Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1542365_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2015
Straffuldbyrdelseskontoret
2015-0030-3660
1690400
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 52 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. august 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Ane Røddik Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om danske borgeres mulighed for at modtage erstatning, hvis disse udleveres til strafforfølgelse i andre lande, men bliver frikendt, i forhold til mulighederne for erstatning ved en tilsvarende uberettiget fængsling og strafforfølgelse i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 52 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for danske borgeres mulighed for at
modtage erstatning, hvis disse udleveres til strafforfølgelse i
andre lande, men bliver frikendt, i forhold til mulighederne for
erstatning ved en tilsvarende uberettiget fængsling og straffor-
følgelse i Danmark, samt hvorvidt ministeren finder mulighe-
derne for at modtage erstatning rimelige?”
Svar:
1.
Reglerne om retten til erstatning i anledning af strafferetlig forfølgning,
der gennemføres af danske myndigheder, følger af retsplejelovens kapitel
93 a. De nærmere regler om retten til erstatning i anledning af anholdelse
eller fængsling som led i en strafferetlig forfølgning er fastsat i retsplejelo-
vens § 1018 a. Bestemmelsen har følgende ordlyd:
Ӥ
1018 a.
Den, der har været anholdt eller varetægtsfængslet som
led i strafferetlig forfølgning, har krav på erstatning for den der-
ved tilføjede skade, såfremt påtale opgives eller tiltalte frifindes,
uden at dette er begrundet i, at han findes utilregnelig. Erstatning
ydes for økonomisk skade samt for lidelse, tort, ulempe og for-
styrrelse eller ødelæggelse af stilling og forhold.
Stk. 2.
Selv om betingelserne for at yde erstatning efter stk. 1 ik-
ke er opfyldt, kan erstatning ydes, såfremt den under sagen an-
vendte frihedsberøvelse ikke står i rimeligt forhold til straffor-
følgningens udfald eller det af andre særlige grunde findes rime-
ligt.
Stk. 3.
Erstatning kan nedsættes eller nægtes, såfremt den sigtede
selv har givet anledning til foranstaltningerne.”
Det følger således af retsplejelovens § 1018 a, at der som udgangspunkt
ydes erstatning på et objektivt grundlag, hvis en person frihedsberøves
som led i en strafferetlig forfølgning her i landet, og påtalen senere må op-
gives, eller vedkommende frifindes. Erstatningen kan dog nedsættes eller
nægtes, hvis den pågældende selv har givet anledning til frihedsberøvel-
sen.
Herudover kan personer, der mener at have et erstatningskrav mod danske
myndigheder i anledning af en strafferetlig forfølgning, fremsætte et så-
dant krav efter dansk rets almindelige erstatningsregler, jf. retsplejelovens
§ 1018 h. Erstatning efter disse regler vil dog almindeligvis forudsætte, at
myndighederne har begået erstatningspådragende fejl.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om danske borgeres mulighed for at modtage erstatning, hvis disse udleveres til strafforfølgelse i andre lande, men bliver frikendt, i forhold til mulighederne for erstatning ved en tilsvarende uberettiget fængsling og strafforfølgelse i Danmark, til justitsministeren
2.
Når det drejer sig om sager om udlevering af personer til strafforfølg-
ning eller straffuldbyrdelse i et andet land, følger det af udleveringslovens
§ 12, der vedrører udlevering til stater uden for EU og Norden, at retspleje-
lovens 4. bog, der bl.a. omfatter retsplejelovens kapitel 93 a, tillige gælder
i udleveringssager med de fornødne lempelser. (Udleveringslovens § 18 b,
stk. 1, og § 18 h, stk. 1, der vedrører henholdsvis udlevering til andre EU-
medlemsstater og udlevering til de nordiske lande, indeholder tilsvarende
henvisninger til retsplejelovens 4. bog).
Hverken udleveringsloven, retsplejeloven eller forarbejderne hertil ses
imidlertid at tage nærmere stilling til, i hvilke tilfælde danske myndigheder
må bære ansvaret for en eventuel uberettiget frihedsberøvelse eller anven-
delse af andre tvangsindgreb i forbindelse med en udleveringssag, eller
under hvilke betingelser der vil kunne ydes erstatning efter reglerne i rets-
plejelovens kapitel 93 a.
Højesteret tog i sin dom af 26. august 2014 stilling til, hvorvidt en dansk
statsborger, som var blevet udleveret til strafforfølgning i USA, men hvor
sagen efterfølgende blev afvist af en amerikansk domstol på grund af for-
ældelse, havde krav på erstatning i anledning af den varetægtsfængsling
mv., som vedkommende havde været udsat for i Danmark forud for udle-
veringen til USA. Højesterets dom er gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen
2014, side 3371.
Højesteret fandt, at den pågældende i den konkrete sag ikke havde krav på
erstatning efter retsplejelovens § 1018 a og anførte i den forbindelse bl.a.
følgende som begrundelse herfor:
”Højesteret finder, at det objektive erstatningsansvar efter retsple-
jelovens § 1018 a i udleveringssager omfatter tilfælde, hvor det
viser sig, at udleveringslovens betingelser ikke var opfyldt, da ud-
leveringen fandt sted. Udfaldet af strafforfølgningen i udlandet er
således som udgangspunkt ikke afgørende for erstatningsansvaret.
