Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1549280_0001.png
25. september 2015
J.nr. 15-2646386
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 84 af 10. september 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvordan provenutabet ved afgiftsfritagelse for elbiler fordeler sig, til skatteministeren
1549280_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvordan provenutabet ved afgiftsfritagelse for elbiler fordeler sig
over årene 2016-2019, hvis det antages, at 68 pct. af de biler, Teslas Model S fortrænger,
er leasede biler, der betaler løbende registreringsafgift og har samme listepris som en gen-
nemsnitlig Tesla Model S, jf. henvendelse af den 27. august fra Dansk Elbil Alliance om-
delt som SAU alm. del – bilag 35. Beregningen bedes opdelt på effekter for momsindtæg-
ter, ejerafgift og indtægter fra registreringsafgiften m.v.
Svar
Det forudsættes, at der spørges til en 1-årig forlængelse af afgiftsfritagelsen i 2016 som i
SAU alm. del spørgsmål 83.
Opgøres mindreprovenuet ved en forlængelse af afgiftsfritagelsen i 2016 på finansårs-
form, hvor det alene indregnes som finansårseffekt, at 68 pct. af de biler, som Tesla Mo-
del S erstatter, er leasede biler, skønnes det, at det umiddelbare mindreprovenu i 2016
udgør ca. 600 mio. kr., mens et umiddelbart mindreprovenu på ca. 200 mio. kr. forskydes
til 2019,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en afgiftsfritagelse for el- og brintbiler i 2016, finans-
årsform
Mio. kr. (2016 niveau)
Umiddelbart provenu
Registreringsafgift
Rente af udskudt registreringsafgift
Ejerafgift
Elafgift
Adfærd og tilbageløb
Moms på bil
Ejerafgift inkl. udligningsafgift
Brændstof- og elafgifter samt moms
på brændstof og el
Tilbageløb, andre markeder
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2016
-585
-545
-20
-5
-15
105
155
0
-10
-40
-480
2017
0
0
0
0
0
-5
0
-5
-5
5
-5
2018
0
0
0
0
0
-5
0
-5
-5
5
-5
2019
-205
-205
0
0
0
40
0
-5
-5
50
-165
I alt
2016-2019
-790
-750
-20
-5
-15
135
155
-15
-25
20
-655
Anm.: Der vil være et mindreprovenu i elbilernes levetid. Efter 2019 vil der således være et mindreprovenu, som skyldes, at
de elbiler, der sælges i 2016 i stedet for konventionelle biler, må forventes at betale mindre i elafgift og moms af el end de
konventionelle biler ville have betalt i brændstofafgift og moms på brændstof. Der betales endvidere ikke udligningsafgift af
elbiler. Omvendt forventes elbilerne at betale mere i ejerafgift end den gennemsnitlige konventionelle bil. Mindreprovenuet
efter 2019 skønnes at udgøre under 5 mio. kr. årligt. Det er endvidere forudsat, at renten på den udskudte registreringsaf-
gift udgør 3,2 pct. årligt.
Det er ved beregningen forudsat, at leasingperioden er på 3 år, og at afgiften for samtlige
leasingbiler betales forholdsmæssigt i forhold til afgiftsperiodens længde. Det vil sige, at
der i 2016 betales 39 pct. af registreringsafgiften, mens de 61 pct. af registreringsafgiften
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvordan provenutabet ved afgiftsfritagelse for elbiler fordeler sig, til skatteministeren
1549280_0003.png
udskydes og forudsættes betalt ved leasingperiodens ophør i 2019. Betaling af den reste-
rende del af registreringsafgiften i 2019 kan både dække over, at bilerne videresælges i
Danmark eller eksporteres til udlandet. Hvis de eksporteres til udlandet, må det således
forventes, at der importeres nogle andre biler.
Der er i øvrigt lagt de samme forudsætninger til grund for beregningen som anført i sva-
ret på SAU alm. del spørgsmål 83. Herunder er det forudsat, at en gennemsnitlig Tesla
koster ca. 680.000 kr. inkl. moms (men ekskl. registreringsafgift), og at denne erstatter en
konventionel bil til samme pris inkl. moms og registreringsafgift. Den forudsatte gennem-
snitspris for en Tesla er baseret på listeprisen på en Tesla Model S 85D fra sommeren
2015 på 707.100 kr. Denne er beregningsteknisk reduceret med ca. 4 pct., hvilket skal
afspejle, at elbilsteknologien gradvist forventes at blive billigere.
Idet det forudsættes, at en elbil erstatter salget af en konventionel bil til samme pris inkl.
afgift som elbilen ekskl. afgift, har det ingen betydning, om den konventionelle bil er solgt
til listeprisen eller til en lavere pris. En rabat på den konventionelle bil i forhold til liste-
prisen forudsættes således at resultere i købet af en dyrere bil, som har samme pris som
elbilen ekskl. afgift.
I 2016 reduceres mindreprovenuet fra registreringsafgiften således fra ca. 775 mio. kr. til
ca. 545 mio. kr., svarende til, at et mindreprovenu på ca. 230 mio. kr. udskydes til 2019. I
2019 er de 230 mio. kr. mindre værd, hvorfor mindreprovenuet i 2019 opgjort i 2016
niveau udgør ca. 205 mio. kr.
Når leasingselskaberne vælger at betale forholdsmæssig registreringsafgift af leasingbiler-
ne, skal der ved betalingen af den forholdsmæssige afgift i tillæg betales en forrentning af
den resterende del af den samlede registreringsafgift. Forrentningen dækker statens rente-
udgifter/tabte renteindtægter som følge af den udskudte betaling. Forrentningen skønnes
at udgøre ca. 20 mio. kr. og modsvarer nogenlunde den værdiudhuling, der sker fra 2016-
2019.
Udskydelsen af registreringsafgiften påvirker også tilbageløbet af andre afgifter, idet for-
bruget af andre moms- og afgiftsbelagte varer forudsættes øget i 2016 svarende til reduk-
tionen i den betalte registreringsafgift, mens forbruget af andre moms- og afgiftsbelagte
varer modsat reduceres i 2019 svarende til registreringsafgiftsbetalingen.
I 2016 reduceres provenuet efter tilbageløb og adfærd således med 160 mio. kr., som
udskydes til 2019. Det samlede provenutab i perioden 2016-2019 skønnes hermed at
udgøre 655 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, uanset om mindreprovenuet fra registre-
ringsafgiften på leasingbiler indregnes i registreringsåret eller i betalingsårene. Leasing
medfører således alene en forskydning af mindreprovenu mellem årene og ikke et lavere
mindreprovenu.
Side 3 af 3