Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1555062_0001.png
9. oktober 2015
J.nr. 15-2042744
Registeranalyse og
Lovmodel
TR
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 1. af 3. juli 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Karsten Lauritzen
/ Mikkel Baadsgaard
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en tabel, der viser betalingen af ejendomsskat pr. husstand (grundskyld) for henholdsvis par og enlige, og efter indkomstinterval, til skatteministeren
1555062_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en tabel, der viser betalingen af ejendomsskat pr. husstand
(grundskyld) for henholdsvis par og enlige, og efter indkomstinterval, idet landmænd og
andre ejere af ”produktionsjord” bedes frasorteret i tabelopstillingen? Vil ministeren
oversende en tilsvarende tabel, der kun omfatter boligejere?
Svar
Det er lagt til grund, at spørgeren ønsker to opgørelser, hvor den første indeholder ejen-
domsskat pr. husstand for både boligejere, lejere og husstande i andelsboliger, mens den
anden kun omfatter boligejere.
Opgørelser af ejendomsskat for husstande, der enten bor til leje eller bor i en andels-
boligforening, kræver en række beregningstekniske antagelser. Det skyldes, at ejendoms-
skatten påhviler ejeren af ejendommen (fx en andelsboligforening eller almen boligafde-
ling) – og ikke de enkelte husstande direkte. Det er i denne opgørelse valgt at fordele
ejendomsskatten efter et beboerprincip – hvor det som udgangspunkt er beboerne, der
tildeles grundskylden – uanset ejerskabet af beboelsesejendommen.
Anvendelse af beboerprincippet ved fordeling af grundskyld til lejere og andelshavere
indebærer, at det implicit forudsættes, at grundskylden nedvæltes i huslejen/boligafgiften
ud fra lejemålets/boligens relative arealmæssige størrelse. Med denne tilgang kan ejen-
domsskattebetalinger for leje- og andelsboliger også fordeles på husstande,
jf. tabel 1.
I 2013 var det samlede provenu fra grundskylden 22,6 mia. kr. Anvendes beboer-
princippet ovenfor, kan 19,4 mia. fordeles på husstande. De resterende 3,2 mia. vedrører
grundskyld til ejendomme, der hverken er beboet eller ejet af private.
I beregningerne er der ikke taget højde for, at muligheden for boligstøtte reducerer den
effektive betydning af ejendomsskatten på rådighedsbeløbet for lejere. Dertil kommer, at
eventuelle ændringer i grundskylden som udgangspunkt kapitaliseres i grundpriserne, jf.
også svaret på SAU alm. del spm. 6. Dermed påvirkes ejere og lejere forskelligt.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en tabel, der viser betalingen af ejendomsskat pr. husstand (grundskyld) for henholdsvis par og enlige, og efter indkomstinterval, til skatteministeren
1555062_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig grundskyld i kroner i 2013 pr. hustand i 2013-priser
Alle husstande
Bruttoindkomst pr. voksen
1
Under 100.000 kr.
100.000 - 200.000 kr.
200.000 - 300.000 kr.
300.000 - 400.000 kr.
400.000 - 500.000 kr.
500.000 - 750.000 kr.
750.000 - 1 mio. kr.
Over 1 mio. kr.
Alle
Enlige
2.000
3.200
4.100
4.800
6.100
8.100
11.000
18.900
4.300
Par
4.900
6.300
7.200
8.400
11.000
15.000
21.300
30.800
9.000
Kun boligejere
Enlige
7.300
6.400
7.000
6.900
8.000
10.000
13.000
21.900
7.800
Par
9.500
8.100
8.500
9.000
11.500
15.500
21.700
31.200
10.500
Anm.: Grundskyld omfatter almindelig og stuehus grundskyld, men ikke grundskyld for produktionsjord. Grundskyld for
fritidshuse indgår i opgørelsen. Den gennemsnitlige grundskyld pr. husstand er afrundet til nærmeste 100 kr.
Ejere er defineret som familier, der bor i en bolig, som mindst et medlem af familien har en ejerandel af.
Par omfatter gifte, registrerede, samlevende (par med fællesbørn) eller samboende (par uden fælles børn).
1: Bruttoindkomsten udgøres af den personlige indkomst før fradrag for arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af positiv netto-
kapitalindkomst og positiv aktieindkomst. For par er bruttoindkomsten opgjort som gennemsnitsindkomsten af de to voksne
i hustanden. Indkomsten for hjemmeboende børn over 18 år er ikke medregnet. Opgørelsen er baseret på en række be-
regningstekniske antagelser.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen.
Side 3 af 3