Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1545526_0001.png
11. september 2015
J.nr. 15-2389929
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 23 af 19. august 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvordan udlændinge, der arbejder i Danmark, er stillet i forhold til betaling af indkomstskat og arbejdsmarkedsbidrag og modtagelse af børne- og ungeydelse, til skatteministeren
1545526_0002.png
Spørgsmål
Det ønskes oplyst, hvordan udlændinge, der arbejder i Danmark, er stillet i forhold til
betaling af indkomstskat og arbejdsmarkedsbidrag og modtagelse af børne- og ungeydel-
se, herunder i tilfælde hvor der dels arbejdes kortvarigt, dels arbejdes kortvarigt, men i to
kalenderår (altså hen over nytår), og dels mere permanent. I alle tre tilfælde dels i den
situation, hvor personen bor i Danmark, og dels i den situation, hvor personen bor i ud-
landet. Ministeren bedes oversende en opstilling, hvor reglerne for de tre nævnte forhold
(skat, arbejdsmarkedsbidrag og børne- og ungeydelse) kan sammenlignes.
Svar
Nedenfor er udarbejdet en tabel med oversigt over de nævnte forskellige scenarier for
udenlandske arbejdstagere.
Oversigten er afgrænset til de overordnede regler, der typisk vil gælde, for at kunne lave
en sammenlignelig opstilling af de forskellige forhold, som ønsket af spørgeren. Specifik-
ke regler for fx arbejde under entrepriseforhold og andre arbejdsforhold i Danmark for
en udenlandsk arbejdsgiver samt konkrete DBO’er er således ikke medtaget.
Tabel 1. Oversigt over skattepligt, pligt til at betale arbejdsmarkedsbidrag og ret til børne- og unge-
ydelse for udenlandske arbejdstagere
Skattepligt
Personen har
bopæl i Danmark
med sit barn og
arbejder i Dan-
mark.
Personen er fuldt
skattepligtig
1
til
Danmark.
Arbejdsmarkeds-
bidrag
Personen skal
betale arbejds-
markedsbidrag af
løn mv.
Ret til børne- og ungeydelse
Personen har som udgangspunkt ret til fuld
børne- og ungeydelse, når kravet om to års
beskæftigelse eller bopæl i Danmark er
opfyldt. For borgere fra EU/EØS-lande og
Schweiz tælles perioder med bopæl eller
beskæftigelse i andre EU/EØS-lande og
Schweiz med.
Borgere fra EU/EØS-lande og Schweiz vil
typisk have ret til børne- og ungeydelse fra
Danmark, når kravet om to års beskæfti-
gelse eller bopæl i Danmark er opfyldt.
Perioder med bopæl eller beskæftigelse i
andre EU/EØS-lande og Schweiz tælles
også med. Der kan ligeledes være ret til
familieydelser i barnets bopælsland. I så
fald skal Danmark som beskæftigelsesland
udbetale fuld ydelse og i den udstrækning,
ydelsesniveauet i bopælslandet er højere,
skal bopælslandet udbetale forskelsbelø-
bet
3
.
For udlændinge fra 3. lande er der ikke ret
til børne- og ungeydelse.
Personen har
bopæl og arbejder
i Danmark, barnet
bor i et andet land.
Personen er fuldt
skattepligtig til
Danmark.
Personen skal
betale arbejds-
markedsbidrag af
løn mv.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvordan udlændinge, der arbejder i Danmark, er stillet i forhold til betaling af indkomstskat og arbejdsmarkedsbidrag og modtagelse af børne- og ungeydelse, til skatteministeren
1545526_0003.png
Personen har
bopæl i udlandet
med sit barn, men
arbejder i Dan-
mark. Personen
opholder sig i
Danmark i mini-
mum 6 måneder.
Personen er fuldt
skattepligtig til
Danmark. Hvis
personen er
hjemmehørende i
et andet land
efter en DBO, så
behandles perso-
nen dog som
begrænset skat-
tepligtig
2
.
