Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1551896_0001.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
Besvarelse af SOU samrådsspørgsmål A-C
Tid og sted: Tirsdag d. 29.09.2015 kl. 14-16
Social- og Indenrigsudvalget
Spørgsmålene motiveres af spørgerne inden talen.
Samrådsspørgsmål A, stillet af Laura Lindahl (LA)
”Mener ministeren, at det er i orden, at Odense Kommune bevidst
bryder loven i forbindelse med ulovlige økonomiske besparelser
på børneområdet på bekostning af udsatte børn og unge – og
hvilke konsekvenser vil det få for byrådet som helhed, at de
bevidst træffer en afgørelse, der bryder loven? Hvordan vil
ministeren sikre, at andre kommuner ikke træffer samme type af
ulovlige afgørelser til skade for udsatte borgere?”
Samrådsspørgsmål B, stillet af Karin Nødgaard (DF)
Er det i strid med lovgivningen, at kommuner fratager udsatte
borgere deres hjælp og støtte, mens der er en verserende
klagesag, og hvad vil ministeren gøre for at sikre, at kommunerne
ikke fratager hjælpen med et økonomisk incitament for øje? Agter
ministeren, at sanktionere kommunerne såfremt det finder sted?
Samrådsspørgsmål C, stillet af Karin Nødgaard (DF)
Folketinget har i forbindelse med tidligere debatter, herunder
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0002.png
forespørgsel F 13 om Barnets Reform (2013-14) og behandling af
beslutningsforslaget B 101 om opsættende virkning i klagesager
for borgere med handicap (2013-14) bedt ministeren om at se på,
hvordan man kunne forbedre forholdene for udsatte borgere. I
forbindelse med F 13, blev der efterfølgende udsendt et hyrdebrev
til landets kommuner med henblik på at opstramme
sagsbehandlingen på området, og i forbindelse med B 101 blev
der vedtaget en beretning, hvor ministeren forpligtigedes til se på
løsninger for borgere, der bliver frataget deres hjælp. Mener
ministeren, at kommunerne har efterlevet hyrdebrevet, og hvilke
løsningsmuligheder har ministeren iværksat med henblik på at
undgå, at borgere bliver frataget deres hjælp, så kommuner opnår
en besparelse – og mener ministeren, at dette er tilstrækkeligt for
at undgå sager, hvor kommunerne tager usaglige økonomiske
hensyn til skade for udsatte borgere?
2
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0003.png
Indledning
Tak for invitationen til samrådet her i dag.
Også tak til spørgerne for uddybningen af de tre spørgsmål, som
vi skal drøfte.
Fremlæggelsen af de tre samrådsspørgsmål
Jeg vil forsøge at behandle hvert spørgsmål for sig. Jeg vil
løbende nævne, hvilket spørgsmål jeg kommenterer.
Samrådsspørgsmål A
Det første spørgsmål udspringer af en konkret sag om
besparelser på børneområdet i Odense Kommune. Men det
vedrører også generelle forhold i kommunerne.
Spørgsmålet har tre dele, som jeg vil behandle hver for sig:
-
-
Mener jeg, at det, Odense Kommune ville gøre, er i orden?
Hvad er konsekvenserne for en kommunalbestyrelse, som
bevidst træffer en ulovlig afgørelse?
-
Hvordan vil jeg sikre, at kommuner ikke træffer ulovlige
afgørelser af samme type som den afgørelse, de traf i
Odense Kommune?
Er Odense Kommunes beslutning lovlig?
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at jeg
ikke
kan gå ind
i den konkrete sag og tage stilling til, om Odense Kommunes
beslutning om at spare ved at lukke sager er lovlig. En beslutning,
som kommunen ifølge pressen har valgt at rulle tilbage.
3
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0004.png
Odense Kommunes beslutning er omfattet af det kommunale
tilsyns kompetence. Det kommunale tilsyn varetages af
Statsforvaltningen i første instans og af ministeriet som øverste
instans.
Formålet med det kommunale tilsyn er netop at påse at
kommunerne overholder lovgivningen inden for de områder, som
er omfattet af det kommunale tilsyns kompetence.