Efter udleveringslovens § 9 kan udlevering ikke finde sted, hvis
strafansvaret for den pågældende handling ville være forældet ef-
ter dansk ret. For så vidt angår spørgsmålet om forældelse efter
lovgivningen i det land, som har fremsat anmodningen om udle-
vering, fremgår det af forarbejderne til § 9, at det er klart, at udle-
vering ikke kan ske, hvis strafforfølgning er udelukket på grund
af forældelse efter lovgivningen i det pågældende land. Om dette
er tilfældet, har danske myndigheder imidlertid som regel ikke
mulighed for at foretage nogen nærmere prøvelse af. Hvis den,
der ønskes udleveret, gør gældende, at der efter regler i det på-
gældende land er indtrådt forældelse, vil der kunne være anled-
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om danske borgeres mulighed for at modtage erstatning, hvis disse udleveres til strafforfølgelse i andre lande, men bliver frikendt, i forhold til mulighederne for erstatning ved en tilsvarende uberettiget fængsling og strafforfølgelse i Danmark, til justitsministeren
ning til at tilvejebringe en erklæring herom fra myndighederne i
den fremmede stat. Går denne erklæring ud på, at forældelse ikke
er indtrådt, må erklæringen normalt lægges til grund (Folketings-
tidende 1966-67, Tillæg A, L 122, sp. 2549).
Som grundlag for vurderingen af spørgsmålet om forældelse efter
amerikansk ret forelå forud for Østre Landsrets kendelse af 2. juli
2009 om udlevering navnlig en udtalelse af 26. november 2008
fra det amerikanske justitsministerium. I erklæringen redegøres
dels for det retlige grundlag, dels for den bevismæssige bedøm-
melse af, om forældelsesfristen var suspenderet.
Det var i den forbindelse myndighedernes vurdering, at E ved sin
udrejse fra USA var flygtet fra retsforfølgning, og at der derfor
ikke var indtrådt forældelse.
Efter udleveringen til USA blev der ved distriktsdomstolen i Flo-
rida gennemført en bevisførelse til belysning af forældelses-
spørgsmålet. Herefter afviste distriktsdomstolen sagen som foræl-
det.
Højesteret finder, at udfaldet af strafforfølgningen i USA under de
anførte omstændigheder ikke giver grundlag for at antage, at be-
tingelserne for udlevering ikke var opfyldt, da udlevering fandt
sted. E har derfor ikke krav på erstatning efter retsplejelovens §
1018 a.”
Som det fremgår indledningsvist af det anførte citat, finder Højesteret, at
det objektive erstatningsansvar efter retsplejelovens § 1018 a i udleve-
ringssager omfatter tilfælde, hvor det viser sig, at udleveringslovens betin-
gelser ikke var opfyldt, da udleveringen fandt sted. Udfaldet af straffor-
følgningen i udlandet er således som udgangspunkt ikke afgørende for er-
statningsansvaret.
Det kan i den forbindelse også anføres, at de danske myndigheder i almin-
delighed ikke har indflydelse på forløbet og udfaldet af den bagvedliggen-
de straffesag i udlandet, ligesom de danske myndigheder ved behandlingen
af udleveringssager ikke skal – og normalt heller ikke vil have praktisk
mulighed for – at foretage en nærmere, materiel prøvelse af selve den
udenlandske straffesag.
Adgangen til at søge erstatning for uberettiget fængsling mv. efter dansk
rets almindelige erstatningsregler, jf. retsplejelovens § 1018 h som beskre-
vet ovenfor under punkt 1, finder tilsvarende anvendelse i forbindelse ud-
leveringssager.
4
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om danske borgeres mulighed for at modtage erstatning, hvis disse udleveres til strafforfølgelse i andre lande, men bliver frikendt, i forhold til mulighederne for erstatning ved en tilsvarende uberettiget fængsling og strafforfølgelse i Danmark, til justitsministeren
I de tilfælde, hvor der ikke efter de danske regler påhviler de danske myn-
digheder et erstatningsansvar, må et eventuelt erstatningskrav i stedet rej-
ses over for myndighederne i det land, der har begæret og fået vedkom-
mende udleveret fra Danmark.
3.
Udlevering er et vigtigt redskab i det internationale samarbejde for at
bekæmpe kriminalitet. Dette gælder både grænseoverskridende kriminali-
tet, som f.eks. international narkohandel eller terrorisme, og national kri-
minalitet, hvor gerningsmanden er flygtet til et andet land.
Reglerne i udleveringsloven har således til formål at sikre, at personer,
som i udlandet er sigtet for at have begået en forbrydelse af en vis alvor-
lighed, kan udleveres – hvis udleveringsbetingelserne i øvrigt er opfyldt –
og dermed blive stillet til regnskab for deres handlinger ved en domstol i
det pågældende land.
Det internationale samarbejde om udlevering, som Danmark deltager i,
herunder i form af konventioner og bilaterale aftaler, er tillige udtryk for
en gensidig tillid til og anerkendelse af hinandens retssystemer landene
imellem.
På den baggrund finder jeg det rimeligt, at et eventuelt erstatningskrav i
anledning af en udlevering fra Danmark i nogle tilfælde må rejses over for
myndighederne i det land, der udleveres til, også selv om reglerne om er-
statning i det pågældende land måtte afvige fra de danske erstatningsreg-
ler.
5