Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1562128_0001.png
30. oktober 2015
J.nr. 15-2919473
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 167 af 2. oktober 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA).
Karsten Lauritzen
/ Ivar Nordland
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om ministeren er enig i, at hvis man betragter en voldgiftsdomstols afgørelse som en afgørelse rettet mod den danske stat, så vil forholdet være omfattet af grundlovens § 19, til skatteministeren
1562128_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at hvis man betragter en voldgiftsdomstols afgørelse som en afgørel-
se rettet mod den danske stat, så vil forholdet være omfattet af grundlovens § 19, og der
vil derfor ikke være tale om suverænitetsafgivelse?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Justitsministeriet, der har udtalt følgende:
”Skatteministeriet har henvendt sig til Justitsministeriet om spørgsmålet om suverænitets-
afgivelse ved indførelsen af voldgiftsklausuler i dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Justitsministeriet kan om dette spørgsmål oplyse følgende:
1.
Grundlovens almindelige bestemmelse om indgåelse af traktater med andre lande, her-
under om oprettelse af internationale voldgiftsdomstole, findes i § 19. Bestemmelsens stk.
1 har følgende ordlyd:
19.
Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige anliggender. Uden
folketingets samtykke kan han dog ikke foretage nogen handling, der for-
øger eller indskrænker rigets område, eller indgå nogen forpligtelse, til hvis
opfyldelse folketingets medvirken er nødvendig, eller som i øvrigt er af stør-
re betydning. Ejheller kan kongen uden folketingets samtykke opsige nogen
mellemfolkelig overenskomst, som er indgået med folketingets samtykke."
I kraft af denne bestemmelse har regeringen kompetence til at handle på egen hånd i
mellemfolkelige anliggender (udenrigsforhold), herunder indgå traktater mv. med andre
stater. Kompetencen er et såkaldt prærogativ for regeringen.
Regeringens adgang til på egen hånd at indgå folkeretlige forpligtelser er dog undergivet
begrænsninger. Efter § 19, stk. 1, 2. pkt., kræves Folketingets samtykke således for, at
regeringen kan indgå forpligtelser, til hvis opfyldelse Folketingets medvirken er nødven-
dig, eller som i øvrigt er af større betydning. Samtykke kan gives ved lov eller ved folke-
tingsbeslutning, jf. bl.a. Alf Ross, Dansk Statsforfatningsret (3. udg. Ved Ole Espersen,
1980), side 396 og Jens Peter Christensen m.fl., Dansk Statsret (1. udgave, 2012), side
193. Der kræves alene simpelt flertal i Folketinget.
2.
Grundloven indeholder i § 20 en bestemmelse om suverænitetsafgivelse. Bestemmelsen
har følgende ordlyd:
Ӥ
20.
Beføjelser, som efter denne grundlov tilkommer rigets myndigheder,
kan ved lov i nærmere bestemt omfang overlades til mellemfolkelige myn-
digheder, der er oprettet ved gensidig overenskomst med andre stater til
fremme af mellemfolkelig retsorden og samarbejde.
Stk. 2.
Til vedtagelse af lovforslag herom kræves et flertal på fem sjettedele
af folketingets medlemmer. Opnås et sådant flertal ikke, men dog det til
vedtagelse af almindelige lovforslag nødvendige flertal, og opretholder rege-
ringen forslaget, forelægges det folketingsvælgerne til godkendelse eller for-
kastelse efter de for folkeafstemninger i § 42 fastsatte regler.”
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om ministeren er enig i, at hvis man betragter en voldgiftsdomstols afgørelse som en afgørelse rettet mod den danske stat, så vil forholdet være omfattet af grundlovens § 19, til skatteministeren
1562128_0003.png
Grundlovens § 20 vil skulle følges i alle tilfælde, hvor beføjelser, som efter grundloven
tilkommer rigets myndigheder, overlades til mellemfolkelige myndigheder. Bestemmelsen
blev indført ved grundlovsændringen i 1953. Baggrunden var et ønske om at gøre det
lettere for Danmark at tilslutte sig visse internationale organisationer. Der henvises herom
bl.a. til betænkning nr. 66/1953 afgivet af Forfatningskommissionen af 1946, side 31,
Max Sørensens responsum af 18. maj 1952, som er optrykt i betænkning nr. 66/1953,
side 113 ff., og Max Sørensen, Statsforfatningsret, (2. udgave ved Peter Germer, 1973),
side 308 f.
Bestemmelsen i § 20 vedrører – som det fremgår af ordlyden – alene overladelse af befø-
jelser til mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved gensidig overenskomst med
andre stater til fremme af mellemfolkelig retsorden og samarbejde.
De beføjelser, som bestemmelsen i grundlovens § 20 omfatter, er dem, som tilkommer
rigets myndigheder. Anvendelse af bestemmelsen er således nødvendig i det omfang, det
overlades til en mellemfolkelig myndighed at udøve lovgivende, administrativ eller døm-
mende myndighed med direkte virkning her i landet eller at udøve andre beføjelser, som
efter grundloven tilkommer rigets myndigheder, herunder beføjelse til at indgå traktater
med andre stater. Der henvises bl.a. til Højesterets dom af 6. april 1998 i den såkaldte
Maastricht-sag (Ugeskrift for Retsvæsen 1998, side 800 H), Max Sørensen, Statsforfat-
ningsret (2. udgave ved Peter Germer, 1973), side 308 f., Alf Ross, Dansk Statsforfat-
ningsret 1 (3. udgave ved Ole Espersen, 1980), side 408, Henrik Zahle, Dansk forfat-
ningsret 2 – Regering, forvaltning og dom (3. udgave 2001), side 255, og Jens Peter Chri-
stensen m.fl., Grundloven med kommentarer, 1. udgave (2015), side 169.
