Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1544697_0001.png
9. september 2015
J.nr. 15-2431010
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 27 af 24. august 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jonas Dahl (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvordan antallet af indregistrerede elbiler fordeler sig på mærke og model, hvor den registrerede ejer er en fysisk person henholdsvis virksomhed, kommune/region/stat, forening eller andre juridiske personer, til skatteministeren
1544697_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan antallet af indregistrerede elbiler fordeler sig på mærke og
model, hvor den registrerede ejer er en fysisk person henholdsvis virksomhed, kommu-
ne/region/stat, forening eller andre juridiske personer?
Svar
Der er pr. 1. august 2015 indregistreret ca. 3.800 eldrevne personbiler i Danmark, jf. tabel
1. De godt 1.800 er ejet af fysiske personer, mens knap 1.800 er ejet af virksomheder, og
de resterende ca. 200 er ejet af enten kommune/region/stat eller foreninger.
De fem mest udbredte modeller pr. 1. august 2015 er Tesla Model S, Nissan Leaf, Re-
nault Zoe, Volkswagen E-UP! og Nissan e-NV200, som samlet udgør mere end 70 pct. af
samtlige indregistrerede elbiler, svarende til knap 2.800 stk.
Tesla Model S er den mest udbredte model med ca. 1.200 indregistreringer, hvoraf stør-
stedelen er ejet af private. Nissan Leaf er den anden mest udbredte model med ca. 700
stk., hvoraf størstedelen er ejet af virksomheder.
Tabel 1. De 5 mest udbredte eldrevne personbiler indregistreret pr. 1. august 2015
Fysisk
person
940
100
107
86
1
1.234
Virksom-
hed
264
601
191
181
190
1.427
Kommune/
region/
stat
Forening
2
34
37
13
1
87
1
1
1
2
0
5
Mærke
TESLA
NISSAN
RENAULT
VOLKSWAGEN
NISSAN
Model
Model S
LEAF
ZOE
E-UP!
e-NV200
I alt
1.207
736
336
282
192
2.753
De 5 mest udbredte elbiler, i alt
Indregistrerede elbiler, i alt
1.843
1.770
171
18
3.802
Anm.: Opgørelsen kan afvige fra Danmarks Statistiks tal.
Kilde: Det Digitale Motorregister.
Tabel 2 viser antallet af samtlige indregistrerede eldrevne personbiler pr. 1. august 2015
fordelt på mærke og model. Bilerne er endvidere fordelt på ejer, afhængig af om ejeren pr.
1. august 2015 er henholdsvis en fysisk person, en virksomhed, kommune/region/stat
eller en forening.
Tallene er baseret på et udtræk fra Køretøjsregistret (Det Digitale Motorregister) over
samtlige indregistrerede eldrevne personbiler. Nogle af bilerne anvendes imidlertid givet-
vis ikke som egentlige personbiler til almindelig kørsel, men er fx golfbiler. Det drejer sig
fx om biler af mærket Club Car, Eagle, Garia og Xinyang. Når de er registreret som per-
sonbiler, skyldes det, at de opfylder færdselslovens krav til en bil, og ved registrering må
de dermed køre på de almindelige veje. Nogle modeller er endvidere indberettet under
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvordan antallet af indregistrerede elbiler fordeler sig på mærke og model, hvor den registrerede ejer er en fysisk person henholdsvis virksomhed, kommune/region/stat, forening eller andre juridiske personer, til skatteministeren
1544697_0003.png
lidt forskellige navne, men formentlig er der tale om samme model, fx er der indregistre-
ret 3 Volkswagen E-UP, 282 Volkswagen E-UP! og 1 Volkswagen UP.
Fordelingen af juridiske personer på henholdsvis virksomheder, kommune/region/stat
eller foreninger er endvidere behæftet med en vis usikkerhed, da der i nogle tilfælde er tale
om et skøn. Det gælder særligt i forhold til opgørelsen af foreninger. Fx er folkekirkelige
institutioner grupperet under forening og ikke under stat/kommune/region.
Det skal bemærkes, at brugeren af en bil ikke nødvendigvis er af samme kategori som
ejeren. Det gælder fx for leasingbiler, hvor leasingselskabet typisk vil være registreret som
ejer, mens leasingtager vil være registreret som bruger. Leaser fx en kommune eller en
privatperson en elbil af et leasingselskab, der er registreret som ejer af bilen, fremtræder
den i tabellen som en elbil ejet af en virksomhed. Det samme gælder for udlejningsbiler.
Nogle biler kan endvidere anvendes til flere formål, fx firmabiler (fri bil til rådighed) som
anvendes både privat og erhvervsmæssigt. De vil typisk være indregistreret med virksom-
heden som ejer og anvendes både privat og i virksomheden. Omvendt kan en bil også
være indregistreret med en fysisk person som ejer men anvendes både privat og i en virk-
somhed.
