Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1555755_0001.png
8. oktober 2015
J.nr. 15-2106457
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 6 af 16. juli 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige husstandsindkomst for ejere af enfamilieshuse fordelt på landets 98 kommuner, til skatteministeren
1555755_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den gennemsnitlige husstandsindkomst for ejere af enfamili-
eshuse fordelt på landets 98 kommuner og for den gennemsnitlige betaling af samlede
ejendomsskatter (grundskyld og ejendomsværdiskat) for ejere af enfamilieshuse fordelt på
landets 98 kommuner, og vil ministeren sammenholde de to tabeller i en tredje tabel,
hvor kommunerne rangeres i forhold til, hvor meget kommunernes indbyggere, som ejer
enfamiliehuse, betaler i samlede ejendomsskatter i forhold til deres husstandsindkomster?
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2014-15, 1. samling jf. SAU alm. del
– spm. 431.
Svar
Skatteministeriet beklager den sene besvarelse.
Det samlede provenu fra ejendomsværdiskatten skønnes i 2015 at udgøre ca. 13,5 mia.
kr., hvoraf ca. 10,7 mia. kr. kan henføres til enfamiliehuse. Det skønnes endvidere med en
vis usikkerhed, at boligejerne i 2015 vil betale ca. 15,5 mia. kr. i grundskyld, hvoraf ca.
12,8 mia. kr. skønnes at kunne henføres til enfamiliehuse.
Ejendomsværdiskat og grundskyld er en del af den samlede kapitalindkomstbeskatning,
som vedrører afkast af formueaktiver og gæld. Det er ejendoms- og grundværdierne (og
deres afkast i form af bl.a. lejeværdi), der er det naturlige grundlag for disse skatter. Ejen-
domsværdiskatten målt i forhold til ejendomsværdierne er ved et normalt renteniveau
relativt lav i forhold til skatteværdien af rentefradraget (og beskatningen af anden kapital-
indkomst). Det gælder særligt i de dele af landet, som har opnået de relativt største kapi-
talgevinster på boliger siden 2002. Det er udtryk for, at skattesystemet favoriserer investe-
ring i egen bolig især i disse områder.
Det er lagt til grund, at spørgeren ønsker en tabel, hvor landets 98 kommuner rangordnes
efter den samlede ejendomsbeskatning (grundskyld og ejendomsværdiskat) opgjort i pct.
af bruttoindkomsten.
En sådan rangordning er vist i tabellerne 1 og 2 nedenfor. Rangordningen viser en relativt
klar sammenhæng, således at den betalte boligskat i procent af bruttoindkomsten er sti-
gende med indkomstniveauet i kommunen.
Den ønskede opgørelse af ejendomsværdiskat og grundskyld i forhold til indkomsten
afspejler ikke den skattemæssige belastning af den enkelte boligejer. Det skal bl.a. ses i
lyset af, at renteudgifter kan fradrages i skatten, og at afkast på andre formueplaceringer
typisk er hårdere beskattet end afkast af fast ejendom. Således skønnes den skattemæssige
værdi af rentefradraget for boligejere at udgøre ca. 14,9 mia. kr. i 2015. I tabel 2 er medta-
get en kolonne, der ud fra visse standardantagelser viser den skattemæssige nettobelast-
ning i forhold bruttoindkomsten, dvs. hvor der er korrigeret for værdien af rentefradraget
mv.
Side 2 af 9
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige husstandsindkomst for ejere af enfamilieshuse fordelt på landets 98 kommuner, til skatteministeren
1555755_0003.png
Desuden medfører grundskylden ikke eller kun delvist en skattemæssig belastning af nye
boligejere. Da udbuddet af grunde – særligt i byerne – er nogenlunde fast, vil grundskyld
og den del af ejendomsværdiskatten, som påhviler jordværdierne, i vid udstrækning være
kapitaliseret i jordpriserne. Ved fuld nedvæltning/kapitalisering vil den grundskyld, der
skal betales, når man køber et nyt hus, således modsvares af en lavere pris på boligen.