Hvis jeg i dag udtaler mig om lovligheden af Odense Kommunes
dispositioner, vil jeg fratage de involverede i en potentiel
tilsynssag muligheden for at kunne få sagen behandlet både i
Statsforvaltningen og ministeriet. Jeg kunne blive erklæret inhabil.
Det vil jeg på ingen måde risikere.
Sagen behandles ikke i det kommunale tilsyn lige nu, fordi
ombudsmanden er gået ind i sagen. Men alene muligheden for at
det kan ske, er nok til, at jeg ikke kan udtale mig nærmere om den
konkrete sag.
Det håber jeg, at der er forståelse for.
Samtidig synes jeg også, at det er godt udgangspunkt at tage
væsentlige drøftelser og beslutninger på et bredt funderet
grundlag og ikke på baggrund af enkeltsager.
Når det er sagt, vil jeg gerne understrege, at kommunerne
selvfølgelig skal overholde lovgivningen. Det gælder ikke kun
inden for børneområdet, men inden for alle de områder,
kommunerne arbejder med.
4
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0005.png
Borgerne skal have den hjælp og støtte, som de efter lovgivningen
er berettiget til. Hvis de ønsker hjælpen.
Særligt om børneområdet kan jeg generelt oplyse, at det ikke vil
være lovligt for en kommune at fratage borgere hjælp
alene
baggrund af generel beslutning om at spare på et område. Det
kræver en konkret og individuel vurdering af hver enkelt borger,
hvis den hjælp, borgeren hidtil har modtaget, skal nedsættes eller
helt bortfalde.
For vi skal huske på, at det kan være
fuldt ud berettiget,
at en
borger ikke skal modtage den samme hjælp og støtte som hidtil.
F.eks. hvis en borger har fået det bedre. Eller hvis kommunen har
ændret sit kvalitetsniveau inden for lovgivningens rammer. Men
når kommunen træffer beslutning om at nedsætte eller fratage
borgeren den hjælp, borgeren hidtil har modtaget, skal det som
sagt bero på en konkret, individuel vurdering.
Det vil jeg komme nærmere ind på lidt senere i svarene på
spørgsmål B og C.
Konsekvenserne ved ulovlige beslutninger
Jeg vil nu komme ind på konsekvenserne for en
kommunalbestyrelse, der bevidst træffer en ulovlig beslutning.
Som jeg forstår spørgsmålet, er det ikke alene beslutninger på
børneområdet, der tænkes på.
Statsforvaltningen fører som sagt tilsyn med kommunerne.
Statsforvaltningens tilsyn er et retligt tilsyn. Det betyder, at
Statsforvaltningen kan se på, om en beslutning er
lovlig.
Statsforvaltningen kan i den forbindelse se på, om kommunernes
5
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0006.png
generelle
beslutninger, retningslinjer eller praksis vedrørende
opgaveudførelsen på et sagsområde er lovlig. Det forudsætter
dog, at der ikke er særlige klage- eller tilsynsmyndigheder, som
kan tage stilling de samme generelle beslutninger, retningslinjer
eller praksis. Statsforvaltningen kan se på de generelle
beslutninger, uanset at kommunernes
konkrete
afgørelser efter
den sociale lovgivning vil kunne indbringes for Ankestyrelsen. Det
gælder også på børneområdet.
Statsforvaltningen kan ikke se på, om en beslutning er rimelig eller
hensigtsmæssig. Det falder uden for det kommunale tilsyn.
Som helt klart udgangspunkt afsluttes sager i det kommunale
tilsyn uden brug af sanktioner. Sager afsluttes nemlig oftest ved
en udtalelse fra Statsforvaltningen eller ministeriet om lovligheden
af det, kommunen har gjort eller vil gøre. Det er i langt de fleste
tilfælde tilstrækkeligt til at sikre, at kommunerne overholder
lovgivningen.
Anvendelsen af sanktioner er ikke et mål i sig selv for hverken
Statsforvaltningen eller ministeriet, men et middel til at sikre, at
kommunerne overholder lovgivningen.