Herudover kan det bemærkes, at der i august 2015 blandt andet er indregistreret 400
BMW i3’, som indgår i Arriva bybilsprojektet. Disse er ikke med i opgørelsen, da de er
registreret efter opgørelsestidspunktet den 1. august 2015.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvordan antallet af indregistrerede elbiler fordeler sig på mærke og model, hvor den registrerede ejer er en fysisk person henholdsvis virksomhed, kommune/region/stat, forening eller andre juridiske personer, til skatteministeren
1544697_0004.png
Tabel 2. Indregistrerede eldrevne personbiler pr. 1. august 2015 fordelt på ejer
Fysisk
person
1
2
92
2
3
1
22
20
13
1
2
6
13
1
20
5
3
2
1
2
1
1
1
1
1
9
4
1
1
1
1
1
1
1
4
1
10
13
1
1
1
1
9
57
4
43
2
1
5
8
Virksom-
hed
Kommune/
region/ stat
Mærke
ARROW
BELLIER
BMW
BUDDY
CITROËN
CITROËN
CITROËN
CITROËN
CITROËN
CLUB CAR
CLUB CAR
COMARTH
EAGLE
EAGLE
EAGLE
EAGLE
FIAT
FIAT
FIAT
FIAT/MICRO-
VETT
FIAT/MICRO-
VETT
FORD
FULU
FULU
GARIA
GARIA
GARIA
GEM
GEM
GOES
Harbilt
HUMMER
IPS
IPS
Model
A 45
H3
I3
UOPLYST
BERLINGO
Berlingo by
Venturi
C1
C-ZERO
SAXO
UOPLYST
VILLAGER
Cross rider
-
el golf bil
EG2028HR-01
Eg2048hszr-01
ÉFIORINO
FIORINO
SEICENTO
FIORINO
COMBI E
QUBO E
RANGER
-
UOPLYST
G 21 S
MONACO
MONACO 2+2
EL
EL-XD
-
SV
-
-
01
Forening
I alt
1
7
100
2
3
1
35
122
14
1
3
6
13
1
20
5
3
4
1
2
2
1
1
1
1
19
17
1
2
1
1
1
1
5
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvordan antallet af indregistrerede elbiler fordeler sig på mærke og model, hvor den registrerede ejer er en fysisk person henholdsvis virksomhed, kommune/region/stat, forening eller andre juridiske personer, til skatteministeren
1544697_0005.png
Mærke
IPS
JOHN DEERE
KEWET
KEWET
KEWET
Loyds
LVTONG
MEGA
MERCEDES
BENZ
MERCEDES
BENZ
MERCEDES
BENZ
MERCEDES
BENZ
MERCEDES
BENZ
MIA ELECTRIC
MITSUBISHI
MITSUBISHI
MYCAR
NISSAN
NISSAN
NISSAN
NISSAN
PEUGEOT
PEUGEOT
RENAULT
RENAULT
RENAULT
RENAULT
RENAULT
RENAULT
RENAULT
REVA
REVA
REVA
REVA
RUF EKRAFT
SMART
Model
UOPLYST
GATOR
-
BODDY
BODDY CAP
Paxster
Golf car
CITY
B Electric Drive
B-klasse
Electric Drive
VITO
VITO COMBI
ELECTRIC
IMIEV
i-MiEV
-
e-NV200
LEAF
Leaf Spoiler
QASHQAI
106
ION
-
CLIO
FLUENCE
Fluence Z.E.
R4
Twizy
ZOE
-
3-Door Hatch-
back
G-W1Z
G-WIZ
UOPLYST
451
Fysisk
person
Virksom-
hed
2
1
Kommune/
region/ stat
Forening
I alt
2
1
21
2
1
2
23
2
1
5
1
1
1
5
4
1
1
1
1
11
3
11
8
2
1
100
13
1
2
57
1
3
140
49
1
22
107
7
1
2
3
1
1
1
15
191
1
37
1
18
4
5
3
1
1
45
17
4
190
601
10
1
34
1
1
1
6
4
5
2
1
5
8
1
1
1
1
28
11
2
192
736
25
1
2
123
1
3
164
57
1
37
336
8
1
2
4
1
1
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvordan antallet af indregistrerede elbiler fordeler sig på mærke og model, hvor den registrerede ejer er en fysisk person henholdsvis virksomhed, kommune/region/stat, forening eller andre juridiske personer, til skatteministeren
1544697_0006.png
Mærke
SMART
SMART
Tangjunouling
TAZZARI
TAZZARI
TESLA
TESLA
THINK
THINK
VOLKSWAGEN
VOLKSWAGEN
VOLKSWAGEN
VOLKSWAGEN
VOLKSWAGEN
WHISPER
Xinyang
I alt
Model
Electric Drive
FORTWO
SEES
ZERO
ZERO 26
Model S
ROADSTER
CITY
THINK CITY
E-GOLF
E-UP
E-UP!
GOLF
UP
-
N.A
Fysisk
person
1
Virksom-
hed
8
1
1
2
1
Kommune/
region/ stat
Forening
I alt
9
1
1
2
1
940
21
2
1
34
2
86
4
1
1
1
1.843
264
10
2
1
1.207
31
2
3
25
1
181
1
1
5
60
3
13
2
282
4
1
1
3
1.770
171
18
4
3.802
Anm.: Opgørelsen kan afvige fra Danmarks Statistiks tal.
Kilde: Det Digitale Motorregister.
Side 6 af 6