Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1562112_0001.png
30. oktober 2015
J.nr. 15-2919526
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 161 af 2. oktober 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA).
Karsten Lauritzen
/ Nanna Meilbak
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om at oplyse, hvilke konkrete tiltag Skatteministeriet har taget for at sikre, at revisionsrapporter, der indeholder alvorlige advarsler, bliver journaliseret, til skatteministeren
1562112_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes på baggrund af artiklen "Central advarsel forsvandt i Skatteministeriet"
bragt i Berlingske den 29. september 2015 oplyse, hvilke konkrete tiltag Skatteministeriet
har taget for at sikre, at revisionsrapporter, der indeholder alvorlige advarsler, bliver jour-
naliseret?
Svar
Efter offentlighedslovens er der pligt til at journalisere dokumenter, der har betydning for
en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt:
”Dokumenter, der er modtaget eller afsendt af en forvalt-
ningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, skal journali-
seres, i det omfang dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt. Det samme gælder
interne dokumenter, der foreligger i endelig form.”,
jf. Lov om offentlighed i forvaltningen, § 15.
Følgelig skal alle revisionsrapporter, der sendes til Skatteministeriets departement, journa-
liseres.
Journaliseringspligten fremgår også af Skatteministeriets interne vejledning af 18. decem-
ber 2013 om journalisering, som er tilgængelig for alle medarbejdere på ministeriets intra-
net. Vejledningen blev udarbejdet i forbindelse med ikrafttrædelsen af den ny offentlig-
hedslov den 1. januar 2014.
Det fremgår af vejledningen, at dokumenter, som er afsendt eller modtaget pr. brev eller
vedhæftet en e-mail er omfattet af journaliseringspligten, samt at modtagne eller afsendte
e-mails kan være omfattet af journaliseringspligten, hvis indholdet i den enkelte e-mail har
betydning for sagen eller sagsbehandlingen i øvrigt.
Derudover undervises medarbejdere i Skatteministeriet i journaliseringspligten på ministe-
riets interne kursus ”Forvaltningsret”. Kurset er obligatorisk for alle nye medarbejdere i
ministeriet og tilgængeligt for øvrige medarbejdere i ministeriet, der ønsker en faglig op-
datering på området.
Side 2 af 2