Hvis Statsforvaltningen eller ministeriet vurderer, at
kommunalbestyrelsens beslutning ikke er lovlig, og kommunen
ikke retter ind efter den vejledende udtalelse, er der mulighed for
at anvende sanktioner.
I en situation, hvor der træffes en generel beslutning i klar strid
med lovgivningen, vil den mest relevante sanktion normalt være
anvendelse af tvangsbøder.
6
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0007.png
Statsforvaltningen kan efter lov om kommunernes styrelse
pålægge de ansvarlige kommunalbestyrelsesmedlemmer
tvangsbøder, indtil de sørger for, at kommunen overholder
lovgivningen.
Tvangsbøder har altså til formål at fremtvinge opfyldelsen af en
handlepligt. Tvangsbøder anvendes ikke som en straf for en
eventuel overtrædelse af lovgivningen.
Hvis der er en særlig tilsyns- eller klagemyndighed, der kan se på
beslutningen, er det denne myndighed, som skal behandle sagen.
F.eks. kan Ankestyrelsen inden for børneområdet se på den
konkrete beslutning, kommunen træffer.
Det er også denne myndighed, som vil kunne afgøre, hvilke
konsekvenser en ulovlig beslutning skal have. Konsekvenserne i
disse sager vil typisk være rettet mod afgørelsen i den enkelte sag
og ikke mod kommunalbestyrelsen som sådan.
F.eks. kan Ankestyrelsen inden for de områder, hvor styrelsen er
klageinstans, afvise, stadfæste, hjemvise, ophæve eller ændre
den afgørelse, der er klaget over. Det er med andre ord netop den
enkelte afgørelse og konsekvenserne heraf, der er i fokus.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke sørger for, at kommunen retter sig
efter en bindende afgørelse fra en klagemyndighed, vil det
kommunale tilsyn kunne blive brugt til at gennemtvinge
afgørelsen. Typisk ved at pålægge de ansvarlige
kommunalbestyrelsesmedlemmer tvangsbøder. Det er det
kommunale tilsyns såkaldte fogedfunktion.
7
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0008.png
Så det kan på flere måder få konsekvenser for en
kommunalbestyrelse, hvis lovgivningen ikke overholdes.
Sikring af, at kommuner ikke træffer ulovlige afgørelser
Det bringer mig videre til den sidste del af spørgsmålet: Hvordan
vil jeg sikre, at kommuner ikke træffer ulovlige afgørelser af
samme type som den afgørelse, de traf i Odense Kommune.
Jeg tror ikke, at det er realistisk at forvente, at der aldrig vil blive
truffet afgørelser i kommunerne, der er i strid med loven.
Der er derfor også typisk mulighed for at klage. Inden for børne-
området vil det typiske være til Ankestyrelsen. Så det kan blive
afprøvet, om en afgørelse er korrekt.
Og det er også derfor, at det kommunale tilsyn er sat i verden. For
at overvåge, at kommunerne handler i overensstemmelse med
lovgivningen, hvor der ikke er en særligt klage- eller
tilsynsmyndighed.
Men kontrol og tilsyn kan ikke stå alene.
Det er centralt at arbejde med, at kommunerne forstår og
anvender reglerne på området korrekt. Vi har netop i
satspuljekredsen i de senere år iværksat en række initiativer på
børneområdet, som efteruddannelse, ledernetværk og taskforce.
Det vil jeg komme nærmere ind på senere i min tale, hvor jeg nu
går videre til spørgsmål B.
Samrådsspørgsmål B
Spørgsmål B har også tre dele:
8
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0009.png
-
Har kommunerne mulighed for at fratage borgerne hjælp,
mens klagesagen verserer?
-
Kan kommunerne fratage hjælpen ud fra økonomiske
hensyn?
-
Vil jeg sørge for at sanktionere de kommuner, der ud fra
økonomiske hensyn fratager borgerne hjælp?
I det følgende vil jeg besvare de to første dele af spørgsmål B.
Hvad angår den sidste del af spørgsmål B kan jeg henvise til min
besvarelse af spørgsmål A om det kommunale tilsyns
reaktionsmuligheder.
