Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1555821_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 7301
Doknr.
272502
Dato
13-10-2015
Folketingets Socialudvalg har d. 02.10.2015 stillet følgende spørgsmål nr. 112 (alm.
del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 112:
”Vil ministeren redegøre for reglerne i forbindelse med byrådsmedlemmers ret til ve-
derlag i orlovsperioden ved ønske om frivillig orlov, som f.eks. efteruddannelse, i for-
hold til gældende regler for folketingsmedlemmers ret til vederlag ved orlov?”
Svar:
I det følgende redegøres for reglerne om vederlag i forbindelse med fravær fra hen-
holdsvis kommunalbestyrelsen og Folketinget.
Kommunalbestyrelsesmedlemmer
Kommunalbestyrelsesmedlemmer har pligt til at varetage hvervet i funktionsperioden,
jf. § 103 i lov om kommunale og regionale valg forudsætningsvis. Det vil i praksis først
og fremmest sige, at de har pligt til at deltage i møder i kommunalbestyrelsen og de
udvalg, hvor de pågældende er medlemmer. Der er således ikke en almindelig ad-
gang til at tage orlov fra hvervet.
Mødepligten modificeres dog af, at det anerkendes, at et medlem kan have lovligt
forfald. Lovligt forfald antages i hvert fald at foreligge, hvis medlemmet er forhindret i
at møde på grund af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse
af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende, jf. § 15, stk. 2, i lov om kommu-
nernes styrelse.
I praksis er det antaget, at fravær på grund af studier og ferie tillige kan
være en lovlig forfaldsgrund.
Reglerne om ophør af vederlag findes i § 30 i vederlagsbekendtgørelsen. Vederlæg-
gelse af det kommunale hverv ophører med udgangen af den måned, hvor den på-
gældende fratræder det enkelte hverv eller i en uafbrudt periode på 3 måneder ikke
har varetaget dette. Ved fravær på grund af helbredstilstand, graviditet, barsel og
adoption, hvor stedfortræder af denne grund er indkaldt efter § 15, stk. 2, i lov om
kommunernes styrelse, er der dog ret til vederlag i indtil 9 måneder.
Et kommunalbestyrelsesmedlem vil altså være berettiget til vederlag indtil udgangen
af den måned, hvor vedkommende i en uafbrudt periode på 3 måneder ikke har vare-
taget hvervet, medmindre vedkommende fratræder sit hverv. Bortset fra fravær på
grund af helbredstilstand, graviditet, barsel og adoption, hvor der er ret til vederlag i
indtil 9 måneder, gælder retten til vederlag i indtil 3 måneder således uanset årsagen
til forfaldet, og uanset om der er indkaldt en stedfortræder efter reglerne herom.
I øvrigt bemærkes, at det alene er borgmesteren, der er fuldtidsvederlagt.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om reglerne i forbindelse med byrådsmedlemmers ret til vederlag i orlovsperioden ved ønske om frivillig orlov, som f.eks. efteruddannelse, i forhold til gældende regler for folketingsmedlemmers ret til vederlag ved orlov, til social- og indenrigsministeren
1555821_0002.png
Folketingsmedlemmer
Det følger af folketingsvalgloven, at medlemmer af Folketinget kan søge og få bevilget
orlov.
Et ordinært medlem af Folketinget bevarer under orlovsperioden retten til vederlag,
når orloven er begrundet i følgende forhold, jf. folketingsvalglovens § 109, stk. 10-12:
-
-
-
-
-
Sygdom
Pleje af alvorligt syge børn eller nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem
Midlertidig udsendelse i offentligt hverv til udlandet eller tilsvarende udsendel-
se til Færøerne eller Grønland
Graviditet, fødsel eller adoption
Medlemmer af Færøernes Lagting eller Grønlands Landstings midlertidige
fravær som følge af deltagelse i Lagtingets henholdsvis Landstingets møder
og i udvalgsmøder i umiddelbar tilslutning dertil.
Der er ikke i folketingsvalgloven fastsat regler om den periode, et medlem kan oppe-
bære vederlag under orlov af ovennævnte grunde.
Et ordinært medlem af Folketinget, der af andre grunde end de ovenfor nævnte begæ-
rer og får bevilget orlov, kan ikke oppebære vederlag i orlovsperioden, jf. § 109, stk.
13, i folketingsvalgloven.
I øvrigt bemærkes, at folketingsmedlemmer er fuldtidsvederlagte.
For god ordens skyld bemærkes, at reglerne om vederlag og pension m.v. for Folke-
tingets medlemmer henhører under Folketinget selv.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at Social- og Indenrigsministeriet er ved at tilrettelægge
en undersøgelse af, hvordan reglerne om vederlag til kommunalpolitikere, der er fra-
værende fra hvervet i en længere periode, bliver anvendt i praksis. Formålet er at
belyse, om reglerne utilsigtet understøtter et højt fravær eller er mere gunstige, end
formålet bag reglerne tilsiger.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2