Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1551837_0001.png
2. oktober 2015
J.nr. 15-2899925
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 65 af 4. september 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Thomas Monefeldt
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om, hvad Skatteministeriets seneste samlede skøn over tabte restancer er i årene 2005-2015 som følge af problemerne med it-systemet EFI, til skatteministeren
1551837_0002.png
Spørgsmål
Hvad er Skatteministeriets seneste samlede skøn over tabte restancer i årene 2005-2015
som følge af problemerne med it-systemet EFI, og hvilke økonomiske konsekvenser det
har haft for kommunerne?
Svar
Som oplyst i svaret på spørgsmål 62 blev EFI idriftsat i september 2013, hvilket medførte
en række problemer, som førte til, at nogle af restancerne i EFI forældede utilsigtet og
dermed ikke længere kunne inddrives.
I maj 2014 redegjorde SKAT i et notat til Skatteudvalget (SAU alm. del bilag 199, 2013-
14) for, at der ved udgangen af 2013 var forekommet utilsigtet forældelse af fordringer
for 902 mio. kr. I notatet opgjorde SKAT, hvordan de 902 mio. kr. fordelte sig på for-
dringshavere,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Utilsigtet forældelse i 2013 fordelt på fordringshavere, nominel værdi
Fordringshaver
SKAT
Øvrige statslige
Kommuner
Andre offentlige
Total
Sum (mio. kr.)
729
151
16
6
902
Fordeling af sum (pct.)
81
16
2
1
100
I marts 2015 redegjorde SKAT i den kvartalsvise restanceredegørelse pr. december 2014
(SAU alm. del bilag 234, 2014-15) for, at der i 2014 er forekommet utilsigtet forældelse
for ca. 1,3 mia. kr. I redegørelsen opgjorde SKAT, hvordan de ca. 1,3 mia. kr. fordelte sig
på fordringshavere,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Utilsigtet forældelse i 2014 fordelt på fordringshavere, nominel værdi
Fordringshaver
SKAT
Øvrige statslige
Kommuner
Andre offentlige
Total
Sum (mio. kr.)
858
295
85
23
1.261
Fordeling af sum (pct.)
68
23
7
2
100
I tabel 1 og 2 opgøres de forældede beløb i nominel værdi. En stor del af skyldnerne har
imidlertid ikke nogen betalingsevne, hvorfor inddrivelsesmulighederne reelt er begrænse-
de. En stor del af de utilsigtet forældede krav ville derfor formentlig have opfyldt betin-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om, hvad Skatteministeriets seneste samlede skøn over tabte restancer er i årene 2005-2015 som følge af problemerne med it-systemet EFI, til skatteministeren
1551837_0003.png
gelserne for afskrivning, jf. § 16 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Det reelle
tab ved den utilsigtede forældelse er således lavere end angivet i tabellerne.
For at give et mere retvisende billede af restancernes reelle værdi, har SKAT i 2015 udvik-
let en metode til at opgøre restancernes kursværdi. Kursværdien angiver, hvor stor en del
af restancerne der reelt forventes inddrevet, når der tages højde for skyldnerens betalings-
evne.
I redegørelsen om Et Fælles Inddrivelsessystem (SAU alm. del bilag 48, 2014-15), som
blev oversendt til Skatteudvalget den 25. september 2015, redegør Skatteministeriet for, at
det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at vurdere, om en gruppe bestående af 7,5
mio. fordringer til en samlet nominel værdi på 34,3 mia. kr. og en samlet kursværdi på ca.
14 mia. kr. er retskraftige.
I de kommende måneder udarbejdes en model og et beslutningsgrundlag for en endelig
segmentering af denne gruppe med henblik på anbefalinger til, hvilke fordringer der skal
gennemgås i en manuel proces, og hvilke der bør afskrives. Sigtet er at inddrive så stor en
del af fordringerne som muligt med de ressourcer, som er til rådighed til at udføre opga-
ven. Det er dog vurderingen, at der vil skulle afskrives et større antal restancer med en
samlet kursværdi på et anseeligt milliardbeløb.
I forbindelse med de videre analyser vil det også blive undersøgt, hvordan afskrivningerne
vil påvirke kommunerne.
Side 3 af 3