Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1545384_0001.png
Tale
27. august 2015
J.nr. 15-2388779
Proces og Administration
Samrådsspørgsmål D
- Tale til besvarelse af spørgsmål D den 3. september 2015
tco og hch
[Spørgsmål D]
I et kommende lovforslag foreslås det at mindske
SKATs kontrolmuligheder i forhold til social
dumping og udførelsen af sort arbejde. Ministe-
ren bedes redegøre for regeringens holdning til
indsatsen mod social dumping. Herunder bedes
ministeren redegøre for, om regeringen har til
hensigt at afskaffe én eller flere af tiltag, som
SR(SF)-regeringen indførte i kampen mod social
dumping, eller om det bebudede lovforslag er et
enkeltstående tilfælde.
[Indledning]
Jeg fremsætter ved Folketingets åbning et lov-
forslag om ophævelse af SKATs hjemmel til at
foretage kontrol på privat grund mv. Det er en
del af den retssikkerhedspakke -
Retssikkerheds-
pakke I
- som jeg har fremlagt.
Jeg har sat et forløb i gang, hvor der sættes klar
fokus på retssikkerhed på skatteområdet. Vi skal
huske på, at SKAT som myndighed udøver en
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 3. september 2015 om samrådsspørgsmål D (Retssikkerhedspakke 1), til skatteministeren
1545384_0002.png
magt, og der skal være den fornødne balance og
proportioner i de beføjelser, vi politikere udstyrer
myndighederne med.
Det er min vurdering, at forholdet mellem
SKATs kontrolbeføjelser og den enkelte borgers
retssikkerhed i nogle situationer er kommet ud af
balance.
Med lovforslaget lægger regeringen således op til
at afskaffe visse af SKATs kontrolbeføjelser.
[SKATs kontrolmuligheder]
SKAT er gennem årerne tillagt en række kon-
trolbeføjelser, der gør det muligt at kontrollere,
om skatter og afgifter opkræves, angives og af-
regnes til statskassen efter de gældende regler.
I spørgsmålet forudsættes det, at SKATs kon-
trolmuligheder mindskes i forhold til social
dumping og udførelsen af sort arbejde på bag-
grund af Retssikkerhedspakke I.
Når en kontrolhjemmel fjernes, så har det natur-
ligvis en betydning, men SKATs samlede mulig-
heder for at kontrollere står og falder ikke med
dette lovforslag, og SKAT har ikke kvantitativt
Side 2 af 7
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 3. september 2015 om samrådsspørgsmål D (Retssikkerhedspakke 1), til skatteministeren
1545384_0003.png
kunnet opgøre, hvad af effekten af de forskellige
beføjelser isoleret set har været.
SKAT kan gennemføre de samme kontroller,
som før muligheden for kontrol på privat grund
mv. blev indført – det ændrer lovforslaget ikke
på. Der er vel ikke nogen, der vil påstå, at SKAT
ikke tidligere har kunnet gennemføre kontrol.
Lovforslaget ændrer alene på de præmisser, der
skal gøre sig gældende for SKATs kontrol.
[Adgang til kontrol på privat grund mv.]
Bestemmelserne om SKATs adgang til at foreta-
ge kontrol på privat grund, om at SKAT kan for-
lange det fulde CPR-nummer oplyst og evt. få
forevist gyldig legitimation og om, at der på byg-
gepladser synligt skal være opsat skilte med angi-
velse af virksomhedens navn, adresse og CVR-
nummer, blev indført som led i finanslovsaftalen
for 2012.
Jeg finder ikke, at der er tilstrækkeligt tungtve-
jende grunde til, at SKAT skal tillægges så vidt-
gående beføjelser, som kontrol på privat grund
og krav om at få oplyst CPR-nummer er udtryk
for. Tilsvarende finder jeg heller ikke, at der er
tilstrækkeligt tungtvejende grunde til, at erhvervs-
Side 3 af 7
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 3. september 2015 om samrådsspørgsmål D (Retssikkerhedspakke 1), til skatteministeren
1545384_0004.png
livet skal pålægges den byrde, det er at skulle sæt-
te synlige skilte op.
[Social dumping]
Jeg vil gerne understrege, at regeringen ønsker at
begrænse sort arbejde og social dumping.
