Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1557207_0001.png
Svaret erstatter tidligere fremsendte svar af 18. september 2015 på baggrund af
enkelte berigtigelser.
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan det kan være, at doms- og tvangsan-
bragte unge på institutioner ikke kan tilbageholdes med magt eller bliver tilba-
geholdt med magt, hvis den pågældende person ønsker at forlade institutionen,
herunder besvare følgende spørgsmål:
– er hensigten med at tvangsanbringe personer på institutioner ikke netop, at de
pågældende unge ikke skal kunne forlade institutionen?
– politiet bruger en del ressourcer på at eftersøge personer, der har forladt
sådanne institutioner - der er eksempler på, at samme person har forladt
samme institution mere end 30 gange over to år. Kan ministeren oplyse et even-
tuelt skønnet ressourceforbrug på eftersøgning af sådanne personer?
– hvad forhindrer, at man kan tilbageholde doms- og tvangsanbragte unge
på institutioner med magt, og hvilke lovgivningsmæssige initiativer skal
tages, hvis magt skal kunne anvendes?
– hvor stort var omfanget af domsanbragte og tvangsanbragte personer, der
udeblev fra eller stak af fra institutioner m.m. i 2014 målt i antal episoder/
oprettelser på politiets gerningskoder - henholdsvis 83146, 83144 og 83145?
– hvad er det største antal episoder i 2014, som én person er registreret
med - målt på politiets gerningskoder for henholdsvis 83146, 83144 og 83145,
det vil sige "højdespringeren" for hver gerningskode?
Spørgsmålet er stillet i folketingsåret 2014-15, 1. samling, jf. REU alm. del -
spm. 482.”
Jeg forstår spørgsmålet således, at der spørges til, hvilke muligheder, der er for
at tilbageholde børn og unge under 18 år, der har ophold på socialpædagogiske
døgninstitutioner. Reglerne om magtanvendelse, herunder om muligheden for
tilbageholdelse, er fastsat i lov om social service og i bekendtgørelse nr. 186 af
Side
af
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvordan det kan være, at doms- og tvangsanbragte unge på institutioner ikke kan tilbageholdes med magt, til social- og indenrigsministeren
1557207_0002.png
20. februar 2015 om magtanvendelse over for børn og unge anbragt uden for
hjemmet (magtanvendelsesbekendtgørelsen).
Børn og unge under 18 år kan få ophold på sådanne institutioner af både straffe-
retlige og socialpædagogiske årsager. En anbringelse på en institution kan ek-
sempelvis træde i stedet for varetægtsfængsel (varetægtssurrogat), som led i
afsoning af en dom og som led i en idømt ungdomssanktion.
Men en anbringelse på en institution kan også ske af socialpædagogiske årsager,
hvor formålet for eksempel kan være at give barnet eller den unge den nødven-
dige socialpædagogiske behandling.
De muligheder, der er for at tilbageholde børn og unge på institutionen, afhæn-
ger af, hvilken type institution, der er tale om.
Åbne døgninstitutioner
Børn og unge, der har ophold i åbne døgninstitutioner, kan som udgangspunkt
frit bevæge sig uden for institutionen. Formålet med anbringelsen er således
ikke frihedsberøvelse, men en socialpædagogisk indsats.
På åbne døgninstitutioner er der dog adgang til at aflåse institutionen om natten
og undtagelsesvist i kortere perioder om dagen. Herudover er der mulighed for,
at børn og unge-udvalget kan træffe afgørelse om, at et konkret barn eller en
konkret ung kan tilbageholdes i op til 14 dage umiddelbart efter anbringelsens
start. Det er en forudsætning herfor, at det må anses for at være af væsentlig
betydning for at imødekomme et barns eller en ungs særlige behov for støtte, og
at det vurderes at være af afgørende betydning for den socialpædagogiske be-
handling.