Om fratagelse af hjælp, mens klagesagen verserer
Den første del af spørgsmål B drejer sig om mulighederne for at
fratage borgerne hjælp, mens klagesagen verserer
Udgangspunktet efter retssikkerhedslovens § 72 er, at en klage
ikke har opsættende virkning.
Når en kommune træffer afgørelse om nedsættelse af hjælp,
træffer kommunen samtidig afgørelse om, hvornår nedsættelsen
skal have virkning fra. Hvis borgeren klager, gælder kommunens
afgørelse altså også, mens klagesagen behandles i
Ankestyrelsen. Det er som udgangspunkt den ordning, der gælder
efter retssikkerhedsloven.
Det har den betydning, at en kommune ikke tvinges til at udbetale
et beløb til borgeren under klagesagens behandling, som
kommunen mener, borgeren ikke har ret til.
Dog gælder en undtagelse herfra på visse områder, hvor
afgørelsen har særligt indgribende karakter. På børneområdet er
9
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0010.png
der som udgangspunkt automatisk opsættende virkning for klager
over ændring af anbringelsessted, og på voksenområdet kan
Ankestyrelsen tillægge klager opsættende virkning i sager om
botilbud.
Herudover kan en kommune selv helt undtagelsesvis tillægge en
konkret klage opsættende virkning, hvis afgørelsen har
vidtrækkende konsekvenser, og konsekvenserne enten slet ikke
eller kun vanskeligt kan genoprettes. Også Ankestyrelsen
tillægger helt undtagelsesvis opsættende virkning i sådanne
tilfælde.
Hvis en klage er tillagt opsættende virkning, kan kommunen
naturligvis ikke lovligt udmønte afgørelsen, mens klagesagen
verserer i Ankestyrelsen.
Skulle det ske, at en kommune i et sådant tilfælde lader sin
afgørelse virke, mens Ankestyrelsen behandler klagesagen, kan
det kommunale tilsyns såkaldte fogedfunktion være med til at
sikre, at kommunen kommer tilbage på sporet. Fogedfunktionen
indebærer, som jeg tidligere har været inde på, at de kommunale
tilsynsmyndigheder, hvis det er nødvendigt, har mulighed for at
pålægge de ansvarlige kommunalbestyrelsesmedlemmer
tvangsbøder. Det kan f.eks. være med til at understøtte, at
kommunalbestyrelsen sørger for at lovliggøre et forhold.
Jeg vil for en god ordens skyld gøre opmærksom på i den
forbindelse, at når vi taler pengeydelser efter serviceloven som
f.eks. merudgiftsydelse, vil borgeren modtage den ydelse,
vedkommende er berettiget til, med tilbagevirkende kraft, hvis
Ankestyrelsen ændrer kommunens afgørelse med virkning fra
ikrafttrædelsestidspunktet.
10
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0011.png
Om økonomiske hensyn bag afgørelser
Den anden del af spørgsmål B drejer sig om kommunernes
mulighed for at fratage borgerne hjælp ud fra økonomiske hensyn.
Økonomiske hensyn kan helt lovligt indgå, når kommunerne
træffer afgørelser efter serviceloven. Det er udtrykkeligt fastsat i
loven, at afgørelser træffes på baggrund af både faglige og
økonomiske hensyn.
Det er heller ikke i sig selv er i strid med serviceloven, at en
kommune nedsætter den hjælp, en borger hidtil har modtaget.
Det kan lovligt ske, hvis borgerens forhold har ændret sig, og
dette kan begrunde en nedsættelse af hjælpen. Men det kan også
lovligt ske, hvis en kommune nedsætter sit serviceniveau inden for
lovgivningens rammer, og hvis kommunen i den forbindelse
træffer en ny konkret afgørelse overfor en borger.
Det forhold, at en kommune lader økonomiske hensyn indgå i
overvejelserne om nedsættelse af hjælp efter serviceloven, giver
derfor ikke i sig selv grundlag sanktioner overfor kommunerne,
hvis kommunen har anvendt økonomiske hensyn inden for
lovgivningens rammer.
