Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1549112_0001.png
MINISTEREN
Social- og Indenrigsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. september 2015
2015-5037
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Social- og Indenrigsudvalget har i brev af 21. august 2015 stillet mig følgende
spørgsmål (SOU alm. del ), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 38:
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt en person, der er ansat som hjælper
hos en borger med BPA efter servicelovens §§ 95 og 96, har ret til at føre bil (for
eksempel en stor handicap bil) alene med baggrund i et almindeligt kørekort,
eller om kørsel i den forbindelse anses for at være ”erhvervsmæssig personbe-
fordring”, idet der er tale om kørsel med en person uden en nærmere tilknyt-
ning til hjælperen og kørsel mod vederlag.
Svar:
Til brug for besvarelsen har Transport- og Bygningsministeriet indhentet en
udtalelse fra Social- og Indenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
”Hjælp efter servicelovens § 95 om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til
udførelse af personlig og praktisk hjælp i hjemmet i mere end 20 timer ugent-
ligt træder i stedet for hjemmehjælp leveret af kommunen som naturalhjælp.
Hjemmehjælp, og dermed også hjælp efter servicelovens § 95, ydes efter sit
formål til borgeren i dennes hjem, og borgerens behov for ledsagelse uden for
hjemmet, herunder også ved kørsel i bil, kan derfor ikke ydes efter servicelo-
vens § 95.
Hjælp efter servicelovens § 96 om borgerstyret personlig assistance (BPA) er
karakteriseret ved, at kommunen yder et tilskud til dækning af udgifter ved
ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse af borgere med bety-
delig og varig funktionsnedsættelse. Borgeren er arbejdsleder for hjælperne og
som udgangspunkt også arbejdsgiver. Borgeren kan dog vælge at overføre til-
skuddet til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed, der herefter
bliver arbejdsgiver for hjælperne.”
Kørsel i biler indrettet til befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, er
ifølge taxiloven erhvervsmæssig og dermed tilladelsespligtig, hvis der køres
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om ministeren kan redegøre for, hvorvidt en person, der er ansat som hjælper hos en borger med BPA efter servicelovens §§ 95 og 96, har ret til at føre bil, til transport- og bygningsministeren
1549112_0002.png
1.
med personer uden en nærmere tilknytning til den person, virksomhed
eller sammenslutning, der udfører eller lader kørslen udføre,
Side 2/2
2. når kørslen udføres mod vederlag, idet godtgørelse for de med kørslen
direkte forbundne omkostninger, f.eks. udgifter til benzin eller olie, ik-
ke anses som vederlag, eller
3. kørsel udgør den pågældende persons, virksomheds eller sammenslut-
nings primære formål.
Kørsel, der udføres på grundlag af ansættelsesforhold mellem hjælpere og bor-
gere, der modtager tilskud til borgerstyret personlig assistance efter servicelo-
vens § 96, og som har valgt at være arbejdsgivere for hjælpere, er således ikke-
erhvervsmæssig og dermed tilladelsesfri, idet der via ansættelsesforholdet er en
nærmere tilknytning mellem borgeren, der modtager tilskud til borgerstyret
personlig assistance, og hjælperen.
I tilfælde hvor modtagere af tilskud efter servicelovens § 96 har overdraget dis-
se tilskud til nærtstående, til foreninger eller til private virksomheder, som
således ifølge § 96 i serviceloven er arbejdsgivere for hjælpere, anses kørsel, der
udføres af hjælpere, som erhvervsmæssig og dermed tilladelsespligtig ifølge
taxiloven, idet der ikke foreligger en nærmere tilknytning mellem borgeren, der
modtager tilskud til borgerstyret personlig assistance, og hjælperen.
I det førstnævnte tilfælde skal hjælperen således ikke have erhvervsmæssigt
kørekørt, mens hjælpere, der er ansat af andre end modtagere af tilskud, skal
have erhvervsmæssigt kørekort.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt