Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1542794_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
1. september 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0030-3625
Dok.:
1673632
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 23 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. juli 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil overveje at lade sig inspirere af Norge og den norske straffelovs § 147, således det gøres strafbart at deltage i såvel væbnet kamp men også i nødhjælpsarbejde for en terrororganisation, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 23 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Under henvisning til artiklen ”I Danmark får ”krigere” fra Is-
lamisk Stat psykologhjælp – i Norge gør man noget helt an-
det”, bragt i Den Korte Avis den 18. maj, vil ministeren da
overveje at lade sig inspirere af Norge og den norske straffe-
lovs § 147, således det gøres strafbart at deltage i såvel væbnet
kamp men også i nødhjælpsarbejde for en terrororganisation?”
Svar:
1.
Regeringen vil aktivt arbejde for at stække ekstremistiske kræfter, som
forsøger at undergrave det danske demokrati og de danske værdier. De
personer, som har rejst og rejser fra Danmark for at deltage i den væbnede
konflikt i Syrien og Irak mod danske og allierede interesser, udgør en sær-
lig trussel mod Danmarks sikkerhed, og det er regeringens utvetydige
holdning, at disse personer i videst muligt omfang skal mødes med retlige
konsekvenser, når de vender hjem.
Derfor har jeg nedsat en særlig indsatsgruppe bestående af Rigspolitiet,
Rigsadvokaten, Københavns Politi, Statsadvokaten i København og Politi-
ets Efterretningstjeneste. Indsatsgruppen skal sikre de bedst mulige ram-
mer for indsatsen over for personer, som gennem deltagelse i den væbnede
konflikt i Syrien og Irak udgør en trussel mod Danmark.
2.
Den artikel, der omtales i spørgsmålet, omhandler en dom afsagt af by-
retten i Oslo den 8. maj 2015, hvor tre personer blev idømt fængselsstraffe
for overtrædelse af § 147 d i den norske straffelov ved aktivt at have taget
del i kampe i Syrien for Islamisk Stat i Irak og Levanten (ISIL).
Justitsministeriet har på den baggrund lagt til grund, at der med spørgsmå-
let sigtes til bestemmelsen i § 147 d i den norske straffelov.
Efter denne bestemmelse straffes med fængsel indtil 6 år den, der danner,
deltager i, rekrutterer medlemmer til eller yder økonomisk eller anden ma-
teriel støtte til en terrororganisation, når organisationen har taget skridt til
at realisere sit formål med ulovlige midler. Bestemmelsen trådte i kraft den
21. juni 2013.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen i § 147 d (proposisjon 131
L af 7. maj 2013), at bestemmelsen supplerer eksisterende bestemmelser i
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil overveje at lade sig inspirere af Norge og den norske straffelovs § 147, således det gøres strafbart at deltage i såvel væbnet kamp men også i nødhjælpsarbejde for en terrororganisation, til justitsministeren
den norske straffelov, som retter sig mod den, der begår eller planlægger at
begå en terrorhandling.
Justitsministeriet har – bortset fra medieomtale af byretten i Oslos dom af
8. maj 2015 – ikke kendskab til, hvordan bestemmelsen i § 147 d fortolkes
i praksis. Ifølge medieomtale er der ikke tidligere sket domfældelse efter
bestemmelsen i § 147 d, og ifølge medieomtale blev to af de domfældte
dømt for at have kæmpet med våben for ISIL, mens den tredje blev dømt
for at have købt udstyr til brug for en person, som blev dræbt i Syrien. Det
er imidlertid ikke muligt på baggrund af den konkrete sag at udlede, i hvil-
ket omfang bestemmelsen f.eks. kriminaliserer udførelse af nødhjælpsar-
bejde for en terrororganisation.
3.
Deltagelse i væbnede konflikter i udlandet er ikke generelt kriminalise-
ret i dansk ret, men kan efter omstændighederne være en overtrædelse eller
forsøg på overtrædelse af bestemmelser i straffeloven.
Det vil eksempelvis kunne være tilfældet, hvis en person har begået eller
forsøgt at begå terrorisme (straffelovens § 114), har ydet eller forsøgt at
yde økonomisk støtte til en terrororganisation (§ 114 b), har ladet sig træne
eller forsøgt at lade sig træne til at begå terrorhandlinger (§ 114 d, stk. 3)
eller på anden måde har fremmet eller forsøgt at fremme virksomheden for
en terrororganisation (§ 114 e).
Det bemærkes i tilknytning hertil, at hvis en person udfører nødhjælpsar-
bejde for en terrororganisation, vil dette efter omstændighederne indebære
en overtrædelse af straffelovens § 114 e.
Der er således også i den danske straffelov bestemmelser, der – ligesom
den norske straffelovens § 147 d – kriminaliserer handlinger, der sigter til
at danne eller opretholde en terrororganisation.
Endvidere kriminaliserer straffelovens § 102 den, som under krig eller be-
sættelse yder fjenden bistand ved råd eller dåd eller til fremme af fjendtlig
interesse svækker den danske stats eller dens forbundsfælles kampdygtig-
hed.
Hertil kommer, at f.eks. vold eller drab, der begås som led i kamphandlin-
ger, efter omstændighederne vil kunne straffes efter de almindelige be-
stemmelser herom i straffeloven. Det forudsætter dog, at de pågældende
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil overveje at lade sig inspirere af Norge og den norske straffelovs § 147, således det gøres strafbart at deltage i såvel væbnet kamp men også i nødhjælpsarbejde for en terrororganisation, til justitsministeren
voldshandlinger eller drab ikke kan anses for lovlige kamphandlinger i en
international væbnet konflikt (dvs. en konflikt mellem to eller flere stater).
Som anført ovenfor har Justitsministeriet ikke noget nærmere kendskab til,
hvordan bestemmelsen i § 147 d i den norske straffelov fortolkes i praksis,
herunder om bestemmelsen har et bredere anvendelsesområde end de om-
talte bestemmelser i den danske straffelov.
4.
Straffelovrådet er ved kommissorium af 8. oktober 2014 bl.a. blevet
bedt om at vurdere, om de gældende regler i straffeloven udgør et tilstræk-
keligt værn i forhold til at modvirke deltagelse i og hvervning til væbnede
konflikter i udlandet, samt foreslå eventuelle strafferetlige tiltag, som kan
styrke indsatsen på området.
Straffelovrådet afgav i maj 2015 en deludtalelse om den del af kommisso-
riet, som angår deltagelse i og hvervning til væbnede konflikter i udlandet,
i hvilke den danske stat er part (betænkning nr. 1556/2015). Denne delud-
talelse blev den 27. maj 2015 sendt til Folketingets Retsudvalg samt sendt
i høring med frist for høringssvar den 30. juni 2015.
Regeringen forventer i det kommende efterår at fremsætte et lovforslag
med henblik på at følge op på betænkningen.
Det bemærkes endvidere, at Straffelovrådet forventes at afslutte arbejdet
med de øvrige dele af kommissoriet af 8. oktober 2014 i begyndelsen af
2016.
4