Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1549282_0001.png
25. september 2015
J.nr. 15-2646386
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 83 af 10. september 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om beregning af provenutabet ved afgiftsfritagelse af elbiler i 2016, til skatteministeren
1549282_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvordan beregningen af provenutabet ved afgiftsfritagelse af
elbiler i 2016 på 450 mio. kr. efter adfærd og tilbageløb, jf. Skatteministeriets pressemed-
delelse ”Fritagelsen for el- og brintbiler foreslås forlænget” udsendt den 29. april 2015, er
opgjort?
Svar
Skatteministeriet skønnede i foråret 2015, at en forlængelse af el- og brintbilers fritagelse
for registrerings- og ejerafgift i 2016 samt en tilsvarende 1-årig videreførsel af ordningen,
hvor el forbrugt til erhvervsmæssig opladning af batterier til elbiler kan godtgøres i elaf-
giften, vil medføre et umiddelbart mindreprovenu på 550 mio. kr. og et mindreprovenu
efter tilbageløb og adfærd på 450 mio. kr. i 2016 (2015 niveau).
Det blev lagt til grund for beregningen, at der sælges 3.250 elbiler i 2016 med en gennem-
snitspris på ca. 335.000 kr. inkl. moms (men ekskl. registreringsafgift), som erstatter salget
af 3.250 konventionelle biler til samme gennemsnitlige pris inkl. moms og registreringsaf-
gift.
Skatteministeriet har siden revideret skønnet over mindreprovenuet ved en 1-årig forlæn-
gelse af fritagelsen i 2016. Opjusteringen skyldes, at der er solgt flere elbiler end forventet
i løbet af 2015, som samtidig gennemsnitligt er dyrere end forventet, hvilket skyldes et
skifte i salget mod de luksusprægede modeller.
Det skønnes nu med betydelig usikkerhed, at en 1-årig forlængelse i 2016 vil medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 800 mio. kr. og et mindreprovenu på ca. 650 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd i 2016 (2016 niveau),
jf. tabel 1.
Opgjort på finansårsform vil mindreprovenuet være mindre i 2016 end angivet i
tabel 1,
hvilket kan henføres til, at der kan være forskydning mellem registrering af en bil og beta-
ling af registreringsafgiften, samt at der kan betales forholdsmæssig registreringsafgift af
biler, som leases i forhold til leasingperiodens længde. Begge fører imidlertid alene til en
forskydning af mindreprovenuet fra 2016 til senere år og ikke til en reduktion af mindre-
provenuet, jf. svar på SAU alm. del spørgsmål 84.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om beregning af provenutabet ved afgiftsfritagelse af elbiler i 2016, til skatteministeren
1549282_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en afgiftsfritagelse for el- og brintbiler i 2016
Mio. kr. (2016 niveau)
Umiddelbart provenu
Registreringsafgift
Rente af udskudt registreringsafgift
Ejerafgift
Elafgift
Adfærd og tilbageløb
Moms på bil
Ejerafgift inkl. udligningsafgift
Brændstof- og elafgifter samt moms
på brændstof og el
Tilbageløb, andre markeder
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2016
-795
-775
0
-5
-15
155
155
0
-10
10
-640
2017
0
0
0
0
0
-5
0
-5
-5
5
-5
2018
0
0
0
0
0
-5
0
-5
-5
5
-5
2019
0
0
0
0
0
-5
0
-5
-5
5
-5
I alt
2016-2019
-795
-775
0
-5
-15
140
155
-15
-25
25
-655
Anm.: Der vil være et mindreprovenu i elbilernes levetid. Efter 2019 vil der således være et mindreprovenu, som skyldes, at
de elbiler, der sælges i 2016 i stedet for konventionelle biler, må forventes at betale mindre i elafgift og moms af el end de
konventionelle biler ville have betalt i brændstofafgift og moms på brændstof. Der betales endvidere ikke udligningsafgift af
elbiler. Omvendt forventes elbilerne at betale mere i ejerafgift end den gennemsnitlige konventionelle bil. Mindreprovenuet
efter 2019 skønnes at udgøre under 5 mio. kr. årligt. Det er endvidere forudsat, at renten på den udskudte registreringsaf-
gift udgør 3,2 pct. årligt.
Nærmere om beregningsforudsætninger
Den gennemsnitlige pris for en elbil er baseret på skøn over gennemsnitsprisen på nyregi-
strerede elbiler i perioden fra august 2014 til juli 2015. Det er beregningsteknisk forudsat,
at gennemsnitsprisen på elbiler vil falde med ca. 6 pct. frem til 2016, hvoraf de ca. 2 pct.
skyldes segmentskifte, og de ca. 4 pct. skyldes teknologisk udvikling. Dette skal afspejle,
at der forventes at ske et gradvist segmentskifte væk fra de luksusprægede elbiler, ligesom
elbilteknologien gradvist forventes at blive billigere.
Det er på den baggrund forudsat, at køb af en elbil til ca. 405.000 kr. inkl. moms (men
ekskl. registreringsafgift) i 2016 erstatter købet af en konventionel bil til samme pris inkl.
moms og registreringsafgift.
I en konventionel gennemsnitsbil til ca. 405.000 kr. inkl. moms og registreringsafgift,
skønnes registreringsafgiften at udgøre ca. 220.000 kr., hvilket svarer til det umiddelbare
mindreprovenu pr. elbil fra registreringsafgift (2016 niveau).
I 2016 kommer der derudover et umiddelbart mindreprovenu fra ejerafgift og fra elafgif-
ten.
De afledte effekter består væsentligst i, at de elbiler, der sælges i 2016 i stedet for de kon-
ventionelle biler, forventes at betale mere i moms. Herudover forventes de at betale min-
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om beregning af provenutabet ved afgiftsfritagelse af elbiler i 2016, til skatteministeren
1549282_0004.png
dre i elafgift og moms af el, end de konventionelle biler ville have betalt i brændstofafgift
og moms på brændstof. Der betales endvidere ikke udligningsafgift af elbiler.
Der er endvidere et begrænset tilbageløb af andre afgifter, idet de, som køber en elbil i
stedet for en konventionel bil, forventes at have lavere udgifter til brændstof og løbende
bilafgifter. Samlet set forventes de hermed at have færre udgifter til bilforbrug og dermed
et øget forbrug af andre varer, som vil øge statens indtægter fra moms og afgifter.
Efter 2016 vil der være et begrænset mindreprovenu i elbilernes levetid fra el- og brænd-
stofafgifterne og fra moms på el og brændstof samt fra ejer- og udligningsafgiften set
under et.
Side 4 af 4