Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1541925_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. august 2015
Strafferetskontoret
Stanley Stener Nielsen
2015-0030-3650
1688771
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 43 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. juli 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra MFU Marlene Harpsøe (DF).
Søren Pind
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om ministeren agter at tage initiativ til lovændringer, således at en børnepornodømt journalist fremover ikke kan tage billeder af børn f.eks. til kommunale arrangementer i en lokal svømmehal, til justitsministeren
1541925_0002.png
Spørgsmål nr. 43 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Agter ministeren at tage initiativ til lovændringer, således at
en børnepornodømt journalist fremover ikke kan tage billeder
af børn f.eks. til kommunale arrangementer i en lokal svøm-
mehal, således som det er beskrevet i artiklen i Gribskov Lo-
kalavis den 17. juni 2015: ”Kommunen har opgivet at stoppe
børnepornodømt journalist”?”
Svar:
1.
Den artikel, der henvises til i spørgsmålet, omhandler Gribskov Kom-
munes forsøg på at afskære en journalist, som er dømt for besiddelse og
distribution af børnepornografi, fra at fotografere børn til kommunale ar-
rangementer.
Justitsministeriet har ikke – udover omtalen i artiklen – nærmere kendskab
til den konkrete sag.
2.
Om reglerne på området kan Justitsministeriet mere generelt oplyse, at
det følger af straffelovens § 79, stk. 1, at der i forbindelse med dom for
strafbart forhold kan ske frakendelse af retten til at udøve virksomhed, som
kræver en særlig autorisation eller godkendelse, hvis det udviste forhold
begrunder nærliggende fare for misbrug af stillingen eller hvervet. Det
samme gælder, når særlige omstændigheder taler derfor, om udøvelsen af
anden virksomhed, jf. § 79, stk. 2. Frakendelse sker på tid fra 1 til 5 år,
regnet fra endelig dom, eller indtil videre, jf. § 79, stk. 3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende om retspraksis vedrø-
rende rettighedsfrakendelse efter straffelovens § 79 i sager om besiddelse
og udbredelse af børnepornografi, jf. straffelovens § 235:
”Hvorvidt der i en straffesag skal nedlægges påstand om ret-
tighedsfrakendelse, beror på en konkret vurdering af, om det
begåede strafbare forhold under hensyn til sin karakter og sit
omfang begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillin-
gen eller hvervet. I sager, hvor der kan opstå spørgsmål om ret-
tighedsfrakendelse, vil det strafbare forhold ofte være begået i
forbindelse med varetagelse af stillingen eller hvervet.
Fra retspraksis om rettighedsfrakendelse i sager om børnepor-
nografi, hvor det strafbare forhold ikke er begået i forbindelse
med den tiltaltes erhverv eller fritidsbeskæftigelse, kan der
bl.a. henvises til Østre Landsrets dom af 14. januar 2009 (gen-
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om ministeren agter at tage initiativ til lovændringer, således at en børnepornodømt journalist fremover ikke kan tage billeder af børn f.eks. til kommunale arrangementer i en lokal svømmehal, til justitsministeren
1541925_0003.png
givet i Ugeskrift for Retsvæsen 2009, s. 1119). Her blev tiltalte
idømt 20 dages fængsel for besiddelse af mindst 60 billeder og
15 videoklip. Tiltalte, der i forbindelse med sagen var ophørt
med at arbejde på en institution for udsatte personer under 18
år, blev endvidere frakendt retten til erhvervsmæssigt eller i
forbindelse med fritidsaktiviteter at beskæftige sig med børn
og unge under 18 år i en periode på 5 år.
Der kan endvidere henvises til Østre Landsrets dom af 9. de-
cember 2010 (gengivet i Tidsskrift for Kriminalret 2011, s.
269), hvor straffen for besiddelse af 31 børnepornografiske bil-
leder blev fastsat til betinget fængsel i 20 dage. Tiltalte, der
havde været ansat i en ungdomsklub med børn fra 4. klasse og
opefter, blev frakendt retten til erhvervsmæssigt eller i forbin-
delse med fritidsaktiviteter at beskæftige sig med personer un-
der 18 år i en periode på 3 år.