Dermed er brugeromkostningerne ved at eje boligen samlet set omtrent upåvirket af
grundskylden. Det vil sige, at grundskylden ikke eller kun i begrænset omfang belaster
nye boligejere og dermed heller ikke påvirker tilskyndelsen til at arbejde, investere mv. i
særligt omfang. Derfor anses grundskyld for at skabe mindre forvridninger end de fleste
andre skatter. Desuden er konsekvensen, at de nuværende boligejere ikke bærer hele byr-
den ved grundskyld.
En ”uventet” stigning i grundpriserne er udtryk for en kapitalgevinst, som er skattefri for
boligejerne ved realisation, i modsætning til fx kapitalgevinster ved investering i aktier. En
stigning i jordpriserne vil medføre højere grundskyld (inden for rammerne af stigningsbe-
grænsningsreglen), som kan belaste likviditeten. Likviditetsvirkningen skal dog ses i lyset
af, at ejendomsværdiskatten ligger fast nominelt.
Stigningsbegrænsningsreglen har reduceret beskatningen med et større milliardbeløb,
navnlig i de dele af landet hvor grundværdierne er steget mest de seneste 10-15 år, og har
bidraget til at forøge grundværdierne. Eventuelle yderligere lempelser i grundskylden vil
ligeledes kapitaliseres i højere grundpriser. Virkningen heraf vil være langt størst i de dele
af landet, hvor grundværdierne i forvejen er relativt høje, hvilket netop er i de forholdsvis
velstillede områder.
Side 3 af 9
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige husstandsindkomst for ejere af enfamilieshuse fordelt på landets 98 kommuner, til skatteministeren
1555755_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig bruttoindkomst, grundskyld og ejendomsværdiskat for ejere af enfamiliehuse
(2015)
Kr./husstand
København
Dragør
Ballerup
Rødovre
Helsingør
Rudersdal
Lyngby-Taarbæk
Hvidovre
Hørsholm
Albertslund
Tårnby
Frederiksberg
Gladsaxe
Solrød
Vallensbæk
Fredensborg
Herlev
Roskilde
Furesø
Gentofte
Gribskov
Ishøj
Frederikssund
Brøndby
Glostrup
Allerød
Høje-Taastrup
Egedal
Aarhus
Greve
Hillerød
Lejre
Odder
Halsnæs
Køge
Silkeborg
Brutto-
indkomst
1
894.000
855.000
791.000
735.000
803.000
1.236.000
1.089.000
740.000
1.217.000
732.000
710.000
1.567.000
874.000
786.000
774.000
866.000
764.000
815.000
960.000
1.455.000
670.000
692.000
699.000
706.000
801.000
904.000
720.000
780.000
787.000
761.000
821.000
719.000
662.000
624.000
715.000
669.000
Ejendoms-
værdiskat
13.700
16.600
13.400
11.900
14.400
23.800
20.200
12.000
24.400
11.800
12.000
24.800
15.000
15.200
13.900
16.000
13.300
14.400
17.700
29.300
11.000
12.200
11.300
12.600
13.300
15.600
11.900
12.900
12.400
14.000
13.900
11.300
10.100
9.100
11.800
10.000
Grundskyld
33.900
26.400
26.200
24.700
25.500
37.400
32.500
23.500
32.400
21.200
19.200
44.000
23.200
19.100
19.900
21.400
19.100
19.400
22.000
30.300
16.200
15.900
16.800
15.200
18.100
19.200
14.300
14.900
15.500
12.900
15.000
13.800
11.800
11.500
10.700
10.900
Samlede
ejendomsskatter
47.600
43.000
39.600
36.600
39.900
61.200
52.700
35.500
56.800
33.000
31.200
68.800
38.200
34.300
33.800
37.400
32.400
33.800
39.700
59.600
27.200
28.100
28.100
27.800
31.400
34.800
26.200
27.800
27.900
26.900
28.900
25.100
21.900
20.600
22.500
20.900
Fortsættes
Side 4 af 9
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige husstandsindkomst for ejere af enfamilieshuse fordelt på landets 98 kommuner, til skatteministeren
