Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1546077_0001.png
”Kan det være rigtigt, at en afgørelse om ophævelse af kommunens afgørelse om
anbringelsessted fra Ankestyrelsen ikke skal effektueres, hvis kommunen i mel-
lemtiden har truffet en ny afgørelse om tvangsanbringelse i sagen? Hvilke
rettigheder har en familie, hvis kommunen træffer en tvangsmæssig afgørelse
om eksempelvis anbringelse på et opholdssted eller anbringelse på en sikret
institution?”
Der kan være tilfælde, hvor forholdene ændrer sig under en anbringelsessag, og
der derfor træffes en ny kommunal afgørelse, mens en klage over en tidligere
afgørelse stadig er under behandling ved Ankestyrelsen. Dette indebærer, at den
oprindelige afgørelse, som borgeren har klaget over, bortfalder. Det indebærer
dermed også, at eventuelt medhold i en klagesag vedr. den oprindelige afgørelse
ikke kan få en realitetsvirkning.
Som eksempel kan nævnes en situation, hvor en kommune har truffet afgørelse
om en bestemt social indsats over for et barn eller en ung, og hvor forældrene
klager til Ankestyrelsen over afgørelsen. Hvis barnet eller den unges problemer
efterfølgende forværres under Ankestyrelsens behandling af sagen, kan der være
behov for, at der iværksættes en anden indsats over for barnet eller den unge.
I sådanne situationer kan kommunen træffe en ny afgørelse om støtte, og den
oprindelige afgørelse vil dermed bortfalde. Forældremyndighedsindehaveren og
barnet eller den unge, der er fyldt 12 år, har derefter mulighed for at klage over
den nye afgørelse, hvis de ikke er enige i den indsats, som iværksættes.
Side
af
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om det kan være rigtigt, at en afgørelse om ophævelse af kommunens afgørelse om anbringelsessted fra Ankestyrelsen ikke skal effektueres, hvis kommunen i mellemtiden har truffet en ny afgørelse om tvangsanbringelse i sagen, til social- og indenrigsministeren
1546077_0002.png
Jeg antager, at det er det fortrolige bilag SOU alm. del 23, som danner grundlag
for spørgsmålet. Jeg skal derfor understrege, at jeg ikke har mulighed for at
vurdere, hvorvidt der i den konkrete situation er tale om sådanne ændrede for-
hold, som kan begrunde, at der er truffet en ny afgørelse. Jeg kan endvidere
oplyse, at Ankestyrelsen altid inddrager alle relevante nye oplysninger under
behandlingen af en klagesag og herunder oplysninger om nyere afgørelser af
betydning for den foreliggende sag.
I forhold til den del af spørgsmålet, som omhandler familiens rettigheder i for-
bindelse med tvangsmæssige afgørelser, kan jeg oplyse, at en afgørelse om an-
bringelse uden for hjemmet uden forældrenes samtykke alene kan træffes i de
tilfælde, hvor der er åbenbar risiko for, at barnets sundhed eller udvikling lider
alvorlig skade, jf. servicelovens § 58. Afgørelsen træffes af børn og unge-
udvalget. Forældremyndighedsindehaveren og barnet eller den unge, der er fyldt
12 år, har ret til gratis advokatbistand i forbindelse med tvangsmæssige afgørel-
ser jf. servicelovens § 72.
Forældremyndighedsindehaveren og barnet eller den unge, der er fyldt 12 år,
kan indbringe børn og unge-udvalgets afgørelser for Ankestyrelsen efter regler-
ne i servicelovens § 168. Ankestyrelsen træffer endelig, administrativ afgørelse i
sager om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke. Hvis afgørelsen her
fastholdes, kan sagen indbringes for byretten efter reglerne i servicelovens §
169.
Det er kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om valg af det konkrete an-
bringelsessted, eller flytning mellem anbringelsessted i overensstemmelse med
barnets eller den unges handleplan. Kommunen skal altid vælge det anbringel-
sessted, der bedst kan imødekomme barnets eller den unges behov. Kommu-
nens afgørelse kan påklages til Ankestyrelsen. Afgørelse om valg af anbringel-
sessted og ændring af anbringelsessted, har som udgangspunkt opsættende
virkning, jf. retssikkerhedslovens § 72. Det betyder, at barnet eller den unge
som hovedregel ikke kan flyttes, før Ankestyrelsen har behandlet klagen over
afgørelsen.
Jeg kan desuden oplyse, at med den lov nr. 529 af 29. april 2015 (Faglig
støtte
til netværksplejefamilier m.fl., ændring af afgørelseskompetence i sager om
ændring af anbringelsessted samt nedsættelse af alder for samtykke i afgørelser
om ændring af anbringelsessted m.v.),
som blev vedtaget enstemmigt i Folketin-
get i foråret, og som træder i kraft den 1. oktober 2015, skal børn og unge-
udvalget fremover tage stilling til grundlaget for ændringen af anbringelsessted,
når forældremyndighedsindehaveren eller barnet eller den unge, der er fyldt 12
år, ikke samtykker hertil.
Med venlig hilsen
Side
af