Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1547090_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 6109
Doknr.
262620
Dato
17-09-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 28.08.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 57 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Spørgsmål nr. 57:
Kender ministeren til andre sager end den nylige sag fra Odense Kommune om luk-
ning af behandling af forebyggende børne- og ungesager, hvor kommunen beder
sagsbehandlere om at lukke for en given procentdel af sagsbehandlingen af hensyn til
kommunens økonomi?
Svar:
Først og fremmest er det vigtigt, at udsatte børn og unge får den hjælp, som de har
behov for. Støtten er væsentlig for, at de kan understøttes i at opnå de samme mulig-
heder for personlig udvikling, sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævn-
aldrende.
Ændring af forhold eller nedsættelse af et kommunalt serviceniveau kan efter en kon-
kret og individuel vurdering føre til, at en kommune inden for lovgivningens rammer
træffer afgørelser om nedsættelse af hjælp til børnene og deres familier. En kommu-
nal afgørelse om nedsættelse af hjælp efter lov om social service kan således være
helt korrekt.
En nedsættelse af hjælp til barnet og familien kan dog alene ske efter en konkret og
individuel vurdering, ligesom kommunen skal afsætte de fornødne ressourcer, så lov-
givningen på området kan overholdes. Et ønske om besparelser giver således ikke en
kommune ret til at nægte børn og familier, der har ret til hjælp efter lovgivningen på
området, den hjælp, de måtte være berettigede til eller at undlade at behandle sager
herom.
Det er kommunernes ansvar at sikre, at sagsbehandlingen på børneområde er i over-
ensstemmelse med lovgivningen. Det forventer jeg, at kommunerne altid bestræber
sig på. Det er i kommunernes interesse at give den rigtige hjælp på det rigtige tids-
punkt, da det i sidste ende kan blive dyrere for kommunerne, hvis der ikke sættes ind i
rette tid. Det gælder eksempelvis, hvis barnets problemer bliver så store, at en anbrin-
gelse udenfor hjemmet er nødvendig.
Ministeriet har kendskab til en sag fra 2013 vedr. planlagte besparelser på området for
udsatte børn og unge i Guldborgsund Kommune. Folketingets ombudsmand oriente-
rede i november 2013 ministeriet om, at han havde modtaget en anonym henvendel-
se, hvoraf det fremgik, at Guldborgsund Kommune som led i en sparerunde ønskede
at begrænse antallet af anbringelser og særlige indsatser.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren kender til andre sager end den nylige sag fra Odense Kommune om lukning af behandling af forebyggende børne- og ungesager, hvor kommunen beder sagsbehandlere om at lukke for en given procentdel af sagsbehandlingen af hensyn til kommunens økonomi, til social- og indenrigsministeren
1547090_0002.png
På baggrund af en gennemgang af den anonyme henvendelse besluttede Ombuds-
manden at rejse en sag over for Guldborgsund Kommune i medfør af ombudsmands-
lovens § 17, stk. 1.
Ombudsmanden orienterede i april 2014 ministeriet om, at han havde færdigbehandlet
sagen. I redegørelsen bad Ombudsmanden Guldborgsund Kommune om at genover-
veje såvel fremgangsmåden som principperne for kommunens planlagte besparelser,
samt at kommunen underrettede ham om, hvad kommunen foretog sig i anledning af
redegørelsen.
Ministeriet har ikke umiddelbart kendskab til yderligere lignende sager, hvor en kom-
mune beder sagsbehandlere om et lukke en procentdel af sagerne på børneområdet.
En søgning i ministeriets journalsystem har således ikke identificeret lignende sager.
Det kan dog ikke udelukkes, at ministeriet kan have modtaget henvendelser, som helt
eller delvist har udgangspunkt i en lignende problemstilling.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2