Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Social- og Indenrigsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. september 2015
2015-5037
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Social- og Indenrigsudvalget har i brev af 21. august 2015 stillet mig følgende
spørgsmål (SOU alm. del ), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 38:
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt en person, der er ansat som hjælper
hos en borger med BPA efter servicelovens §§ 95 og 96, har ret til at føre bil (for
eksempel en stor handicap bil) alene med baggrund i et almindeligt kørekort,
eller om kørsel i den forbindelse anses for at være ”erhvervsmæssig personbe-
fordring”, idet der er tale om kørsel med en person uden en nærmere tilknyt-
ning til hjælperen og kørsel mod vederlag.
Svar:
Til brug for besvarelsen har Transport- og Bygningsministeriet indhentet en
udtalelse fra Social- og Indenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
”Hjælp efter servicelovens § 95 om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til
udførelse af personlig og praktisk hjælp i hjemmet i mere end 20 timer ugent-
ligt træder i stedet for hjemmehjælp leveret af kommunen som naturalhjælp.
Hjemmehjælp, og dermed også hjælp efter servicelovens § 95, ydes efter sit
formål til borgeren i dennes hjem, og borgerens behov for ledsagelse uden for
hjemmet, herunder også ved kørsel i bil, kan derfor ikke ydes efter servicelo-
vens § 95.
Hjælp efter servicelovens § 96 om borgerstyret personlig assistance (BPA) er
karakteriseret ved, at kommunen yder et tilskud til dækning af udgifter ved
ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse af borgere med bety-
delig og varig funktionsnedsættelse. Borgeren er arbejdsleder for hjælperne og
som udgangspunkt også arbejdsgiver. Borgeren kan dog vælge at overføre til-
skuddet til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed, der herefter
bliver arbejdsgiver for hjælperne.”
Kørsel i biler indrettet til befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, er
ifølge taxiloven erhvervsmæssig og dermed tilladelsespligtig, hvis der køres