Personen skal
betale arbejds-
markedsbidrag af
løn mv.
Borgere fra EU/EØS-lande og Schweiz vil
typisk have ret til børne- og ungeydelse fra
Danmark, når kravet om to års beskæfti-
gelse eller bopæl i Danmark er opfyldt.
Perioder med bopæl eller beskæftigelse i
andre EU/EØS-lande og Schweiz tælles
også med. Der kan ligeledes være ret til
familieydelser i barnets bopælsland. I så
fald skal Danmark som beskæftigelsesland
udbetale fuld ydelse og i den udstrækning,
ydelsesniveauet i bopælslandet er højere,
skal bopælslandet udbetale forskelsbelø-
bet
3
.
For udlændinge fra 3. lande er der ikke ret
til børne- og ungeydelse.
Borgere fra EU/EØS-lande og Schweiz vil
typisk have ret til børne- og ungeydelse fra
Danmark, når kravet om to års beskæfti-
gelse eller bopæl i Danmark er opfyldt.
Perioder med bopæl eller beskæftigelse i
andre EU/EØS-lande og Schweiz tælles
også med. Der kan ligeledes være ret til
familieydelser i barnets bopælsland. I så
fald skal Danmark som beskæftigelsesland
udbetale fuld ydelse og i den udstrækning,
ydelsesniveauet i bopælslandet er højere,
skal bopælslandet udbetale forskelsbelø-
bet
3
.
For udlændinge fra 3. lande er der ikke ret
til børne- og ungeydelse.
Borgere fra EU/EØS-lande og Schweiz vil
typisk have ret til børne- og ungeydelse fra
Danmark, når kravet om to års beskæfti-
gelse eller bopæl i Danmark er opfyldt.
Perioder med bopæl eller beskæftigelse i
andre EU/EØS-lande og Schweiz tælles
også med. Der kan ligeledes være ret til
familieydelser i barnets bopælsland. I så
fald skal Danmark som beskæftigelsesland
udbetale fuld ydelse og i den udstrækning,
ydelsesniveauet i bopælslandet er højere,
skal bopælslandet udbetale forskelsbelø-
bet
3
.
For udlændinge fra 3. lande er der ikke ret
til børne- og ungeydelse.
Personen har
bopæl i udlandet
med sit barn, men
arbejder i Dan-
mark. Personen
opholder sig i
Danmark i mindre
end 6 måneder
(”vandrende
arbejdstager”),
herunder også
fordelt på to
kalenderår.
Personen er
begrænset skat-
tepligtig af sin
lønindkomst ved
arbejde i Danmark
for en dansk
arbejdsgiver.
Personen skal
betale arbejds-
markedsbidrag af
løn mv.
Grænsegænger,
hvor personen har
bopæl i udlandet
med sit barn,
arbejder i Dan-
mark, og hvor
mindst 75 pct. af
personens globale
indkomst beskattes
i Danmark.
Personen er
begrænset skat-
tepligtig til Dan-
mark, men kan
vælge at blive
beskattet efter de
såkaldte grænse-
gængerregler. I så
fald beregnes
skatten på samme
måde som for
fuldt skattepligti-
ge.
Personen skal
betale arbejds-
markedsbidrag af
løn mv.
1: En fuldt skattepligtig person er skattepligtig af hele sin globale indkomst til Danmark med mulighed for lempelse for
udenlandsk skat efter interne danske regler eller en DBO.
2: En person, der er begrænset skattepligtig til Danmark, er kun skattepligtig af indkomst med kilder her fra landet og har
kun fradrag for de udgifter, der kan henføres til disse indtægter.
3: Arbejder den anden forælder i barnets bopælsland, vil situationen være omvendt, og dette land skal udbetale ydelse,
hvorefter der kan være ret til et forskelsbeløb fra Danmark.
Side 3 af 3