Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1559441_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 7233
Doknr.
271507
Dato
26-10-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 01.10.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 110 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Susanne Eilersen (DF).
Spørgsmål nr. 110:
”Vil ministeren redegøre for, om en person er berettiget til at medtage sin hjælp, ek-
sempelvis støtte i hjemmet efter § 85 i serviceloven, hvis vedkommende flytter til en
ny kommune – eller er det den nye kommune, der skal træffe en afgørelse om hjælp
efter serviceloven og dermed også afholde udgifterne hertil? Hvilke forpligtigelser er
der for kommunerne til at informere hinanden, hvis en borger med hjælp efter § 85 i
serviceloven flytter til en ny kommune?”
Svar:
Det er lagt til grund for besvarelsen, at der spørges til en situation, hvor en borger selv
flytter til en ny kommune uden medvirken fra den oprindelige opholdskommune, og at
borgeren ikke er målgruppe for et døgntilbud omfattet af retssikkerhedslovens § 9, stk.
7.
Når en person flytter til en ny kommune, er det hovedreglen, at tilflytningskommunen
bliver opholdskommune og dermed den kommune, som efter retssikkerhedsloven har
pligt til at yde hjælp efter serviceloven, og som afholder udgifterne dertil.
Tilflytterkommunen skal i denne situation træffe en ny afgørelse om hjælp til borgeren.
Borgeren beholder derfor ikke nødvendigvis den samme hjælp i tilflytningskommunen,
som den pågældende modtog i fraflytningskommunen og har ikke krav på at medtage
eksempelvis støtte i hjemmet efter § 85 i serviceloven til tilflytningskommunen.
Der er dog visse undtagelser fra denne hovedregel. Hvis den hjælp, som personen
modtog i fraflytningskommunen, eksempelvis er hjælpere og borgerstyret personlig
assistance efter servicelovens §§ 95 og 96, skal den hidtidige kommune fortsætte
udbetalingen af tilskud, indtil den nye opholdskommune har truffet afgørelse om til-
skud, hvilket følger af servicelovens § 96 b, stk. 1. Har kommunen fortsat udbetalin-
gen, efter personens flytning til en ny kommune, har den tidligere kommune krav på
refusion fra den nye kommune, efter borgerens flytning og frem til datoen for den nye
opholdskommunes afgørelse.
Tilflytningskommunen træffer afgørelse på baggrund af en individuel og konkret vurde-
ring af borgerens behov for hjælp og støtte efter serviceloven og har mulighed for at
justere hjælpen efter sit serviceniveau inden for lovgivningens rammer.
Det er tilflytningskommunen, som har ansvaret for, at den sag, som den behandler
vedrørende en nytilflyttet borger, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at den kan træffe
afgørelse, jf. retssikkerhedslovens § 10.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om en person er berettiget til at medtage sin hjælp, eksempelvis støtte i hjemmet efter § 85 i serviceloven, hvis vedkommende flytter til en ny kommune, til social- og indenrigsministeren
1559441_0002.png
Kommunen kan efter retssikkerhedslovens § 11 a efter forudgående samtykke fra
den, der søger om hjælp, forlange, at andre myndigheder, herunder borgerens tidlige-
re opholdskommune, giver oplysninger om den pågældende, der er nødvendige for at
behandle sagen.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2