuddet til en plads i en privat dagpleje fastsættes af kommunalbestyrelsen. Der
gælder ikke regler for størrelsen af tilskuddet, som derfor alene afhænger af den ind-
gåede aftale mellem kommunalbestyrelsen og den private dagpleje. Forældrenes
egenbetaling kan højst udgøre 25 pct. af den private dagplejes budgetterede brutto-
driftsudgifter.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil redegøre for eventuel forskel i reguleringen, herunder lovgivning, afregning, indberetningskrav, dokumentationskrav, tilsyn mv., til social- og indenrigsministeren
1573854_0002.png
Kommunalbestyrelsen skal give henholdsvis et drifts-, administrations- og bygningstil-
skud pr. barn i godkendte privatinstitutioner. Driftstilskuddet beregnes på baggrund af
de gennemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter pr. barn, eksklusiv udgifter til støt-
te, i et alderssvarende dagtilbud i kommunen. Administrations- og bygningstilskuddet
beregnes på baggrund af kommunens gennemsnitlige udgifter til administration samt
ejendomsrelaterede udgifter i alderssvarende selvejende og udliciterede daginstitutio-
ner i kommunen. Kommunen afholder alle udgifter til støtte til børn i privatinstitutioner.
Forældrebetalingen fastsættes af den enkelte privatinstitution.
Tilsyn
Det følger af dagtilbudsloven, at kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med indholdet i
de tilbud, som drives efter loven. Tilsynet omfatter alle dagtilbud. Der gælder særligt
for privatinstitutioner, at kommunalbestyrelsen ikke skal føre tilsyn med økonomien.
Grundskole
Der er forskel på reguleringen af folkeskolen og frie grundskoler, for så vidt angår
optagelse af børn, afregning, indberetnings- og dokumentationskrav samt tilsyn.
Optagelse af børn
Alle forældre har retskrav på optagelse af deres barn i folkeskolen på skolen i det
skoledistrikt, hvor barnet bor eller opholder sig. Forældrene har endvidere krav på, at
deres barn optages i en folkeskole efter eget valg i bopælskommunen eller i en anden
kommune, under forudsætning af at det kan ske inden for de rammer, som kommu-
nalbestyrelsen i skolekommunen har fastsat.
Frie grundskoler afgør frit, hvilke elever de vil have på skolen.
Afregning
Det er kommunen, der afholder udgifterne til folkeskolen.
Staten yder tilskud til de frie grundskoler. Statstilskuddet til de frie grundskoler udreg-
nes som en bestemt procentandel (koblingsprocenten) af udgiften til en gennemsnits-
elev i folkeskolen. I 2015 er den såkaldte koblingsprocent fastsat til 71 pct. Kommu-
nernes bidrag til staten udgør 91 pct. af statens driftstilskud pr. elev i frie grundskoler.
Skolerne fastsætter selv forældrebetalingen, som typisk dækker de udgifter, som lig-
ger udover statstilskuddet.
Indberetnings- og dokumentationskrav
Efter folkeskoleloven skal kommunalbestyrelsen tilvejebringe oplysninger til brug for
ministeren for børn, undervisning og ligestillings opfølgning på folkeskolens resultater,
elevernes trivsel og forhold i øvrigt.
Efter friskoleloven er tilskud betinget af en række krav til skolernes indberetninger og
dokumentation til staten.
Tilsyn
Kommunalbestyrelsen er ansvarlig for folkeskolen. Statsforvaltningen fører tilsyn med,
at kommunerne lever op til deres forpligtelser efter folkeskoleloven. Styrelsen for Un-
dervisning og Kvalitet fører tilsyn med folkeskolers kvalitetsudvikling.
Det følger af lov om friskoler og private grundskoler, at forældre til børn på frie grund-
skoler skal føre tilsyn med undervisningen. Skolerne har også eksterne tilsynsførende,
der udarbejder tilsynserklæringer om undervisningens kvalitet. Derudover fører Styrel-
sen for Undervisning og Kvalitet et overordnet tilsyn med undervisningens kvalitet og
overholdelse af tilskudsreglerne.”
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har oplyst følgende:
”Der er forskel på reguleringen af kommunale og visse ikke-kommunale leverandører,
for så vidt angår visitation til og anvisning af boligerne. Kommunerne har som ud-
gangspunkt anvisningsret til ældre- og plejeboliger. Hvis borgeren vil udnytte sin ret til
2
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil redegøre for eventuel forskel i reguleringen, herunder lovgivning, afregning, indberetningskrav, dokumentationskrav, tilsyn mv., til social- og indenrigsministeren
1573854_0003.png
at vælge en bolig i en anden kommune, skal betingelserne for visitation til en sådan
bolig være opfyldt i begge kommuner. For friplejeboliger gælder kravet om dobbeltvisi-
tation ikke, og det er friplejeboligleverandøren, der har anvisningsret til boligerne.