I tilfælde, hvor børn og unge er anbragt på åbne døgninstitutioner af socialpæ-
dagogiske årsager, og hvor det viser sig, at de redskaber, der er tilgængelige på
en åben døgninstitution ikke er tilstrækkelige til at opnå formålet med indsatsen,
f.eks. at gennemføre et socialpædagogisk behandlingsforløb, må kommunalbe-
styrelsen overveje, hvorvidt der er behov for at anbringe barnet eller den unge
på et andet anbringelsessted. Det kan være en delvis lukket døgninstituti-
on/afdeling eller en sikret døgninstitution, hvor der er andre muligheder for
mere insisterende pædagogiske tiltag og videre mulighed for magtanvendelse.
De indsatser, som kommunalbestyrelsen iværksætter, skal dog altid være pro-
portionale og ikke være mere indgribende end formålet tilsiger.
I de tilfælde, hvor en 15-17 årig, der er idømt en fængselsstraf, er anbragt på en
åben institution udenfor kriminalforsorgens regi i henhold til bestemmelsen i
straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2, og den unge undviger fra anbringelsesste-
det, kan kriminalforsorgen træffe bestemmelse om, at tilladelsen til anbringelsen
skal tilbagekaldes. Den unge vil herefter blive anbragt i et fængsel eller i et ar-
resthus.
Side
af
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvordan det kan være, at doms- og tvangsanbragte unge på institutioner ikke kan tilbageholdes med magt, til social- og indenrigsministeren
1557207_0003.png
Delvis lukkede døgninstitutioner/afdelinger
Børn og unge-udvalget kan træffe afgørelse om at anbringe børn og unge mel-
lem 12 og 17 år på en delvis lukket institution eller afdeling. Anbringelse på en
delvis lukket institution/afdeling kan ske, når det vurderes at være afgørende for
den socialpædagogiske behandling af barnet eller den unge, at yderdøre og vin-
duer kan aflåses i perioder, eller at barnet eller den unge kan fastholdes fysisk,
og der er risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider al-
vorlig skade på grund af kriminel adfærd, misbrugsproblemer eller andre ad-
færds- og tilpasningsproblemer hos barnet eller den unge.
Efter børn og unge-udvalgets afgørelse om anbringelsen, skal
kommunalbesty-
relsen træffe afgørelse om de nærmere rammer og vilkår for den konkrete an-
bringelse. Der kan i den forbindelse træffes afgørelse om, at barnet eller den
unge kan tilbageholdes i op til 5 dage ad gangen, dog højst 30 dage på et år. En
sådan afgørelse kan træffes, når det er afgørende for den socialpædagogiske
behandling, at barnet eller den unge ikke rømmer fra institutionen, og der er
risiko for, at barnet eller den unges sundhed eller udvikling vil lide alvorlig ska-
de, hvis den pågældende rømmer.
På delvis lukkede institutioner og afdelinger er der desuden som på de åbne
døgninstitutioner mulighed for, at børn og unge-udvalget kan træffe afgørelse
om, at et konkret barn eller ung kan tilbageholdes i op til 14 dage umiddelbart
efter anbringelsens start.
I de tilfælde, hvor en 15-17 årig, der er idømt en fængselsstraf, er anbragt på en
delvis lukket døgninstitution/afdeling udenfor kriminalforsorgens regi i henhold
til bestemmelsen i straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2, og den unge undviger
fra anbringelsesstedet, kan kriminalforsorgen træffe bestemmelse om, at tilla-
delsen til anbringelsen skal tilbagekaldes. Den unge vil herefter blive anbragt i et
fængsel eller i et arresthus.
Sikrede institutioner/afdelinger
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at anbringe et barn eller en ung
mellem 12 og 17 år på en sikret institution/afdeling, når forholdene i det enkelte
tilfælde gør det absolut påkrævet.
Det kan eksempelvis være, hvis kommunen
vurderer, at det er absolut påkrævet for at sikre, at den unge ikke skader sig selv
eller andre. En sikret institution kan herudover anvendes i stedet for varetægts-
fængsling, som led i en afsoning eller som led i en idømt foranstaltning.
