Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1539368_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. august 2015
Politikontoret
Rebekka Schjellerup
2015-0030-3610
1672977
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. juli 2015. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvordan sager vedrørende sædelighed, der årligt registreres med et undersøgelsesnummer, fordeler sig på kriminalitetsformer og politikredse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 8 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilke oplysninger kan ministeren, i forlængelse af ministe-
rens tilsagn under samrådet om voldtægtssager den 7. april
2015 om at kortlægge hvad de 2000 undersøgelsesnumre dæk-
ker over, på nuværende tidspunkt give om, hvordan disse sager
vedrørende sædelighed, der årligt registreres med et undersø-
gelsesnummer, fordeler sig på kriminalitetsformer og politi-
kredse samt på anmeldelser, sigtelser mv.?”
Svar:
1.
Justitsministeriet skal indledningsvist henvise til besvarelsen af 23. ja-
nuar 2015 af spørgsmål nr. 264 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg for
så vidt angår en nærmere beskrivelse af politiets registrering af hændelses-
sager, undersøgelsessager og skarpe sager.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen af Justitsministeriets
anmodning oplyse, at det ikke er muligt ud fra et undersøgel-
sesnummer at identificere sagens gerningsindhold. Det er såle-
des først, når en sag tildeles et ”skarpt” journalnummer, at det
ud fra journalnummeret er muligt at identificere indholdet af
sagen.
Rigspolitiet kan i den forbindelse henvise til Rigspolitiets tidli-
gere bidrag til brug for Justitsministeriets besvarelse af 23. ja-
nuar 2015 af spørgsmål 264 (Alm. del) fra Folketingets Rets-
udvalg, hvoraf bl.a. fremgår, at det ikke systemmæssigt er mu-
ligt at opgøre, hvor mange undersøgelsessager der efterfølgen-
de er tildelt et ”skarpt” journalnummer.
Rigspolitiet har således med henblik på nærmere at kortlægge,
hvad de ca. 2.000 undersøgelsessager dækker over, foretaget
en analyse, der belyser sammenfald mellem personer registre-
ret på henholdsvis undersøgelsesnumre og ”skarpe” journal-
numre vedrørende sædelighed. Det er Rigspolitiets vurdering,
at resultatet af denne analyse kan give en umiddelbar indikati-
on af, hvor mange af de omkring 2.000 undersøgelsessager, der
efterfølgende er tildelt et ”skarpt” journalnummer og således
kan give et indblik i, hvad sagerne omhandler.
Rigspolitiet skal i forlængelse heraf gøre opmærksom på, at
analysen således ikke omfatter alle tilfælde, hvor et undersø-
gelsesnummer har resulteret i et ”skarpt” journalnummer, her-
under eksempelvis de tilfælde, hvor der ikke har været registre-
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvordan sager vedrørende sædelighed, der årligt registreres med et undersøgelsesnummer, fordeler sig på kriminalitetsformer og politikredse, til justitsministeren
1539368_0003.png
ret en person på undersøgelsesnummeret, men hvor der allige-
vel efterfølgende er oprettet et ”skarpt” journalnummer.
Det fremgår af analysen, at der i 2014 blev oprettet 781 ”skar-
pe” journalnumre på baggrund af 550 undersøgelsesnumre.
Heraf vedrørte 205 af de ”skarpe” journalnumre voldtægt. Det
skal i den forbindelse bemærkes, at efterforskningen i den en-
kelte undersøgelsessag kan afdække flere strafbare forhold,
hvorfor ét undersøgelsesnummer kan resultere i flere ”skarpe”
journalnumre.
Analysen er baseret på data fra politiets sagsstyringssystem,
POLSAS, der er trukket pr. 1. april 2015. I nedenstående tabel
er de 550 undersøgelsesnumre og de 781 ”skarpe” journalnum-
re fordelt på politikredsene:
Politikreds
Københavns Politi
Københavns Vestegns Politi
Nordsjællands Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Sydsjælland og Lolland-
Falsters Politi
Bornholms Politi
Fyns Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Østjyllands Politi
Nordjyllands Politi
I alt
Undersøgelses-
sag
”skarpt” j.nr.
49
20
32
52
55
3
67
55
51
55
57
54
550
50
34
46
90
76
3
81
95
66
79
77
84
781
Rigspolitiet skal i forlængelse heraf bemærke, at der er tale om
dynamiske tal, og at der efter den 1. april 2015 fortsat kan op-
rettes ”skarpe” journalnumre på baggrund af undersøgelses-
numre oprettet i 2014.
For så vidt angår fordelingen af de 781 ”skarpe” journalnumre
på de forskellige kriminalitetsformer inden for sædelighed
henvises til bilag 1.
Rigspolitiet kan i forhold til antallet af anmeldelser, der relate-
rer sig til de omkring 2.000 undersøgelsesnumre, oplyse, at
samtlige undersøgelsesnumre er oprettet som følge af en an-
meldelse. Det bemærkes i den forbindelse, at også politiet selv
kan være registreret som anmelder på et undersøgelsesnum-
mer.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvordan sager vedrørende sædelighed, der årligt registreres med et undersøgelsesnummer, fordeler sig på kriminalitetsformer og politikredse, til justitsministeren
Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at der ikke kan til-
knyttes en sigtelse til et undersøgelsesnummer, hvorfor Rigs-
politiet ikke kan oplyse, i hvilket omfang undersøgelsessager
har resulteret i en efterfølgende sigtelse.”
3.
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at Statsrevisorerne den 20. maj
2015 har afgivet en beretning til Folketinget om politiets henlæggelse af
straffesager.
Rigsrevisionen har til brug for beretningen undersøgt politiets behandling
af et mindre antal sager, herunder undersøgelsessager vedrørende sædelig-
hed og skarpe sager vedrørende voldtægt.
Det fremgår af Rigsrevisionens beretning, at sagsgennemgangen viser, at
politiet har behandlet de gennemgåede undersøgelsessager og skarpe sager
ensartet, idet det dog anføres af Rigsrevisionen, at politiet i en del af un-
dersøgelsessagerne ikke har orienteret den forurettede tilstrækkeligt. Det er
således Rigsrevisionens vurdering, at anvendelsen af undersøgelsessager
og skarpe sager ikke har nogen indflydelse på, hvordan politiet efterforsk-
ningsmæssigt håndterer en anmeldelse.
Det kan hertil oplyses, at Rigsadvokaten og Rigspolitiet på baggrund af
Rigsrevisionens undersøgelse vil iværksætte en række initiativer, der skal
sikre klare retningslinjer for, hvornår politiet skal registrere anmeldelser på
henholdsvis undersøgelsessager og skarpe sager, og hvornår en undersø-
gelsessag skal konverteres til en skarp sag. Rigsadvokaten og Rigspolitiet
vil desuden tage initiativ til at sikre, at forurettede bliver orienteret til-
strækkeligt og mere ensartet.
4