Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1541578_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
25. august 2015
Budget- og planlægnings-
kontoret
Sagsbeh: Andreas Langsted
Sagsnr.: 2015-0030-3642
Dok.:
1677811
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 30 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. juli 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Jesper Roest Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ressourcer i forhold til muligheden for at anholde illegale indvandrere efter tip fra for eksempel busselskabet Arriva, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 30 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren tage kontakt til Syd- og Sønderjyllands Politi
med henblik på at afklare, om der mangler ressourcer i forhold
til muligheden for at anholde illegale indvandrere efter tip fra
for eksempel busselskabet Arriva. Og såfremt det viser sig, at
der mangler ressourcer til at løse den konkrete opgave, vil mi-
nisteren da sikre, at de fornødne ressourcer tilføres politikred-
sen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Syd- og Sønderjyllands Politi, der har oplyst, at illegal ind-
vandring, herunder ikke mindst pågribelse af menneskesmug-
lere, er en vigtig opgave for politikredsens Udlændingekon-
trolafdeling.
Indsatsen foregår i et omfattende kontrolsystem og på forskel-
lige niveauer, blandt andet i tæt samarbejde med de tyske
myndigheder. Indsatsen tilrettelægges ud fra analysebaserede
oplæg, ligesom anmeldelser og oplysninger om forhold, der
afviger fra normalbilledet, og som skaber mistanke om menne-
skesmuglervirksomhed og/eller ulovligt ophold, indgår helt na-
turligt i kontrolindsatsen.
Med ændringen af udlændingeloven i maj 2015 er det under
visse betingelser og i et afgrænset tidsrum muligt at udføre op-
holdskontrol på vejstrækninger og i tog i det grænsenære om-
råde. Udlændingekontrolafdelingen bruger derfor også nu dis-
se nye kontrolmuligheder i indsatsen mod illegal indvandring.
I forhold til illegal indrejse via busser over den dansk-tyske
grænse kan det uddybende oplyses, at buschauffører ved flere
lejligheder har kontaktet Udlændingekontrolafdelingen med
oplysninger om, at de er på vej mod den danske grænse med
passagerer i bussen, som formentlig ikke vil kunne opholde sig
i Danmark lovligt. Modtager Syd- og Sønderjyllands Politi
anmeldelser om illegal indrejse fra buschauffører eller andre
personer, vil kredsen som altovervejende udgangspunkt straks
sende en patrulje til stedet for at undersøge anmeldelsen nær-
mere. Det kan dog forekomme, at alle patruljer er optaget af
akutte politiforretninger, som de ikke kan forlade, således at
det ikke er muligt at sende en patrulje. Rigspolitiet kan i den
forbindelse henvise til Justitsministeriets tidligere besvarelse af
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ressourcer i forhold til muligheden for at anholde illegale indvandrere efter tip fra for eksempel busselskabet Arriva, til justitsministeren
spørgsmål nr. 113 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del, sam-
ling 2014-15).
Buschauffører har også på det seneste henledt politiets op-
mærksomhed på, hvordan menneskesmuglere angiveligt bistår
grupper af illegale indvandrere med betaling og påstigning i
busser. Disse nye oplysninger har ført til en fælles dansk-tysk
indsats over for denne trafik, idet den politifagligt mest hen-
sigtsmæssige måde at standse trafikken på vil være at afsløre
menneskesmuglere og personer uden lovligt ophold i forbin-
delse med påstigningen af busser i Tyskland.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra Syd- og Sønder-
jyllands Politi.”
Derudover kan det oplyses, at regeringen vil styrke kontrollen i Danmarks
grænseområder med henblik på at give politi og toldvæsenet bedre mulig-
heder for at gribe ind over for grænseoverskridende kriminalitet og illegal
indvandring. Den styrkede kontrol vil blandt andet omfatte nyt udstyr og
mere mandskab, og indsatsen skal ske inden for rammerne af Schengen-
samarbejdet.
3