Endelig kan der som eksempel på rettighedsfrakendelse i for-
bindelse med børnepornografi henvises til Vestre Landsrets
dom af 8. februar 2012 (gengivet i Tidsskrift for Kriminalret
2012, s. 470), hvor en skolelærer blev idømt 60 dages ubetin-
get fængsel for besiddelse og udbredelse af børnepornografi.
Tiltalte blev endvidere frakendt retten til erhvervsmæssigt eller
i forbindelse med fritidsaktiviteter at beskæftige sig med børn
eller unge under 18 år for en periode på 5 år.”
3.
Herudover er der efter straffelovens § 236, stk. 1, mulighed for ved dom
at forbyde den, der findes skyldig i en alvorlig seksualforbrydelse, 1) at
opholde sig eller færdes i et nærmere afgrænset område i nærheden af ger-
ningsstedet (opholdsforbud), 2) uden politiets tilladelse at lade børn under
18 år tage ophold i sin bolig eller selv tage ophold hos personer, hos hvem
der opholder sig børn under 18 år (boligforbud), 3) at modtage besøg af
børn under 18 år, der ikke er ledsaget af en voksen (besøgsforbud), eller 4)
gennem internettet eller et lignende system til spredning af information at
søge at kontakte børn under 18 år, der ikke kender den dømte (kontaktfor-
bud).
Anvendelsesområdet for forbud i medfør af § 236, stk. 1, omfatter bl.a.
dom efter § 216 (voldtægt), § 222 (seksuelt forhold til barn under 15 år), §
223, stk. 2, (seksuelt forhold til en person under 18 år ved groft misbrug af
en på alder og erfaring beroende overlegenhed), § 224, stk. 1, (medvirken
til, at en person under 18 år mod betaling eller løfte om betaling har seksu-
elt forhold til en kunde), § 232 (blufærdighedskrænkelse) og § 262 a, stk.
2, (menneskehandel af en person under 18 år). Forbud kan gives, når det
efter karakteren af det begåede forhold og oplysningerne om den dømtes
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om ministeren agter at tage initiativ til lovændringer, således at en børnepornodømt journalist fremover ikke kan tage billeder af børn f.eks. til kommunale arrangementer i en lokal svømmehal, til justitsministeren
person, herunder om tidligere kriminalitet, må antages, at der er nærlig-
gende fare for, at den dømte vil begå ny lovovertrædelse af lignende be-
skaffenhed, og at forbuddet vil være egnet til at forebygge denne fare, jf. §
236, stk. 3. Forbuddet må endvidere ikke stå i misforhold til den herved
forvoldte forstyrrelse af den pågældendes forhold, hensynet til dem, som
forbuddet skal beskytte, og karakteren af det begåede forhold, jf. § 236,
stk. 5. Forbud gives på tid fra 1 til 5 år regnet fra endelig dom eller indtil
videre, jf. § 236, stk. 4.
4.
I sager om seksualforbrydelser vil der efter omstændighederne kunne
meddeles tilhold, opholdsforbud og bortvisning efter lov nr. 112 af 3. fe-
bruar 2012 om tilhold, opholdsforbud og bortvisning (tilholdsloven). Lo-
ven giver mulighed for at hindre kontakt mellem en forurettet og den
krænkende og skal forebygge, at den pågældende forsat vil krænke den
anden. Afgørelser om tilhold, opholdsforbud og bortvisning træffes efter
loven af politidirektøren efter anmodning fra den person, som foranstalt-
ningen skal beskytte, eller når almene hensyn kræver det.
5.
Som det fremgår ovenfor, er der i dag mulighed for at frakende perso-
ner, som er dømt for besiddelse af børnepornografi, retten til erhvervs-
mæssigt eller i forbindelse med fritidsaktiviteter at beskæftige sig med
børn og unge under 18 år. Herudover er der mulighed for i sager om alvor-
lige seksualforbrydelser at meddele opholdsforbud, boligforbud, besøgs-
forbud og kontaktforbud. Endelig kan der efter omstændighederne være
grundlag for at meddele tilhold, opholdsforbud og bortvisning i sådanne
sager.
Jeg finder på den baggrund på nuværende tidspunkt ikke anledning til at
tage initiativ til lovændringer af den karakter, der er nævnt i spørgsmålet.
4