Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1568361_0001.png
Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 53
Offentligt
1. oktober 2015
J.nr. 15-2546495
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 53 af 4. september 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Nanna Meilbak
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om, hvor mange årsværk der siden 2005 har været i den/de afdeling(er), der skulle kontrollere tilbagebetaling af udbytter, til skatteministeren
1568361_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af samrådet om refusion af udbytteskat, jf. SAU alm. del -
samrådsspørgsmål EFGH og K, oplyse, hvad opgaven for SKATs enhed "Regnskab 2"
bestod i, inden enheden blev nedlagt?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”Indtil ”Regnskab 2” blev nedlagt i 2013, løste enheden primært tre opgaver:
1. Opgaver vedrørende administration af udbytteskat
2. Opgaver vedrørende attestationer om skattemæssigt hjemsted
3. Opgaver vedrørende á conto-selskabsskat (kun frem til 2010).
Administrationen af udbytteskat – herunder den formelle kontrol af udbetalingsgrundla-
get for tilbagebetaling i henhold til dobbeltbeskatningsaftaler – har således kun været en
blandt tre af ”Regnskab 2’s” primære opgaver.
I forbindelse med organisationsændringerne, der trådte i kraft den 1. april 2013, blev af-
delingen ”Regnskab” lagt sammen med ”Betalingscentret” til afdelingen ”Betaling og
Regnskab”. ”Regnskab 2” blev i princippet opløst, og opgaver og medarbejdere blev
overført til et nyt kontor ”DMO/DMS”, hvor opgaven vedrørende udbytteskat kun ud-
gjorde en mindre del.
Opgaven vedrørende administration af udbytteskat løses i dag i to kontorer, ”DMO /
DMS” og ”SAP38”, og udgør en del af kontorernes opgaveportefølje.”
Side 2 af 2