1555755_0005.png
Tabel 1. Gennemsnitlig bruttoindkomst, grundskyld og ejendomsværdiskat for ejere af enfamiliehuse
(2015)
Kr./husstand
Hele landet
Stevns
Ringsted
Kerteminde
Skanderborg
Vejle
Holbæk
Fanø
Næstved
Slagelse
Aalborg
Odsherred
Kolding
Faxe
Fredericia
Vordingborg
Favrskov
Sorø
Odense
Svendborg
Kalundborg
Nyborg
Syddjurs
Randers
Viborg
Horsens
Nordfyns
Middelfart
Esbjerg
Holstebro
Varde
Sønderborg
Faaborg-Midtfyn
Hjørring
Herning
Brønderslev
Brutto-
indkomst
1
678.000
602.000
671.000
592.000
726.000
683.000
660.000
607.000
622.000
617.000
682.000
542.000
667.000
612.000
679.000
559.000
654.000
633.000
656.000
607.000
593.000
592.000
645.000
622.000
622.000
644.000
560.000
633.000
670.000
599.000
590.000
625.000
557.000
578.000
632.000
565.000
Ejendoms-
værdiskat
9.600
9.300
10.000
8.400
10.700
9.500
9.700
7.700
8.500
8.500
9.200
7.000
9.300
8.600
9.400
6.900
9.200
8.800
8.800
8.200
7.200
7.500
8.000
7.800
8.200
8.500
6.800
8.400
8.200
7.900
6.700
7.200
6.700
5.900
7.800
6.400
Grundskyld
10.700
8.400
9.200
8.500
10.000
9.400
8.400
8.900
8.500
8.200
9.200
7.600
8.600
7.800
8.700
7.800
7.900
7.800
8.100
7.300
7.800
7.300
7.900
6.900
6.500
6.400
6.200
5.800
6.800
5.400
6.300
6.400
5.000
6.200
5.300
5.400
Samlede
ejendomsskatter
20.300
17.700
19.200
16.900
20.700
18.900
18.100
16.600
17.000
16.700
18.400
14.600
17.900
16.400
18.100
14.700
17.100
16.600
16.900
15.500
15.000
14.800
15.900
14.700
14.700
14.900
13.000
14.200
15.000
13.300
13.000
13.600
11.700
12.100
13.100
11.800
Fortsættes
Side 5 af 9
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige husstandsindkomst for ejere af enfamilieshuse fordelt på landets 98 kommuner, til skatteministeren
1555755_0006.png
Tabel 1. Gennemsnitlig bruttoindkomst, grundskyld og ejendomsværdiskat for ejere af enfamiliehuse
(2015)
Kr./husstand
Samsø
Frederikshavn
Struer
Ringkøbing-Skjern
Mariagerfjord
Guldborgsund
Norddjurs
Assens
Haderslev
Hedensted
Ikast-Brande
Bornholm
Langeland
Rebild
Jammerbugt
Læsø
Billund
Ærø
Aabenraa
Vejen
Skive
Thisted
Lolland
Vesthimmerlands
Lemvig
Morsø
Tønder
Brutto-
indkomst
1
432.000
592.000
562.000
574.000
583.000
519.000
545.000
574.000
604.000
608.000
607.000
483.000
449.000
622.000
559.000
429.000
615.000
468.000
594.000
579.000
566.000
550.000
475.000
547.000
574.000
511.000
534.000
Ejendoms-
værdiskat
4.800
6.300
6.800
6.200
6.600
5.300
6.000
6.700
6.900
7.800
7.400
4.400
4.600
7.100
6.100
3.900
7.200
4.100
6.700
6.500
6.100
5.600
3.900
5.800
5.300
4.500
4.900
Grundskyld
4.100
5.900
4.800
5.400
5.200
5.100
4.900
4.700
5.000
4.100
4.500
5.000
4.000
4.800
4.500
3.900
3.900
4.300
3.600
3.400
3.500
3.600
4.000
3.200
3.700
3.100
3.100
Samlede
ejendomsskatter
8.900
12.200
11.600
11.600
11.800
10.400
10.900
11.400
11.900
11.900
11.900
9.400
8.600
11.900
10.600
7.800
11.100
8.400
10.300
9.900
9.600
9.200
7.900
9.000
9.000
7.600
8.000
Anm: Til afgrænsning af husstande er anvendt det såkaldte d-familiebegreb, dvs. familier uden aldersgrænse for hjemme-
boende børn. En hustand er medtaget, hvis boligen er et enfamiliehus og et medlem af familien er ejer af huset. Den
opgjorte ejendomsværdiskat hhv. grundskyld vedrører alene enfamiliehuset. Har en familie fx et sommerhus, er ejendoms-
værdiskat og grundskyld vedrørende dette ikke medtaget i beregningerne.
