Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1555233_0001.png
12. oktober 2015
J.nr. 15-2656827
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 93 af 14. september 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om at beskrive de krav eller kriterier, som SKAT i dag skal opfylde for at måtte gå ind i en privat grund eller på en byggeplads og foretage kontrol, til skatteministeren
1555233_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beskrive de krav eller kriterier, som SKAT i dag skal opfylde for at måtte
gå ind i en privat grund eller på en byggeplads og foretage kontrol, og kan ministeren
bekræfte eller afkræfte, at ministeren ikke foreslår at ændre på de krav eller kriterier?
Svar
For at SKAT kan løse opgaven med at kontrollere, at moms og A-skat m.v. bliver korrekt
opkrævet, angivet og afregnet til statskassen, er SKAT tillagt en række kontrolbeføjelser,
hvor hjemlerne til udgående kontrol alle er rettet mod erhvervsmæssig virksomhed. Kon-
trolbeføjelserne fremgår af de enkelte skatte- og afgiftslove, herunder momsloven, kilde-
skatteloven og skattekontrolloven. Brug af de enkelte kontrolbeføjelser kan ske uden
retskendelse, men retssikkerhedslovens proportionalitetsprincip, varslingsregler m.v. skal
følges. Jeg henviser til mit svar på SAU alm. del spørgsmål 95.
Ved lov nr. 590 af 18. juni 2012 fik SKAT adgang til at foretage kontrol på privat grund.
Betingelsen for at bringe bestemmelsen i anvendelse er, at der skal kunne konstateres
synlige udendørs aktiviteter af professionel karakter, og kontrollens formål skal være at
tjekke dels de ansattes lønforhold, dels virksomhedens overholdelse af regler om registre-
ring og afregning af skat og afgifter. Bestemmelsen vedrører alene udendørs arealer, og
giver derved ikke adgang til at foretage kontrol i selve den private bolig, ligesom bestem-
melsen heller ikke omfatter kontrol af arbejde på grunden af ikke-erhvervsmæssig karak-
ter.
I L 13 om ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund
m.v. - Retssikkerhedspakke I – foreslås denne bestemmelse ophævet, da regeringen fin-
der, at det er alt for vidtgående at give SKAT adgang til borgernes haver. Der er tale om
et meget væsentligt indgreb i privatlivet, som der skal være særdeles tungtvejende grunde
til at gennemføre. SKAT vil dog forsat kunne gennemføre kontrol på alle andre arbejds-
steder end dem, der befinder sig i borgernes haver.
Skatte- og afgiftslovgivningens kontrolbeføjelser retter sig mod konkrete erhvervsdriven-
de. Der kan dog også ske kontrol af erhvervsdrivende, der ikke er registrerede, f.eks. hvor
det er åbenbart, at der drives (uregistreret) erhvervsmæssig virksomhed. SKATs kontrol-
beføjelser omfatter også arbejdssteder, hvor der blot er en formodning for, at der udføres
lønnet arbejde for en arbejdsgiver.
De generelle kriterier for SKAT kontrol af erhvervsdrivende har jeg ikke aktuelle planer
om at ændre på.
Side 2 af 2