Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 6109
Doknr.
262620
Dato
17-09-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 28.08.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 57 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Spørgsmål nr. 57:
Kender ministeren til andre sager end den nylige sag fra Odense Kommune om luk-
ning af behandling af forebyggende børne- og ungesager, hvor kommunen beder
sagsbehandlere om at lukke for en given procentdel af sagsbehandlingen af hensyn til
kommunens økonomi?
Svar:
Først og fremmest er det vigtigt, at udsatte børn og unge får den hjælp, som de har
behov for. Støtten er væsentlig for, at de kan understøttes i at opnå de samme mulig-
heder for personlig udvikling, sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævn-
aldrende.
Ændring af forhold eller nedsættelse af et kommunalt serviceniveau kan efter en kon-
kret og individuel vurdering føre til, at en kommune inden for lovgivningens rammer
træffer afgørelser om nedsættelse af hjælp til børnene og deres familier. En kommu-
nal afgørelse om nedsættelse af hjælp efter lov om social service kan således være
helt korrekt.
En nedsættelse af hjælp til barnet og familien kan dog alene ske efter en konkret og
individuel vurdering, ligesom kommunen skal afsætte de fornødne ressourcer, så lov-
givningen på området kan overholdes. Et ønske om besparelser giver således ikke en
kommune ret til at nægte børn og familier, der har ret til hjælp efter lovgivningen på
området, den hjælp, de måtte være berettigede til eller at undlade at behandle sager
herom.
Det er kommunernes ansvar at sikre, at sagsbehandlingen på børneområde er i over-
ensstemmelse med lovgivningen. Det forventer jeg, at kommunerne altid bestræber
sig på. Det er i kommunernes interesse at give den rigtige hjælp på det rigtige tids-
punkt, da det i sidste ende kan blive dyrere for kommunerne, hvis der ikke sættes ind i
rette tid. Det gælder eksempelvis, hvis barnets problemer bliver så store, at en anbrin-
gelse udenfor hjemmet er nødvendig.
Ministeriet har kendskab til en sag fra 2013 vedr. planlagte besparelser på området for
udsatte børn og unge i Guldborgsund Kommune. Folketingets ombudsmand oriente-
rede i november 2013 ministeriet om, at han havde modtaget en anonym henvendel-
se, hvoraf det fremgik, at Guldborgsund Kommune som led i en sparerunde ønskede
at begrænse antallet af anbringelser og særlige indsatser.