Lad mig understrege, at de afgørelser, der træffes om
nedsættelse af hjælp, skal træffes inden for lovgivningens
rammer. En kommune kan altså kun bruge økonomiske hensyn,
hvis det er inden for lovgivningens rammer.
Det kan give og har givet anledning til initiativer. Det vil jeg gerne
uddybe i min besvarelse af spørgsmål C.
11
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0012.png
Samrådsspørgsmål C
Spørgsmål C drejer sig, som jeg forstår det, om to lidt forskellige
problemstillinger:
Dels om sagsbehandlingen på børneområdet og om
efterlevelsen af det hyrdebrev, der blev udsendt på
børneområdet i 2014 i forlængelse af forespørgsel F 13.
Dels mere generelt om initiativer for at undgå, at borgere
bliver frataget hjælp, så kommunerne opnår en besparelse.
Den sidste del af spørgsmålet er stillet i forlængelse af
Beslutningsforslag B 101 om opsættende virkning på
handicapområdet.
Om børneområdet
Lad mig starte med at sige noget om sagsbehandlingen på
børneområdet.
Der var i foråret 2014 en god forespørgselsdebat om
sagsbehandlingen på børneområdet. Den daværende
socialminister udsendte som opfølgning på debatten et brev til
landets borgmestre med en indskærpelse af, at reglerne skal
overholdes. Samtidig blev der givet en opfordring til, at
kommunerne vender blikket indad og drøfter, om ledelsen i
kommunen har det fornødne fokus på kvalitet i sagsbehandlingen.
Den indskærpelse er jeg meget enig i. Hvis børnene og de unge
ikke får den rigtige hjælp, bliver det jo dyrere for samfundet på den
længere bane. For eksempel hvis barnets problemer bliver så
store, at en anbringelse udenfor hjemmet bliver nødvendig. Eller
hvis en ung ikke støttes til at få en ungdomsuddannelse og
dermed ikke vil være i stand til at klare sig selv som voksen.
12
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0013.png
Det er nu også min oplevelse, at langt størstedelen af
kommunerne arbejder målrettet med kvaliteten i
sagsbehandlingen, selv om der stadig er store udfordringer. Og vi
har i satspuljekredsen i de senere år iværksat en lang række
initiativer på børneområdet for at understøtte kommunerne i at få
systematik og overblik i sagsbehandlingen.
Det drejer sig eksempelvis om Task Forcen på børneområdet.
Task Forcen yder støtte til kommunerne i form af temadage, men
også ved længerevarende udviklingsforløb. Her tilbyder Task
Forcen hjælp i form af rådgivning og vejledning samt gennemgang
af et udsnit af sager i kommunen.
Et andet initiativ er det kommunale ledernetværk på
børneområdet, som blev gjort permanent med Overgrebspakken
fra 2013. Netværket underbygger kommunernes faglige ledelse og
deler viden på tværs af kommunerne.
Endelig besluttede satspuljekredsen sidste år at omlægge
efteruddannelsesindsatsen på børneområdet. Med omlægningen
har vi målrettet indsatsen, så den i højere grad imødekommer
kommunes behov for blandt andet at arbejde med at inddrage
børnene og familierne. Samtidig bidrager efteruddannelsen til, at
viden og redskaber bliver omsat i praksis ude i kommunerne.
Jeg har en klar forventning om, at de initiativer, vi har iværksat, vil
være medvirkende til at skubbe på den positive udvikling, der er i
gang i rigtig mange kommuner.
For det
er
kommunernes ansvar at sikre en god sagsbehandling
på børneområdet. Og det ansvar forventer jeg, at de tager på sig.
Hvis der skulle være brodne kar, så har vi et system til at håndtere
13
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0014.png
det. Der er som sagt mulighed for at klage til Ankestyrelsen i de
enkelte sager, og vi har derudover også både det kommunale
tilsyn og Folketingets Ombudsmand.
Om lovligheden af kommunernes afgørelser og
løsningsmuligheder
Der spørges herefter i spørgsmål C til initiativer for at undgå, at
borgere bliver frataget hjælp, så kommunerne opnår en
besparelse.
