Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1539566_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. august 2015
Strafferetskontoret
Stanley Stener Nielsen
2015-0030-3645
1681084
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 37 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. juli 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om en dispensationsmulighed i forhold til tidsfristen i sager, hvor ofret ikke har været i stand til rettidigt at anmelde overfaldet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 37 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ifølge Lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, §
10, stk. 1, er tilkendelse af erstatning betinget af, at lovover-
trædelsen er anmeldt til politiet inden 72 timer. Med baggrund
i en konkret sag, hvor ofret var for medtaget og traumatiseret
til at anmelde overfaldet inden for fristen, bedes ministeren re-
degøre for, om han vil arbejde for, at der indføres en reel dis-
pensationsmulighed i forhold til tidsfristen i sager, hvor ofret
ikke har været i stand til rettidigt at anmelde overfaldet.”
Svar:
1.
Det følger af offererstatningslovens § 10, stk. 1, at erstatning efter loven
er betinget af, at lovovertrædelsen er anmeldt til politiet inden 72 timer, og
at skadelidte under en eventuel straffesag mod skadevolderen nedlægger
påstand om erstatning. Af bestemmelsens stk. 2 fremgår, at 72-
timersreglen kan fraviges, hvis forholdene taler for det.
Kravet om, at erstatning efter loven som udgangspunkt er betinget af, at
lovovertrædelsen er anmeldt til politiet inden 72 timer, blev indført ved lov
nr. 412 af 9. maj 2011 om ændring af retsplejeloven og lov om erstatning
fra staten til ofre for forbrydelser (Underretning ved udgang og løsladelse
mv. og udvidelse af fristen for politianmeldelse ved erstatning fra staten til
ofre for forbrydelser), der blev vedtaget af et enigt Folketing.
Før lovændringen var det i medfør af den dagældende offererstatningslovs
§ 10, stk. 1, et krav, at lovovertrædelsen skulle være anmeldt til politiet
uden unødigt ophold. Efter Erstatningsnævnets praksis ansås en politian-
meldelse, der var indgivet inden 24 timer, sædvanligvis for rettidig.
Med lovændringen blev anmeldelsesfristen udvidet til 72 timer, ligesom
fristen blev indsat i offererstatningslovens ordlyd for at sikre større klarhed
om mulighederne for at opnå erstatning.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at baggrunden for anmel-
delsesfristen bl.a. er, at en politianmeldelse skal ske hurtigt, så politiet har
den bedst mulige udsigt til at finde gerningsmanden og opklare sagen. Dels
vil der herigennem kunne ske retsforfølgning af gerningsmanden, dels vil
der være mulighed for at gennemføre et regreskrav mod den pågældende.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at omstændighederne i sagerne
kan være meget forskellige, ligesom det enkelte offers situation har betyd-
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om en dispensationsmulighed i forhold til tidsfristen i sager, hvor ofret ikke har været i stand til rettidigt at anmelde overfaldet, til justitsministeren
ning for, om vedkommende får indgivet politianmeldelse i tide. Uanset
forlængelsen af anmeldelsesfristen bør der således fortsat være adgang til
at se bort fra fristoverskridelser, hvis forholdene taler for det, eksempelvis
hvis offeret på grund af sin tilstand ikke inden fristens udløb har kunnet fo-
retage politianmeldelse.
2.
Det er Erstatningsnævnet, som i medfør af offererstatningslovens § 10,
stk. 2, meddeler dispensation fra 72-timersreglen, og Justitsministeriet har
på den baggrund til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udta-
lelse fra Erstatningsnævnet, der bl.a. har oplyst følgende:
”[…]
2.
Efter offererstatningslovens § 10, stk. 2, kan anmel-
delseskravet i bestemmelsens stk. 1 fraviges, hvis forholdene
taler for det. Hvis et forhold ikke er anmeldt inden 72 timer,
foretager Erstatningsnævnet derfor i alle tilfælde en konkret
vurdering af, om forholdene taler for at dispensere fra 72-
timersreglen.
