Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1558147_0001.png
21. oktober 2015
J.nr. 15-2830663
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 145 af 23. september 2015 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om at oplyse i tabelform, hvor stor en skattelettelse alle ministre i regeringen hver især og samlet set vil få i antal kr. om året, hvis man sænker topskatten med 5 procentpoint, til skatteministeren
1558147_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse, hvor stor en skattelettelse alle ministre i regeringen hver
især og samlet set vil få i antal kr. om året, hvis man sænker topskatten med 5 procentpo-
int, som det er ønsket i regeringsgrundlaget?
Svar
Regeringen vil sænke skatten for de laveste arbejdsindkomster, så gevinsten ved lavtløn-
net arbejde bliver større, og har også en ambition om at sænke skatten i toppen, så flere
vil arbejde mere, jf. regeringsgrundlaget.
Derudover skal det understreges, at en eventuel nedsættelse af topskatten skal ses i sam-
menhæng med de positive dynamiske effekter, som sådan en nedsættelse kan have. Det
kan fx styrke arbejdsudbuddet og produktiviteten, ligesom det kan gøre det mere attrak-
tivt at uddanne sig. Disse fordele skal afvejes overfor fordelingspolitiske hensyn. At vi
som ministre kan få en skattenedsættelse, indgår derimod ikke i overvejelserne. Det har
ingen selvstændig betydning for regeringens beslutninger på området.
Det bemærkes, at regeringen endnu ikke har taget stilling til indholdet i den kommende
skattereform.
Topskattesatsen er 15 pct. Dog medfører det skrå skatteloft et nedslag, således at topskat-
tesatsen i en gennemsnitskommune er 14,97 pct.
1
Topskattegrænsen er 459.200 kr. i 2015.
I 2016 øges den til 461.100 kr. og frem mod 2022 til 482.500 kr. (2015-niveau).
Skatteministeriet offentliggør ikke oplysninger om enkeltpersoners skatteforhold. Ministre
får imidlertid et vederlag, der er fastsat ved lov, og som er uafhængig af, hvilken person
der besidder en given ministerpost. Spørgsmålet kan kun besvares med udgangspunkt i
størrelsen af dette vederlag.
Med den seneste regulering pr. 1. april 2015 udgør statsministerens vederlag 1.470.744 kr.,
mens vederlaget til udenrigsministeren, finansministeren og nummer 2 i statsrådsrække-
følgen (der pt. er finansministeren) udgør 1.294.255 kr. og for de øvrige ministre
1.176.596 kr. I perioden 2011-2015 er der en midlertidig nedsættelse af vederlagene på 5
pct. I det følgende, hvor beregningerne vedrører perioden efter 2015, ses der bort fra
denne midlertidige nedsættelse. Dermed udgør de vederlag, der indgår i beregningerne,
1.544.282 kr. for statsministeren, 1.358.968 kr. for finansministeren, udenrigsministeren
og nummer 2 i statsrådsrækkefølgen og 1.235.425 kr. for øvrige ministre.
En reduktion af topskattesatsen med 5 pct.-point og en parallel reduktion af det skrå
skatteloft vil for en person med en personlig indkomst før arbejdsmarkedsbidrag på ca.
1,544 mio. kr. (svarende til vederlaget for statsministeren i 2016 i 2015-niveau) medføre
1
Den gennemsnitlige skattenedsættelse af topskatten som følge af det skrå skatteloft er beregnet ud fra den gennemsnitlige
kommunale skattesats, dvs. de kommunale skattesatser vægtet med det kommunale udskrivningsgrundlag.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om at oplyse i tabelform, hvor stor en skattelettelse alle ministre i regeringen hver især og samlet set vil få i antal kr. om året, hvis man sænker topskatten med 5 procentpoint, til skatteministeren
1558147_0003.png
en skattenedsættelse i 2016 på ca. 48.000 kr. (2015-niveau),
jf. tabel 1.
I 2022 medfører
reduktionen af topskattesatsen en skattenedsættelse på ca. 46.900 kr.
Tabel 1
viser de tilsvarende lempelser for de øvrige ministerlønniveauer. Endvidere er vist
den tilsvarende lempelse for et folketingsmedlem, der alene får grundvederlaget, som pr.
1. oktober 2015 udgør 624.887 kr.
Tabel 1. Ændring i skattebetaling af ministervederlag ved en topskattelettelse på 5 pct.-point
Kr. (2015-niveau)
Højeste ministervederlag
1
Personlig indkomstskat, gældende regler
Personlig indkomstskat, reduktion af topskattesats med 5 pct.
Forskel
Mellemste ministervederlag
2
Personlig indkomstskat, gældende regler
Personlig indkomstskat, reduktion af topskattesats med 5 pct.
Forskel
Laveste ministervederlag
3
Personlig indkomstskat, gældende regler
Personlig indkomstskat, reduktion af topskattesats med 5 pct.
Forskel
Folketingsmedlemmers grundvederlag
4
Personlig indkomstskat, gældende regler
Personlig indkomstskat, forhøjelse af topskattegrænsen
Forskel
255.900
250.200
-5.700
251.800
247.100
-4.600
596.500
562.800
-33.800
592.600
559.900
-32.700
665.500
626.000
-39.500
661.500
623.100
-38.400
768.900
720.900
-48.000
765.000
718.100
-46.900
2016
2022
Anm: Forudsat parallel reduktion af det skrå skatteloft. Skatten er beregnet med udgangspunkt i den gennemsnitlige kommunale skatteprocent
inkl. arbejdsmarkedsbidrag, ekskl. kirkeskat. Det er forudsat, at der ikke er anden indkomst end ministervederlaget. Endelig forudsættes, at
vederlaget fastholdes gennem hele skatteåret, selv om vederlaget bliver reguleret pr. 1. april.
1: Anvendt et vederlag på 1,544 mio. kr. (2015-niveau), svarende til det aktuelle niveau, idet der dog er set bort fra den midlertidige reduktion for
perioden 2011-2015 på 5 pct.
2: Anvendt et vederlag på 1,359 mio. kr. (2015-niveau), svarende til det aktuelle niveau, idet der dog er set bort fra den midlertidige reduktion for
perioden 2011-2015 på 5 pct.
3: Anvendt et vederlag på 1,235 mio. kr. (2015-niveau), svarende til det aktuelle niveau, idet der dog er set bort fra den midlertidige reduktion for
perioden 2011-2015 på 5 pct.
4: Anvendt et vederlag på 624.887 kr. (2015-niveau).
Side 3 af 3