På ældre- og plejeboligområdet er der ikke i øvrigt forskel på reguleringen af kommu-
nale og ikke-kommunale leverandører, bortset fra at der er fastlagt regler for kommu-
nalt tilsyn med drift og regnskab for privatejede boliger, hvorimod der ikke er tilsvaren-
de regler for tilsyn med kommunalt ejede boliger.”
Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst følgende:
”Lov om friplejeboliger hører under Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet. De
bestemmelser i loven, der angår certifikation, afregning for levering af ydelser efter
serviceloven og tilsyn med hjælp efter serviceloven, hører dog under Sundheds- og
Ældreministeriet.
Der er forskel på kommunale og ikke-kommunale leverandører for så vidt angår certi-
fikation og afregning af leverandører.
Certifikation
Private leverandører skal certificeres af Sundhedsstyrelsen for at kunne blive fripleje-
boligleverandører. Certifikationen skal omfatte de ydelser efter serviceloven, som fri-
plejeboligleverandøren ønsker at levere. Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at
den service, der generelt leveres i friplejeboligbebyggelsen, er i overensstemmelse
med friplejeboligleverandørens certifikation.
Afregning
Der er fastsat nationale takster for friplejeboligleverandørernes levering af ydelser
efter serviceloven. Taksterne er fastsat på baggrund af omkostningsanalyser i kom-
munernes tilsvarende tilbud med det formål at være udtryk for landsgennemsnitsom-
kostninger forbundet med et givet plejebehov. Det betyder, at der kan være forskel på
taksterne og den enkelte kommunes omkostningsniveau. Taksterne gælder alle friple-
jeboligleverandører, der har fået andel i boligkvoten før 1. juli 2015. Taksterne gælder
fra leverandørerne er gået i drift og 10 år frem.
Der er for friplejeboliger, der er godkendt efter d. 1. juli 2015, indført et nyt afregnings-
system. Med de nye regler afregnes friplejeboligleverandørerne på baggrund af en
aftale med kommunen eller på baggrund af beliggenhedskommunens gennemsnitlige
langsigtede omkostninger til drift af tilsvarende tilbud. Leverandører, der er kommet
ind i ordningen efter de gamle regler, overgår automatisk til det nye afregningssystem,
når de har været i drift i 10 år.”
I forhold til fritvalgsordninger på Social- og Indenrigsministeriets område kan følgende
oplyses:
Behandlingstilbud til stofmisbrugere – servicelovens § 101
Der er mindre forskelle på reguleringen af kommunale og ikke-kommunale leverandø-
rer, for så vidt angår godkendelse og tilsyn.
Socialtilsynene anvender kvalitetsmodellen i sin tilsynsvirksomhed, jf. bekendtgørelse
om socialtilsyn § 5. Alle tilbud er omfattet af kvalitetsmodellen. I kvalitetsmodellen
findes ganske få forskelle på, hvordan der skal føres tilsyn med offentlige og private
tilbud. Forskellene vedrører hovedsageligt økonomiske og organisatoriske forhold.
Forskellene er begrundet i tilbuddenes forskelligartede karakter.
Længerevarende botilbud – servicelovens § 108 og tilbud i form af hjælp og støtte
efter servicelovens §§ 83-87, 97, 98 og 102 i plejeboliger o.l. omfattet af socialtilsyns-
lovens § 4, stk. 1, nr. 3
3
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil redegøre for eventuel forskel i reguleringen, herunder lovgivning, afregning, indberetningskrav, dokumentationskrav, tilsyn mv., til social- og indenrigsministeren
1573854_0004.png
Botilbud efter servicelovens § 108 og de tilbud, der er nævnt i socialtilsynslovens § 4,
stk. 1, nr. 3, er omfattet af socialtilsynet. Reglerne for godkendelse af og tilsyn med
disse tilbud er identiske med reglerne om godkendelse af og tilsyn med § 101-tilbud jf.
ovenstående afsnit.
Hjælpemidler – servicelovens § 112
Der er forskel på reguleringen af kommunale og ikke-kommunale leverandører, for så
vidt angår afregning af hjælpemidler. Hvis borgeren ikke gør brug af retten til frit valg,
afregner den kommunale leverandør købet af hjælpemidlet med kommunen. Hvis
borgeren benytter retten til frit valg, afregner den ikke-kommunale leverandør kommu-
nens andel af den samlede pris for hjælpemidlet med kommunen og borgerens even-
tuelle andel med borgeren.
Boligændringer – servicelovens § 116
Der er forskel på reguleringen af kommunale og ikke-kommunale leverandører, for så
vidt angår afregning af boligændringer. Hvis borgeren ikke gør brug af retten til frit
valg, afregner håndværkeren (den kommunale leverandør) udførelsen af boligindret-
ningen med kommunen. Hvis borgeren benytter retten til frit valg, afregner håndvær-
keren (den ikke-kommunale leverandør) kommunens andel af den samlede pris for
den udførte boligindretning med kommunen og borgerens eventuelle andel med bor-
geren.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
4