Nævnet kan herved blandt andet pege på følgende i relation til
nævnets dispensationspraksis:
Hvis for sen politianmeldelse ikke har forhindret opklaring af
forbrydelsen og gennemførelsen af en straffesag mod skade-
volder, ydes der alligevel erstatning. Det betyder, at nævnet i
alle tilfælde, hvor der er en strafferetlig dom mod skadevolde-
ren, dispenserer fra kravet om rettidig anmeldelse. Tilsvarende
gør sig gældende, hvis politiets efterforskning i straffesagen
godtgør, at der har været tale om en straffelovsovertrædelse,
men det alligevel ikke har ført til en straffedom i sagen, idet
der f.eks. er meddelt tiltalefrafald.
Nævnet har endvidere en meget lempelig praksis i sager vedrø-
rende børn, der har været udsat for et seksuelt overgreb. Hvis
barnet grundet sin unge alder, flovhed over at forholdet fandt
sted, eller af andre grunde tier om overgrebet, således at den-
nes værge/forældre ikke kan forestå (rettidig) anmeldelse, di-
spenserer nævnet som hovedregel for 72-timersreglen.
Tilsvarende gælder naturligvis, hvis forurettede på grund af
den begåede forbrydelse har været i en tilstand, der kan minde
om chok, bevidstløshed eller som følge af anden alvorlig til-
skadekomst har været forhindret i at indgive politianmeldelse,
eller det grundet hospitalsindlæggelse ikke har været muligt,
herunder telefonisk, at anmelde forholdet rettidigt til politiet.
Indlæggelse på sygehus medfører dog ikke i sig selv, at offeret
anses for at have været forhindret i at indgive rettidig politian-
meldelse.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om en dispensationsmulighed i forhold til tidsfristen i sager, hvor ofret ikke har været i stand til rettidigt at anmelde overfaldet, til justitsministeren
Det indgår videre i nævnets vurdering, om offeret med føje har
antaget, at der ikke er lidt noget tab og således først efterføl-
gende bliver klar over, at volden har medført skade, herunder
en udgifts- og/eller behandlingskrævende skade.
Derimod er frygt for repressalier samt skadelidtes opfattelse af,
at politiet alligevel ikke vil kunne opklare forbrydelsen, ikke
nogen selvstændig dispensationsgrund. Dette fremgår udtryk-
keligt af offererstatningslovens forarbejder, jf. betænkning nr.
751/1975 om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, side
37.
Har den skadelidte ansøger ikke ønsket at indgive politianmel-
delse i forbindelse med politiets tilkaldelse til et gerningssted,
eller har den pågældende direkte modsat sig politianmeldelse
eller i øvrigt ikke villet medvirke til sagens oplysning, vil der
endvidere som udgangspunkt blive meddelt afslag i henhold til
offererstatningslovens § 10, stk. 1.
3.
Erstatningsnævnet skal afslutningsvist bemærke, at nævnet
ikke fører statistik over, i hvilke sager nævnet dispenserer fra
betingelsen i offererstatningslovens § 10, stk. 1, om, at lov-
overtrædelsen skal være anmeldt til politiet inden 72 timer.
Nævnet kan imidlertid til orientering oplyse, at der i årene
2012, 2013 og 2014 er meddelt henholdsvis 59, 38 og 45 af-
slag med henvisning til offererstatningslovens § 10, stk. 1, om
manglende eller for sen anmeldelse, hvilket svarer til hen-
holdsvis 1,9 %, 1,4 % og 1,5 % af de nye ansøgninger til næv-
net i de respektive år.”
3.
Jeg er som justitsminister meget optaget af, at vi som samfund behand-
ler ofre for forbrydelser på en ordentlig måde, og de skal have den hjælp,
der er nødvendig for, at de kan komme godt videre med deres liv. Jeg har
noteret mig Erstatningsnævnets oplysninger om praksis vedrørende di-
spensation fra anmeldelsesfristen og finder på den baggrund – sammen-
holdt med, at der senest i 2011 blev indført en markant lempelse af anmel-
delsesfristen – på nuværende tidspunkt ikke anledning til at tage initiativ
til en ændring af offererstatningslovens anmeldelseskrav.
4