Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1560897_0001.png
28. oktober 2015
J.nr. 15-2771362
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 131 af 21. september 2015 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, hvor stort et provenu det giver til de offentlige finanser på langt sigt, hvis grundskyldsopkrævningen hæves med 10 procent, til skatteministeren
1560897_0002.png
Spørgsmål 131
Hvis grundskyldsopkrævningen hæves med 10 procent, hvor stort et provenu giver det så
til de offentlige finanser på langt sigt, når man indregner skattestigningens effekt på
grundpriserne?
Svar
En permanent forhøjelse af den gennemsnitlige grundskyldpromille forøger grundskyl-
den, men må samtidig forventes at medføre en reduktion af grund- og ejendomsværdier-
ne. Det trækker isoleret set i retning af at mindske merprovenuet, i det omfang faldet i
værdierne slår igennem i lavere offentlige grund- og ejendomsvurderinger. I øjeblikket er
de offentlige vurderinger overvejende 2011-vurderinger, som videreføres frem til 2017,
ligesom der er ejendomsværdiskattestop. En stigning i grundskyldspromillen vil derfor
ikke på kort sigt påvirke grundlaget for grundskyld og ejendomsværdiskat i særligt om-
fang.
Med henblik på at illustrere effekten af kapitalisering er det i det følgende beregningstek-
nisk lagt til grund, at ejendoms- og grundvurderingerne følger udviklingen i markedsvær-
dierne, ligesom der ses bort fra virkningen af ejendomsværdiskattestoppet og stigningsbe-
grænsningsreglen. Der er således tale om en modelberegning, som kan illustrerer nogle
overordnede mere langsigtede mekanismer,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Langsigtet virkning på de offentlige finanser ved at øge den gennemsnitlige grundskyld-
promille for ejerboliger med 10 pct. Mia. kr. (2016-niveau)
Kapitalisering, pct.
Mia. kr. (2016-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter kapitalisering og ændret formue
- heraf grundskyld
- heraf ejendomsværdiskat
- heraf skat af nettokapitalindkomst af ændret formue
Merprovenu efter kapitalisering, ændret formue og tilbageløb
100
2,0
1,2
0,8
-0,2
0,6
0,9
80
2,0
1,3
1,0
-0,2
0,5
1,1
0
2,0
2,0
2,0
0,0
0,0
1,5
Anm.: Der er antaget en inflation på 1,75 pct., nominel rente på 4,5 pct., marginal skattesats af personlig nettokapitalind-
komst på 30 pct., effektiv ejendomsværdiskattesats på 0,5 pct., gennemsnitlig grundskyldpromille på 25,5 og en tilbage-
løbssats på 24,5 pct. Tilbageløb beregnes af den varige virkning, dvs. efter korrektion for at der gradvist opbygges yderlige-
re finansiel formue svarende til reduktionen af grundpriserne.
Der tages udgangspunkt i to scenarier for kapitaliseringsgraden, nemlig 100 henholdsvis
80 pct. Desuden er vist effekten uden kapitalisering som et sammenligningsgrundlag
1
.
Det fremgår, at det langsigtede umiddelbare merprovenu ved permanent at hæve den
gennemsnitlige grundskyldpromille for ejerboliger med 10 pct. skønnes til ca. 2 mia. kr.
1
I tilfældet med fuld kapitalisering er der taget udgangspunktet i, at grundværdierne er bestemt af grundskyld, ejendoms-
værdiskat og grundrente. Grundrenten er et udtryk for afkastet af en grund i form af byggeret, beliggenhedsværdi, brugs-
værdi af have mv. Grundrenten beregnes ved at antage, at grundpriserne tilpasser sig på en sådan måde, at afkastet efter
skatter af at investere i en grund svarer til afkastet efter skat af at investere i en obligation.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, hvor stort et provenu det giver til de offentlige finanser på langt sigt, hvis grundskyldsopkrævningen hæves med 10 procent, til skatteministeren
1560897_0003.png
Ved en antagelse om fuld kapitalisering falder grundværdierne i beregningen med knap
5�½ pct. Fuld kapitalisering betyder, at de samlede brugeromkostninger ved at eje boligen
er uændret for nye boligkøbere. Merprovenuet fra grundskylden falder herved til ca. 0,8
mia. kr., idet grundlaget for betaling af grundskyld antages at svare til grundværdien. De
faldende grundværdier indebærer også, at provenuet fra ejendomsværdiskatten falder med
ca. 0,2 mia. kr., idet det beregningsteknisk forudsættes, at grundlaget for ejendomsværdis-
katten følger ejendomsværdierne efter 2020 (dvs. ejendomsværdiskattestoppet antages
ikke at være gældende).
Det er i beregningen lagt til grund, at den samlede formue udgør en fast andel af den
disponible indkomst. Faldet i grundværdierne betyder derfor, at nye boligejere alt andet
lige skal optage mindre gæld for at købe huset, eller at de får flere midler til placering i
andre finansielle aktiver. Det medfører, under de anvendte beregningstekniske antagelser,
at skat af nettokapitalindkomst øges med ca. 0,6 mia. kr.
Merprovenuet efter kapitalisering og ændret formuesammensætning skønnes således til
ca. 1,2 mia. kr., svarende til ca. 0,9 mia. kr. efter tilbageløb.
Graden af kapitalisering er forbundet med en vis usikkerhed. I de områder af landet, hvor
udbuddet af grunde er nogenlunde fast, kapitaliseres skattestigningen stort set fuldt ud i
grundpriserne. Uden for disse områder kan der være tale om mindre end fuld kapitalise-
ring. I tabel 1 er derfor også vist et eksempel, hvor kapitalisering er på 80 pct. af fuld
kapitalisering. Her skønnes merprovenuet efter kapitalisering og ændret formue til ca. 1,3
mia. kr., svarende til ca. 1,1 mia. kr. efter tilbageløb.
Ved beregningerne er der som nævnt ikke taget hensyn til virkningerne af skattestoppet
for ejendomsværdiskatten og stigningsbegrænsningsreglen for grundskyld (grundskatte-
loftet). Grundskatteloftet indebærer, at grundlaget for grundskylden maksimalt kan stige
med 7 pct. om året, hvilket betyder, at skattegrundlaget for grundskyld for mange bolig-
ejere aktuelt ligger under grundværdien. Hertil kommer som nævnt, at de offentlige
grund- og ejendomsvurderinger overvejende er videreførte 2011-vurderinger. Reduktio-
nen af grundværdierne, som følge af kapitaliseringen, vil derfor først slå fuldt igennem på
grundskylden på lidt længere sigt. Provenuvirkningen af grundskyldsforhøjelsen vil derfor
på kort sigt være højere end de angivne tal.
Hvis en ændring af grundskyldpromillen i stedet er – og forventes at være – midlertidig,
reduceres virkningerne på grundværdierne også betydeligt.
Side 3 af 3