Lovforslaget skal ikke tages som udtryk for, at
regeringen ikke mener, at der skal ydes en indsats
mod netop sort arbejde og social dumping.
Regeringen støtter naturligvis denne indsats, og
der er mange måder, indsatsen mod social dum-
ping kan gribes an på. Der findes ikke en entydig
definition af begrebet ’social dumping’. Normalt
bruges begrebet social dumping om forhold,
hvor udenlandske lønmodtagere har løn- og ar-
bejdsvilkår, som ligger under det sædvanlige dan-
ske niveau, og da vi ikke har en lovbestemt
mindsteløn, så vil det ikke i sig selv være ulovligt
med lav løn. Det ulovlige er, hvis de danske reg-
ler ikke bliver overholdt.
SKAT har allerede en indsats på området, som
skal sikre, at udenlandske virksomheder og uden-
landske arbejdstagere er registreret korrekt og af-
regner skatter og afgifter, som de skal.
Side 4 af 7
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 3. september 2015 om samrådsspørgsmål D (Retssikkerhedspakke 1), til skatteministeren
1545384_0005.png
Endvidere har SKAT en indsats i forhold til at
sikre, at danske hvervgivere overholder den dan-
ske skatte- og afgiftslovgivning i forbindelse med
beskæftigelse af udenlandsk arbejdskraft.
SKAT har bl.a. gennemført en omfattende kam-
pagne, hvor der blev udsendt vejledning om de
såkaldte arbejdsudlejeregler til ca. 24.000 virk-
somheder, ligesom SKAT har gennemført såvel
landsdækkende som regionale kontrolaktioner i
samarbejde med Arbejdstilsynet og politiet.
Når der er grundlag for en fælles myndigheds-
indsats, så skal SKAT naturligvis fortsat deltage i
dette arbejde.
Men regeringen ønsker at sikre, at der er propor-
tionalitet mellem formålet med den kontrol,
SKAT gennemfører, og den retssikkerhed, den
enkelte virksomhed eller borger oplever, når
SKAT er på kontrol.
Regeringen ønsker derfor ikke, at SKAT skal til-
lægges kontrolbeføjelser ud over det, der er pro-
portionelt og nødvendigt.
[Afskaffes flere af SR(SF)-regeringens tiltag]
Side 5 af 7
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 3. september 2015 om samrådsspørgsmål D (Retssikkerhedspakke 1), til skatteministeren
1545384_0006.png
I spørgsmålet ønskes det oplyst, om regeringen
har til hensigt at afskaffe ét eller flere af de tiltag,
som SR(SF)-regeringen indførte i kampen mod
social dumping.
Jeg har tidligere sagt, at der skal ses nærmere på
balancen mellem SKATs kontrolbeføjelser og
borgernes retssikkerhed.
Ved denne gennemgang er det ikke afgørende
for regeringen, hvilket politisk flertal der oprin-
deligt har indført kontrolbeføjelsen. Der er be-
hov for at stoppe op, tænke sig om og se frem.
SKAT skal sikres kontrolhjemler, som understøt-
ter en effektiv kontrolindsats. Men vi må ikke gå
på kompromis med, at der skal være en balance i
– og grænse for, hvilke beføjelser mv., vi politi-
kere giver SKAT. Sikres denne balance, styrkes
borgerens retssikkerhed, og dette vil bidrage til at
styrke tilliden til SKAT.
Da der netop er tale om en afvejning af borger-
nes retssikkerhed i forhold til det formål, der sø-
ges opnået med et indgreb, vil jeg være meget
lydhør overfor de synspunkter, der kan komme
frem i høringsprocessen om de enkelte elementer
Side 6 af 7
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 3. september 2015 om samrådsspørgsmål D (Retssikkerhedspakke 1), til skatteministeren
1545384_0007.png
i det lovforslag, der er sendt i høring, og som er
en del af Retssikkerhedspakke I.
Vigtigheden af høringsprocessen er jo netop også
noget af det, jeg fremhæver og lægger vægt på i
Retssikkerhedspakke I. Det er med til at sikre en
offentlig debat og et godt grundlag for den vide-
re politiske proces og drøftelser frem mod frem-
sættelsen.
Side 7 af 7