I forhold til den procedure, der efter grundlovens § 20 skal følges, fremgår det af be-
stemmelsens stk. 2, at et lovforslag efter bestemmelsen
enten
skal vedtages af et flertal på
fem sjettedele af Folketingets medlemmer
eller
– hvis lovforslaget vedtages af et folke-
tingsflertal, der ikke udgør fem sjettedele, og opretholdes af regeringen – forelægges fol-
ketingsvælgerne til godkendelse eller forkastelse efter de regler for folkeafstemninger, der
er fastsat i grundlovens § 42.
3.
Grundlovens § 20 må afgrænses "nedad", det vil sige over for almindelige mellemfolke-
lige aftaler mv., der kan tiltrædes alene efter grundlovens § 19.
Danmark er tilknyttet er række internationale organisationer, som har kompetence til at
træffe generelle eller konkrete beslutninger, der er rettet til medlemsstaterne, f.eks. FN og
Europarådet (herunder Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol).
Det karakteristiske ved de beslutninger, der kan træffes i disse organisationer, er, at de
kun tilsigter at gælde for staterne som folkeretlige forpligtelser. De tilsigter ikke at gælde
umiddelbart i den enkelte stats interne retsorden. Hvis en sådan beslutning går ud på at
regulere de enkelte individers adfærd, må den derfor gøres til en del af national ret, f.eks.
ved inkorporering.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om ministeren er enig i, at hvis man betragter en voldgiftsdomstols afgørelse som en afgørelse rettet mod den danske stat, så vil forholdet være omfattet af grundlovens § 19, til skatteministeren
1562128_0004.png
Sådanne traditionelle mellemfolkelige organisationer kan Danmark tilslutte sig alene i
medfør af grundlovens § 19.
Anderledes forholder det sig med mellemfolkelige myndigheder, som tillægges kompeten-
ce til at udfærdige retsakter, der skal gælde umiddelbart i de deltagende stater med virk-
ning for f.eks. private personer og virksomheder. Sådanne ordninger kan Danmark kun
tilslutte sig ved anvendelse af proceduren i grundlovens § 20.
Det afgørende for, om dansk tilslutning til en traktat forudsætter anvendelse af procedu-
ren i grundlovens § 20, er derfor i første række, om den indebærer overladelse af beføjel-
ser til en mellemfolkelig myndighed til at udøve lovgivende, administrativ eller dømmen-
de myndighed med direkte virkning for borgerne mv. her i landet.
4.
I forhold til en international domstol, voldgift og andre lignende internationale organer
indebærer det anførte, at der
på den ene side
ikke er tale om overladelse af beføjelser i
grundlovens § 20’s forstand, hvis den internationale domstols afgørelser er rettet til den
danske stat som sådan. Det gælder f.eks. med hensyn til afgørelser fra Den Internationale
Domstol i Haag og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i Strasbourg.
Danmark kan således tilslutte sig internationale voldgiftsdomstole, der afgiver bindende
eller vejledende udtalelser rettet til den danske stat, alene i medfør af grundlovens § 19.
På den anden side
vil der være tale om overladelse af beføjelser efter grundlovens § 20, hvis
den internationale domstol har kompetence til at træffe afgørelser, der har direkte virk-
ning for borgere mv. her i landet, som var de truffet af en dansk domstol.
Med aftalen om en europæisk patentdomstol blev der ved mellemstatslig overenskomst
oprettet et nyt organ – patentdomstolen – til bilæggelse af tvister vedrørende europæiske
patenter.
Danmark tiltrådte aftalen om patentdomstolen ved lov nr. 551 af 2. juni 2014 om en fæl-
les patentdomstol m.v. efter proceduren i grundlovens § 20, herunder folkeafstemning
den 25. maj 2014. Baggrunden herfor er, at patentdomstolen med aftalen har fået kompe-
tence til at træffe endelig afgørelse i søgsmål, hvori private er parter, om patenter, der er
omfattet af domstolens kompetence. Patentdomstolens afgørelser er således rettet mod
private og har virkning her i landet, som var de afsagt af en dansk domstol.”
Konklusionen må således være, at der vil være tale om overladelse af beføjelser efter
grundlovens § 20, hvis f.eks. en voldgiftsdomstols afgørelse har direkte virkning for bor-
gerne mv. her i landet, som var den afsagt af en dansk domstol. Hvis en sådan afgørelse
derimod er rettet til den danske stat som sådan, vil der ikke være tale om suverænitetsaf-
givelse efter grundlovens § 20.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om ministeren er enig i, at hvis man betragter en voldgiftsdomstols afgørelse som en afgørelse rettet mod den danske stat, så vil forholdet være omfattet af grundlovens § 19, til skatteministeren
1562128_0005.png
Jeg afventer arbejdet i OECD med hensyn til udformningen af en bestemmelse om obli-
gatorisk voldgift, inden jeg tager stilling til, om Danmark bør tilslutte sig.
Side 5 af 5