Som jeg netop har sagt i besvarelsen af spørgsmål B, kan
økonomiske hensyn inden for lovens rammer indgå, når
kommunerne træffer afgørelser efter serviceloven.
De konkrete afgørelser skal som en selvfølge træffes inden for
lovgivningens rammer. Herunder skal ikke kun serviceloven, men
også forvaltningsloven og forvaltningsretlige grundsætninger være
overholdt.
Det følger bl.a. af forvaltningsretten, at der ikke må tages usaglige
hensyn, som nævnt i spørgsmålet, når der træffes afgørelser.
Af serviceloven følger desuden, at kommunen skal foretage en
konkret og individuel vurdering af den pågældendes behov, når
der træffes afgørelse om hjælp og herunder om nedsættelse af
hjælpen.
Disse betingelser skal være opfyldt, så borgerne kan være trygge
ved de afgørelser, de får fra kommunerne.
Borgernes retssikkerhed i forbindelse med afgørelser efter
serviceloven består for mig at se i to bærende hovedelementer.
14
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0015.png
Det gælder både generelt og ved afgørelser om nedsættelse af
hjælp.
Det første er, at borgerne skal kunne regne med, at
kommunerne gør deres bedste for at træffe korrekte
afgørelser i første omgang.
Det andet er, at borgerne skal have en ordentlig
klageadgang, hvis de mener, kommunen har truffet en
afgørelse, der ikke fuldt ud er i overensstemmelse med
loven.
Det er her, jeg mener, indsatsen skal koncentreres.
Målsætningen for alle må være, at borgerne skal have korrekte og
forståelige afgørelser i første omgang.
Det har jeg tillid til, at kommunerne grundlæggende har viljen til,
og det er min opfattelse, at den sag fra Odense, der er nævnt i
spørgsmål A, har gjort det helt klart for kommunalbestyrelserne, at
de skal være meget opmærksomme på lovgivningens rammer.
Det er kommunernes ansvar at sikre, at sagsbehandlingen er i
overensstemmelse med lovgivningen.
Det er til gengæld også vigtigt, at kommunerne får den bedst
mulige støtte til at leve op til deres ansvar.
Det første retssikkerhedselement: Initiativer for at understøtte
kommunernes sagsbehandling
Der er i de senere år taget en række initiativer med henblik på at
understøtte den kommunale sagsbehandling og udbrede viden om
korrekt praksis. Kvaliteten af den kommunale sagsbehandling er
det første retssikkerhedselement, jeg lige har nævnt.
15
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0016.png
Her vil jeg nævne en række forskellige initiativer:
Ankestyrelsen har i 2012 etableret en juridisk hotline på sin
hjemmeside, hvor kommunale sagsbehandlere kan få
vejledning. Kommunerne bruger hotlineen mere og mere, og
ordningen er netop blevet moderniseret i sommeren 2015.
Langt flere svar fra hotlineen bliver nu lagt på Ankestyrelsens
hjemmeside, og søgemulighederne er blevet forbedret, så det
nu er lettere for kommunerne at finde svarene.
Ankestyrelsen har forbedret sine principafgørelser for at gøre
rækkevidden og betydningen af den enkelte afgørelse
tydeligere for kommunerne.
Der gennemføres løbende formidlingsprojekter og
praksisundersøgelse og gives anbefalinger til kommunerne,
der kan styrke sagsbehandlingen.
På børneområdet - og fra i år også på handicapområdet - er
etableret taskforces med eksperter fra Socialstyrelsen og
Ankestyrelsen, som kan give kommunerne målrettet hjælp til
at kvalificere sagsbehandlingen.
Ministeriet har en revision af vejledningen om servicelovens
formål og generelle bestemmelser på vej. Her vil bl.a.
betingelserne for at nedsætte en ydelse i forbindelse med
ændring af et kommunalt serviceniveau blive tydeliggjort.
Derudover er det naturligvis også vigtigt, at lovgivningen er
forståelig for både borgere og kommuner, og at den er udformet
på en måde, så den er til at administrere korrekt.