1: Bruttoindkomst er summen af personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af positiv nettokapital-
indkomst og positiv aktieindkomst. Bruttoindkomsten er summeret over alle personer i husstanden. Der er ikke korrigeret
for forskelle i familiestørrelser, dvs. der er tale om ikke-ækvivalerede beløbsstørrelser.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Data for 2013 fremskrevet til 2015.
Side 6 af 9
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige husstandsindkomst for ejere af enfamilieshuse fordelt på landets 98 kommuner, til skatteministeren
1555755_0007.png
Tabel 2. Ejendomsskatter ift. ejendomsværdier og bruttoindkomst (2015)
Ejendoms-
værdiskat
i pct. af
ejendoms-
værdi
1
0,42
0,58
0,57
0,48
0,58
0,59
0,53
0,49
0,57
0,57
0,50
0,36
0,54
0,71
0,62
0,58
0,53
0,67
0,56
0,51
0,65
0,63
0,67
0,54
0,64
0,58
0,62
0,61
0,51
0,65
0,62
0,61
0,61
0,84
0,65
0,59
Samlet
Netto
ejendomsskat skattebelast-
i pct. af
ning i pct. af
brutto-
brutto-
indkomst
2
indkomst
3
5,3
5,0
5,0
5,0
5,0
5,0
4,8
4,8
4,7
4,5
4,4
4,4
4,4
4,4
4,4
4,3
4,2
4,2
4,1
4,1
4,1
4,1
4,0
3,9
3,9
3,9
3,6
3,6
3,5
3,5
3,5
3,5
3,3
3,3
3,1
3,1
2,0
2,0
2,3
2,0
2,2
2,0
1,7
1,8
1,5
2,0
1,3
0,5
1,5
1,9
1,7
1,5
1,3
1,8
1,2
0,5
1,8
1,5
1,8
1,0
1,6
1,2
1,2
1,1
0,8
1,0
1,1
1,2
1,1
1,8
0,9
0,8
Netto
skattebelast-
ning i pct. af
ejendoms-
værdi
3
0,6
0,6
0,8
0,6
0,7
0,6
0,5
0,6
0,4
0,7
0,4
0,1
0,5
0,7
0,6
0,5
0,4
0,7
0,4
0,1
0,7
0,6
0,8
0,3
0,6
0,4
0,5
0,4
0,3
0,4
0,4
0,4
0,4
1,0
0,3
0,3
Fortsættes
Pct.
