Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1544695_0001.png
9. september 2015
J.nr. 15-2431010
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 29 af 24. august 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jonas Dahl (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvordan andelen af privat indregistrerede elbiler fordeler sig på mærke og model, hvor der også er indregistreret en eller flere brændstofbiler i den pågældende husstand, til skatteministeren
1544695_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan andelen af privat indregistrerede elbiler fordeler sig på
mærke og model, hvor der også er indregistreret en eller flere brændstofbiler i den pågæl-
dende husstand? Hvis ikke data kan tilvejebringes på husstandsniveau ønskes spørgsmålet
besvaret med andelen af personer, der også har indregistreret en eller flere brændstofbiler.
Svar
På baggrund af data fra Køretøjsregistret kan det opgøres, om den registrerede ejer af et
køretøj, samtidig er registreret som ejer eller bruger af et andet køretøj. Det kan således
ikke opgøres på husstandsniveau. Tabel 1 viser antallet af eldrevne personbiler pr. 1. au-
gust 2015, fordelt på mærke og model, der er registreret til en fysisk person, hvor denne
person samtidig er registreret som ejer eller bruger af en anden bil, der benytter anden
drivkraft end el.
Der henvises i øvrigt til svar på SAU alm. del spørgsmål 27 omkring dataudtrækket.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvordan andelen af privat indregistrerede elbiler fordeler sig på mærke og model, hvor der også er indregistreret en eller flere brændstofbiler i den pågældende husstand, til skatteministeren
1544695_0003.png
Tabel 1. Indregistrerede elbiler registreret til fysiske personer pr. 1. august 2015, hvor den registre-
rede ejer samtidig er registreret som ejer eller bruger af en anden bil med anden drivkraft end el
Mærke
ARROW
BELLIER
BMW
BUDDY
CITROËN
CITROËN
CITROËN
CITROËN
CLUB CAR
EAGLE
FIAT
FIAT
FIAT/MICRO-VETT
FIAT/MICRO-VETT
FORD
GARIA
GARIA
GEM
GOES
Harbilt
HUMMER
IPS
JOHN DEERE
KEWET
KEWET
KEWET
LVTONG
MERCEDES-BENZ
MERCEDES-BENZ
MERCEDES-BENZ
MITSUBISHI
MITSUBISHI
NISSAN
NISSAN
Model
A 45
H3
i3
UOPLYST
BERLINGO
C1
C-ZERO
SAXO
UOPLYST
el golf bil
FIORINO
SEICENTO
FIORINO COMBI E
QUBO E
RANGER
MONACO
MONACO 2+2
EL-XD
-
SV
-
01
GATOR
-
BODDY
BODDY CAP
Golf Car
B Electric Drive
B-Klasse
Electric drive
IMIEV
i-MiEV
LEAF
Leaf Spoiler
Antal biler
1
2
38
2
1
11
9
10
1
1
2
1
1
1
1
8
4
1
1
1
1
1
1
14
2
1
1
3
2
1
5
2
55
5
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvordan andelen af privat indregistrerede elbiler fordeler sig på mærke og model, hvor der også er indregistreret en eller flere brændstofbiler i den pågældende husstand, til skatteministeren
1544695_0004.png
Mærke
PEUGEOT
PEUGEOT
RENAULT
RENAULT
RENAULT
RENAULT
RENAULT
RENAULT
RENAULT
REVA
REVA
REVA
REVA
SMART
TAZZARI
TESLA
TESLA
THINK
VOLKSWAGEN
VOLKSWAGEN
VOLKSWAGEN
VOLKSWAGEN
WHISPER
Xinyang
I alt
Anm.: Opgørelsen kan afvige fra Danmarks Statistiks tal.
Kilde: Det Digitale Motorregister.
Model
106
ION
-
CLIO
FLUENCE
Fluence Z.E.
R4
Twizy
Zoe
-
3-Door Hatchback
G-W1Z
G-WIZ
Electric drive
ZERO
Model S
ROADSTER
CITY
E-GOLF
E-UP
E-UP!
GOLF
-
N.A.
Antal biler
1
29
1
2
89
24
1
11
44
6
1
1
1
1
1
522
14
2
14
1
46
3
1
1
1.008
Side 4 af 4