Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1555224_0001.png
12. oktober 2015
J.nr. 15-2656827
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 95 af 14. september 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om at bekræfte, at udkast til lovforslag om "Retssikkerhedspakke 1", vil medføre, at der som udgangspunkt skal indhentes en dommerkendelse først, men at dommerkendelsen også kan indhentes efterfølgende, hvis formålet ellers forspildes, til skatteministeren
1555224_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at udkast til lovforslag om ”Retssikkerhedspakke 1”, jf. SAU
alm. del – bilag 21, vil medføre, at der som udgangspunkt skal indhentes en dommerken-
delse først, men at dommerkendelsen også kan indhentes efterfølgende, hvis formålet
ellers forspildes?
Svar
SKAT har ingen hjemmel til at indhente dommerkendelse, når SKAT skal anvende sine
kontrolbeføjelser. For at få en dommerkendelse skal det kunne sandsynliggøres, at der
foregår noget, som er ulovligt, og det er der ikke en formodning for, når SKAT foretager
kontrol. Det gælder ikke kun for SKAT. Der er normalt ikke krav om dommerkendelse,
når offentlige myndigheder som en del af retshåndhævelsen kontrollerer, at lovgivningen
er overholdt.
Forudsætningen for en dommerkendelse er, at der er konkret mistanke om et strafbart
forhold, og forvaltningsmyndigheden kan i den situation anmelde en mistænkt til politiet
med anmodning om, at der foretages efterforskningsskridt som f.eks. en ransagning. En
ransagning kræver dommerkendelse, hvor retten vurderer de faktiske omstændigheder,
der begrunder mistanken.
Retssikkerhedsloven fastlægger grænsen mellem, på den ene side den forvaltningsmæssige
kontrolvirksomhed, hvor formålet er at træffe en afgørelse i henhold til lovgivningen, og
hvor udgangspunktet er, at der ikke mistanke om et strafbart forhold, og på den anden
side den situation, hvor der er konkret mistanke om overtrædelse af lovgivningen, hvor
den strafferetlige efterforskning af lovovertrædelsen skal overlades til politiet.
Desuden fastlægger retssikkerhedsloven de retningslinjer for udgående kontrol, som skal
følges af alle offentlige myndigheder. Retssikkerhedsloven lovfæster proportionalitets-
princippet, hvor tvangsindgreb kun må anvendes, hvis mindre indgribende foranstaltnin-
ger ikke er tilstrækkelige, og hvis indgrebet står i rimeligt forhold til formålet med indgre-
bet. Som udgangspunkt skal et indgreb varsles, og parten skal gives mulighed for indsigel-
ser.
Imidlertid giver retssikkerhedsloven også mulighed for udgående kontrol uden varsling,
hvis bestemte betingelser er opfyldt. En af betingelserne er, at øjemedet med tvangsind-
grebets gennemførelse vil forspildes, hvis der gives forudgående underretning. Det vil
f.eks. være tilfældet, når SKAT gennemfører kontrol af sort arbejde i et pizzaria.
Side 2 af 2