Ingen – hverken borgerne eller kommunerne – skal jo bruge mere
tid på bureaukrati og administration end højst nødvendigt. Og der
er efterhånden almindelig enighed om, at lovgivningen – særligt
på servicelovens voksenområde – er blevet for kompleks.
16
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0017.png
Jeg vil derfor gerne se på mulighederne for at forenkle navnlig
servicelovens voksenområde og gøre reglerne mere tydelige.
Det andet retssikkerhedselement: Initiativer, der har nedsat
sagsbehandlingstiden i klagesystemet
Det andet retssikkerhedselement er borgernes klageadgang til
Ankestyrelsen.
Her er det afgørende, at klager behandles indenfor en rimelig tid,
så borgeren får afklaret endeligt, hvad han eller hun har ret til. På
den måde bliver det samtidig hurtigt klart for kommunen, hvordan
lovgivningen skal administreres på det pågældende område.
Sagsbehandlingen i Ankestyrelsen har været lang, også alt for
lang. Det har været drøftet i flere samråd i Socialudvalget sidste
år. Men der er taget en række initiativer for at nedbringe den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid - og det har virket efter
hensigten. Det blev i 2014 aftalt med Ankestyrelsen, at den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid for kommunale klagesager
maksimalt måtte være 6 måneder ved årets udgang. Dette mål
formåede Ankestyrelsen at opfylde, da den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for sager, der blev afgjort i december 2014,
blev opgjort til 5,8 måneder.
Derudover er det blevet fastsat i Ankestyrelsens resultatplan for
2015 til 2018, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
kommunale klagesager i 2015 maksimalt må være 5 måneder.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klager over
kommunale afgørelser har været støt faldende i 2015, og til og
med august er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2015
17
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0018.png
opgjort til 4,3 måneder. Samtidig er den sagspukkel, som der har
været på området, blevet væsentligt mindre.
Den udvikling synes jeg godt, at vi kan være tilfredse med og
bygge videre på. En kort sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen har
fortsat meget høj prioritet, og ministeriet følger løbende
sagsbehandlingstiderne.
Det er dog vigtigt i denne sammenhæng at understrege, at der er
tale om gennemsnitlige sagsbehandlingstider. Nogle sager vil
kunne afgøres hurtigere, og nogle sager vil tage lidt længere tid.
Det afgørende er, at vi sikrer en god balance mellem anvendelsen
af ressourcer og behovet for korrekte og hurtige afgørelser. Jeg vil
dog gerne påpege, at Ankestyrelsen på baggrund af konkrete
vurderinger kan beslutte at hastebehandle sager, som har en
særlig alvorlig eller indgribende betydning for borgeren,
eksempelvis sager om markant nedsættelse eller ophør af den
hidtidige hjælp til en borger med omfattende plejebehov.
Afslutning
Jeg mener, der er taget og bliver taget rigtig mange initiativer, og
at der findes mange gode værktøjer til at understøtte
kommunernes sagsbehandling. Det skal bl.a. hjælpe til undgå, at
der tages usaglige hensyn i konkrete afgørelser. Med det
kommunale tilsyn kan det bl.a. også sikres, at der ikke tages
usaglige hensyn ved generelle beslutninger.
Jeg mener, at vi har et klagesystem og et tilsynssystem, vi kan
være bekendt.
18
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 29/9-15 om bl.a. Odense Kommunes håndtering af besparelser på børne- og ungeområdet, til social- og indenrigsministreren
1551896_0019.png
Herudover vil jeg som sagt i den kommende tid se på, hvordan
navnlig servicelovens voksenregler kan forenkles, så det også ad
den vej gøres enklere for kommunerne at administrere korrekt.
Vi får ikke med et slag fuldt korrekte afgørelser i hver eneste sag i
alle kommuner, men jeg mener, vi med fortsat fokus på at støtte
kommunernes sagsbehandling gradvis vil se flere og flere rigtige
afgørelser i kommunerne, så færre borgerne får behov for at
klage.
Det, tror jeg, er den rigtige vej - at skabe klarhed i lovgivningen og
blive ved med at understøtte kommunerne i at træffe korrekte
afgørelser på baggrund af faglige og økonomiske hensyn og ud
fra den enkeltes behov.
19