Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1549603_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 6025
Doknr.
262619
Dato
24-09-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 31.8.2015 stillet følgende spørgsmål nr.
63 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Laura Lindahl (LA).
Spørgsmål nr. 63:
”Hvilke konsekvenser har det for embedsfolk, hvis de bevidst foreligger politikernebe-
slutningsoplæg, der er ulovlige uden at oplyse politikerne herom?”
Svar:
I anledning af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag ved Moderniseringsstyrelsen, der
den 16. september 2015 har oplyst følgende:
”Moderniseringsstyrelsen kan indledningsvis oplyse, at udtalelsen alene vedrører em-
bedsmænd ansat på det statslige område.
De centrale bestemmelser i straffeloven om embedsmænds ansvar er §§ 156 og 157.
Straffelovens § 156 vedrører blandt andet nægtelse eller undladelse af at opfylde pligt,
som tjenesten eller hvervet medfører. Straffelovens § 157 vedrører grov eller oftere
gentagen forsømmelse eller skødesløshed i tjenestens eller hvervets udførelse eller i
overholdelsen af de pligter, som tjenesten eller hvervet medfører. Overtrædelse af
straffelovens §§ 156 eller 157 er strafbelagt med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Tjenestemandslovens § 10 om tjenestemandens pligter indeholder et dekorumkrav.
Efter bestemmelsen skal tjenestemanden overholde de regler, der gælder for hans
stilling. Det antages i retspraksis, at tilsvarende krav gælder for overenskomstansatte
m.fl., jf. Folketingets Ombudsmands udtalelse i beretningen for 1992, side 219 og
Vestre Landsrets dom af 29. november 2006 i Ugeskrift for Retsvæsen 2007, side
651.
Efter tjenestemandslovens § 24, stk. 1, 1. pkt., kan følgende sanktioner anvendes som
disciplinær straf:
Advarsel.
Irettesættelse.
Bøde, der dog ikke må overstige �½ måneds løn.
Overførelse til andet arbejde eller andet arbejdssted eller til anden stilling in-
den eller uden for ansættelsesområdet.
Degradation, herunder helt eller delvis bortfald af anciennitetsbestemte lønde-
le.
Afsked.
Bestemmelserne i straffelovens §§ 156 og 157 samt tjenestemandslovens § 10 er
såkaldte referencebestemmelser. Bestemmelserne siger i sig selv ikke noget om de
pligter, som embedsmænd er underlagt.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om konsekvenser har det for embedsfolk, hvis de bevidst foreligger politikerne beslutningsoplæg, der er ulovlige uden at oplyse politikerne herom, til social- og indenrigsministeren
1549603_0002.png
Om visse af de pligter, som embedsmænd i centraladministrationen er underlagt, hen-
vises til Finansministeriets publikation »Kodeks VII - Syv centrale pligter for embeds-
mænd i centraladministrationen«, september 2015.”
Jeg kan henholde mig til Moderniseringsstyrelsens udtalelse.
Jeg kan supplerende oplyse, at de nævnte bestemmelser i straffeloven omfatter ”no-
gen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv” og dermed bl.a. også ansatte i kommu-
ner. Jeg kan videre oplyse, at der for tjenestemandsansatte i kommuner i henhold til
tjenestemandsregulativer gælder et tilsvarende dekorum-krav og kan anvendes tilsva-
rende sanktioner som disciplinær straf. Endelig antages embedsmænd i kommuner at
være undergivet de samme pligter – om end pligterne ikke udmøntes på helt samme
måde som følge af det kommunale styres særlige karakteristika – som embedsmænd i
staten, jf. rapporten om politikere og embedsmænd, Embedsmanden i det moderne
folkestyre, 2015, side 262-263, som netop er blevet afgivet af det såkaldte Bo Smith-
udvalg.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2