København
Dragør
Ballerup
Rødovre
Helsingør
Rudersdal
Lyngby-Taarbæk
Hvidovre
Hørsholm
Albertslund
Tårnby
Frederiksberg
Gladsaxe
Solrød
Vallensbæk
Fredensborg
Herlev
Roskilde
Furesø
Gentofte
Gribskov
Ishøj
Frederikssund
Brøndby
Glostrup
Allerød
Høje-Taastrup
Egedal
Aarhus
Greve
Hillerød
Lejre
Odder
Halsnæs
Køge
Silkeborg
Grundskyld
i pct. af
grundværdi
1
2,45
2,11
2,61
2,47
2,57
1,57
1,58
2,30
1,66
2,83
1,91
1,17
1,74
2,01
2,10
2,30
1,90
2,26
1,82
0,85
3,05
2,11
3,00
1,87
1,89
1,96
2,11
1,99
1,89
1,51
1,89
2,83
2,60
2,87
1,76
2,22
Side 7 af 9
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige husstandsindkomst for ejere af enfamilieshuse fordelt på landets 98 kommuner, til skatteministeren
1555755_0008.png
Tabel 2. Ejendomsskatter ift. ejendomsværdier og bruttoindkomst (2015)
Ejendoms-
værdiskat
i pct. af
ejendoms-
værdi
1
0,60
0,63
0,54
0,72
0,61
0,70
0,72
0,54
0,61
0,61
0,61
0,75
0,65
0,73
0,73
0,64
0,65
0,66
0,54
0,59
0,60
0,64
0,55
0,70
0,60
0,52
0,70
0,69
0,59
0,60
0,72
0,72
0,72
0,56
0,60
0,63
Samlet
Netto
ejendomsskat skattebelast-
i pct. af
ning i pct. af
brutto-
brutto-
indkomst
2
indkomst
3
3,0
2,9
2,9
2,9
2,9
2,8
2,7
2,7
2,7
2,7
2,7
2,7
2,7
2,7
2,7
2,6
2,6
2,6
2,6
2,5
2,5
2,5
2,5
2,4
2,4
2,3
2,3
2,3
2,2
2,2
2,2
2,2
2,1
2,1
2,1
2,1
0,9
0,7
0,4
1,1
0,7
1,0
0,9
0,6
0,7
0,7
0,7
1,1
0,8
0,9
1,0
0,9
0,7
0,7
0,3
0,5
0,7
0,7
0,4
0,8
0,4
0,0
0,8
0,5
0,4
0,3
0,8
0,7
0,6
0,5
0,2
0,5
Netto
skattebelast-
ning i pct. af
ejendoms-
værdi
3
0,4
0,3
0,1
0,5
0,3
0,5
0,5
0,3
0,3
0,3
0,3
0,7
0,4
0,5
0,5
0,5
0,3
0,3
0,1
0,2
0,4
0,4
0,2
0,4
0,2
0,0
0,4
0,3
0,2
0,1
0,5
0,5
0,4
0,2
0,1
0,3
Fortsættes
Pct.
Hele landet
Stevns
Ringsted
Kerteminde
Skanderborg
Vejle
Holbæk
Fanø
Næstved
Slagelse
Aalborg
Odsherred
Kolding
Faxe
Fredericia
Vordingborg
Favrskov
Sorø
Odense
Svendborg
Kalundborg
Nyborg
Syddjurs
Randers
Viborg
Horsens
Nordfyns
Middelfart
Esbjerg
Holstebro
Varde
Sønderborg
Faaborg-Midtfyn
Hjørring
Herning
Brønderslev
Grundskyld
i pct. af
grundværdi
1
1,98
2,01
2,32
2,75
1,64
2,46
2,00
3,10
2,22
2,26
2,23
2,93
2,23
2,63
2,41
3,11
1,71
2,12
1,59
1,68
2,68
2,52
2,68
2,03
1,96
1,56
2,85
2,11
1,94
1,84
2,50
2,74
1,90
3,29
1,44
2,83
Side 8 af 9
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige husstandsindkomst for ejere af enfamilieshuse fordelt på landets 98 kommuner, til skatteministeren
1555755_0009.png
Tabel 2. Ejendomsskatter ift. ejendomsværdier og bruttoindkomst (2015)
Ejendoms-
værdiskat
i pct. af
ejendoms-
værdi
1
0,53
0,55
0,80
0,72
0,69
0,70
0,69
0,69
0,74
0,72
0,58
0,55
0,62
0,55
0,67
0,44
0,66
0,54
0,75
0,71
0,61
0,56
0,70
0,70
0,41
0,55
0,54
Samlet
Netto
