Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1546287_0001.png
15. september 2015
J.nr. 15-2386430
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 19. august 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Erling Bonnesen (V).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 17: MFU spm. om at redegøre for status og udviklingen i sagen om afgift på farligt affald, til skatteministeren
1546287_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren – idet der henvises til artiklerne i Fyens Stiftstidende ”Vi straffes for at
rydde op” bragt den 4. marts 2015, ”Vi står ved afgrunden” og ”Nu koster afgift job i
affaldsgigant” bragt den 26. april 2015 og ”Minister afviser hjælp til affaldsfirma” bragt
den 29. april 2015 – redegøre for status og udviklingen i sagen om afgift på farligt affald?
Svar
Afgiften på deponering af farligt affald blev indført som en del af
Forårspakke 2.0.
Afgif-
ten blev bl.a. indført, da der ikke er nogen miljømæssig begrundelse for, at farligt affald
skal behandles mere fordelagtigt end andet affald. Endvidere skulle afgiften fjerne incita-
mentet til at ”forurene” affald, så det ville blive kategoriseret som farligt affald, og der-
med slap for afgift. Endelig bragte lovændringen deponeringsafgiften i overensstemmelse
med EU-retten.
Afgiften på deponering af farligt affald er indfaset over en 5 årig periode af hensyn til de
berørte erhverv. Afgiften udgjorde 0 kr. pr. ton i 2010-2011, 160 kr. pr. ton i 2012-2014
og fra og med den 1. januar 2015 betales der fuld afgift på 475 kr. pr. ton. Dermed er
farligt affald afgiftsmæssigt sidestillet med andet deponeringsaffald.
Det er ikke muligt at rulle afgiften på farligt affald tilbage igen indenfor rammerne af EU-
retten. En lavere afgift på farligt affald end andet affald vil indebære statsstøtte. Det er
svært at se, at der er nogen miljømæssig begrundelse for, at farligt affald skal behandles
lempeligere end andet affald. Det vil være yderst vanskeligt at få statsstøttegodkendt en
lempeligere afgift for farligt affald i EU.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget
”Sammen for fremtiden”,
arbejder regeringen for, at
det skal være billigere og lettere at drive virksomhed i Danmark. Regeringen vil gerne
skabe bedre vilkår for erhvervslivet bl.a. ved at se på skatter og afgifter, der kan belaste
konkurrenceevnen. Det gælder også i denne sag, som jeg gerne vil overveje i løbet af dette
efterår.
Jeg vil dog gerne fremhæve, at Venstre allerede har bidraget til, at der er blevet iværksat
flere tiltag, der mindsker afgiftsbelastningen for erhvervene som følge af affaldsafgiften
på farligt affald. Med vækstplanen fra 2013 er den økonomiske belastning for b.la. shred-
dervirksomhederne lempet ved at ændre bestemmelserne for, hvordan godtgørelse opgø-
res, når der sker fraførsel af deponeret farligt affald. Lovændringen, som trådte i kraft i
den 1. januar 2014, betyder en lempelse af afgiften på det farlige affald, der nyttiggøres.
Shreddervirksomhederne opnår herved en umiddelbar gevinst på 20 mio. kr. i 2016.
Venstre har endvidere bidraget til at indføre en årlig pulje på 15 mio. kr. i 2014 og 2015 til
teknologiudvikling og investeringsstøtte målrettet shreddervirksomhederne. Erhvervssty-
relsen har haft ansvaret for at uddele støtten i form af tilskud til projekter, der har til for-
mål at fremme investeringer i teknologiudvikling i danske shreddervirksomheder. Alle
midler fra både 2014 og 2015 er blevet uddelt, eller der er blevet givet tilsagn herom.
Side 2 af 2