På sikrede institutioner/afdelinger er det tilladt at have yderdøre og vinduer af-
låst konstant, således at de anbragte børn og unge ikke har mulighed for at for-
lade institutionen. Det er herudover muligt at anvende isolation, idet der undta-
gelsesvist kan træffes afgørelse om anbringelse af den unge i særlige isolations-
rum, når der er overhængende fare for, at barnet eller den unge skader sig selv.
Isolationen skal være så kortvarig og skånsom som muligt og må ikke udstræk-
kes ud over 2 timer.
Side
af
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvordan det kan være, at doms- og tvangsanbragte unge på institutioner ikke kan tilbageholdes med magt, til social- og indenrigsministeren
1557207_0004.png
Til brug for besvarelse af spørgsmålet punkt. 2, 4 og 5 har Social- og In-
denrigsministeriet anmodet Justitsministeriet om bidrag. Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der op-
lyser:
”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen for så vidt angår spørgsmå-
lets pkt. 2 oplyse, at det ikke er muligt ved et elektronisk udtræk i
politiets tidsregistreringssystem at opgøre antallet af timer brugt på
at eftersøge doms- eller tvangsanbragte unge, der forlader instituti-
onen. Besvarelsen af spørgsmålet vil derfor kræve en større manuel
gennemgang af et meget stort antal sager. En sådan gennemgang er
derfor ikke gennemført.
For så vidt angår spørgsmålets pkt. 4 har Rigspolitiet ud fra oplys-
ninger i politiets ledelsesinformationssystem opgjort antallet af an-
meldelser på de gerningskoder, som spørgsmålet angår, i 2014, jf.
tabel 1:
Gerningskode og tekst
83144
83145
Undvigelse fra institution/domsanbragt
Undvigelse fra ledsager under udgang
institution/domsanbragt
Udeblivelse efter udgang fra instituti-
on/domsanbragt
Antal
445
35
83146
538
Det bemærkes, at de anførte gerningskoder ikke omfatter undvigel-
se eller udeblivelse af tvangsanbragte personer. Eftersøgninger af
undvegne tvangsanbragte registreres på journalkoden 83168 (Efter-
søgning/bortgået fra institution/ikke domsanbragt). Da journalkode
83168 også omfatter andre ikke domsanbragte end tvangsanbragte
er antallet af anmeldelser på journalkoden ikke medtaget i tabel 1.
Rigspolitiet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålets
pkt. 5 foretaget et særudtræk fra Politiets Sagsstyringssystem
(POLSAS) over de personer, der har været registreret som eftersøgt i
forbindelse med de anmeldelser, der er nævnt i tabel 1. På baggrund
heraf har Rigspolitiet foretaget en opgørelse over det hyppigste an-
tal gange, én person har været eftersøgt i den forbindelse, jf. tabel
2:
Side
af
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvordan det kan være, at doms- og tvangsanbragte unge på institutioner ikke kan tilbageholdes med magt, til social- og indenrigsministeren
1557207_0005.png
Gerningskode og tekst
Højeste antal
eftersøgnin-
ger pr. person
i 2014
instituti-
28
4
83144
83145
Undvigelse
fra
on/domsanbragt
Undvigelse fra ledsager under
udgang institution/domsanbragt
Udeblivelse efter udgang fra insti-
tution/domsanbragt
83146
10
Det bemærkes, at oplysningerne er behæftet med vis
usikkerhed, da POLSAS er et sagsstyringssystem og ikke
et egentligt statistiksystem.
Det bemærkes endvidere, at tabel 1 og 2 omhandler bå-
de personer over og under 18 år.”
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der omhandler ”hvilke lovgiv-
ningsmæssige initiativer skal tages, hvis magt skal kunne anvendes”, skal
jeg bemærke, at det ikke vurderes at være muligt at svare på spørgsmålet
uden en nærmere beskrivelse af, hvilken konkret udvidelse af muligheder-
ne for tilbageholdelse af unge, som spørgeren konkret ønsker.
Jeg kan dog oplyse, at det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen
på baggrund af Magtanvendelsesudvalgets arbejde ønsker at afklare reg-
lerne på området.
Med venlig hilsen
Side
af