ejendomsskat skattebelast-
i pct. af
ning i pct. af
brutto-
brutto-
indkomst
2
indkomst
3
2,1
2,1
2,1
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
1,9
1,9
1,9
1,9
1,8
1,8
1,8
1,7
1,7
1,7
1,7
1,7
1,6
1,6
1,5
1,5
0,2
0,3
0,7
0,7
0,5
0,7
0,6
0,5
0,6
0,4
0,1
0,5
0,4
0,0
0,4
-0,1
0,2
0,3
0,4
0,3
0,1
0,0
0,6
0,3
-0,4
0,0
0,0
Netto
skattebelast-
ning i pct. af
ejendoms-
værdi
3
0,1
0,2
0,5
0,5
0,3
0,5
0,3
0,3
0,4
0,2
0,0
0,3
0,3
0,0
0,3
0,0
0,1
0,2
0,3
0,2
0,1
0,0
0,5
0,2
-0,2
0,0
0,0
Pct.
Samsø
Frederikshavn
Struer
Ringkøbing-Skjern
Mariagerfjord
Guldborgsund
Norddjurs
Assens
Haderslev
Hedensted
Ikast-Brande
Bornholm
Langeland
Rebild
Jammerbugt
Læsø
Billund
Ærø
Aabenraa
Vejen
Skive
Thisted
Lolland
Vesthimmerlands
Lemvig
Morsø
Tønder
Grundskyld
i pct. af
grundværdi
1
3,08
2,38
2,13
2,64
2,68
2,26
3,38
2,14
2,60
1,74
1,48
2,82
2,46
1,95
2,80
2,57
1,80
2,14
1,96
1,88
1,87
2,25
2,45
1,88
2,83
2,26
2,22
Anm: Til afgrænsning af husstande er anvendt det såkaldte d-familiebegreb, dvs. familier uden aldersgrænse for hjemme-
boende børn. En hustand er medtaget, hvis boligen er et enfamiliehus og et medlem af familien er ejer af huset. Den
opgjorte ejendomsværdiskat hhv. grundskyld vedrører alene enfamiliehuset. Har en familie fx et sommerhus, er ejendoms-
værdiskat og grundskyld vedrørende dette ikke medtaget i beregningerne.
1: Ejendoms- og grundværdierne er fremskrevet fra vurderingen i 2011 til 2014 på baggrund af stigningen i salgspriserne
ifølge Realkreditrådets statistik på kommuneniveau. Fra 2014 til 2015 er der for hver kommune taget udgangspunkt i
stigningen i 2014, der forudsættes gradvist at tilpasse sig en langsigtsstigning på 3 pct. årligt fra 2021 for alle kommuner.
Den forudsatte stigning fra 2014 til 2015 er således den kommunespecifikke stigning i 2014 korrigeret med 1/7 af tilpasnin-
gen mod langsigtsniveauet på 3 pct.
2: Bruttoindkomst er summen af personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af positiv nettokapital-
indkomst og positiv aktieindkomst. Bruttoindkomsten er summeret over alle personer i husstanden. Der er ikke korrigeret
for forskelle i familiestørrelser, dvs. der er tale om ikke-ækvivalerede beløbsstørrelser.
3: Netto skattebelastning er beregnet som samlede ejendomsskatter fratrukket værdien af rentefradraget. Værdien af
rentefradraget er opgjort som skatteværdien af ejendomsværdien ganget med den langsigtede obligationsrente. Der er
anvendt en gennemsnitlig langsigtet obligationsrente på 3 pct. og en gennemsnitlig skatteværdi på 30 pct.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Data for 2013 fremskrevet til 2015.
Side 9 af 9