Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1544028_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
4. september 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Andreas Christensen
Sagsnr.: 2015-0030-3623
Dok.:
1673687
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 22 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. juli 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Andreas Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, hvordan de danske myndigheder har arbejdet med anbefalingerne fra den norske rapport, som har set på erfaringer fra terrorangrebet i Norge i sommeren 2011, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 22 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre konkret for, hvordan de danske myn-
digheder har arbejdet med anbefalingerne fra den norske rap-
port, som har set på erfaringer fra terrorangrebet i Norge i
sommeren 2011. Der henvises til artiklen ”Hvad vi ikke lærte
af Norge”, bragt i Jyllands-Posten den 17. maj 2015.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at dansk politi løbende
sørger for at indsamle og vurdere erfaringer fra såvel internati-
onale som nationale hændelser med henblik på at styrke det
samlede danske beredskabs parathed til at håndtere større,
uvarslede hændelser og i særdeleshed terrorhændelser.
Det gælder i særlig grad i forhold til hændelserne i Norge, som
i vidt omfang danner grundlag for den betydelige styrkelse af
beredskabet i Danmark, som er gennemført i løbet af de sene-
ste år.
Erfaringerne fra det norske beredskab i forbindelse med hæn-
delserne den 22. juli 2011 og de anbefalinger, som den såkald-
te ”22. juli-kommission” afgav i sin rapport fra august 2012, er
således blevet brugt både i forhold til det tværmyndigheds-
mæssige beredskab som i forhold til den rent politimæssige
håndtering af større, uvarslede hændelser.
I forhold til det
tværmyndighedsmæssige beredskab
beslut-
tede den særlige Kriseberedskabsgruppe på sit møde i april
2012 at sammenfatte og arbejde videre med de læringspunkter,
som de danske beredskabsmyndigheder havde uddraget af de
norske myndigheders erfaringer fra hændelserne i Oslo og på
Utøya den 22. juli 2011. Det blev desuden besluttet at forankre
dette arbejde inden for rammerne af den nationale operative
stab (NOST).
Kriseberedskabsgruppen besluttede i oktober 2012, at der skul-
le arbejdes videre med seks temaer, som vurderedes at have
afgørende betydning i lyset af erfaringerne fra Norge.
De seks temaer var:
1. Generel styrkelse i forhold til prioriteringen af beredskabskul-
turen i de enkelte sektorer, herunder også i departementer og
overordnede styrelser.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, hvordan de danske myndigheder har arbejdet med anbefalingerne fra den norske rapport, som har set på erfaringer fra terrorangrebet i Norge i sommeren 2011, til justitsministeren
2. Fokus på beredskabsplaner – såvel generelle som sektorspeci-
fikke – samt udbredelse af kendskab til planer på alle niveauer,
bl.a. gennem uddannelse og øvelser.
3. Fokus på krisekommunikation og koordineringen heraf i for-
hold til involverede myndigheder/aktører samt behovet for at
sikre, at krisekommunikationen når ud til flest mulige.
4. Fokus på etableringen af en platform, der kan understøtte
kommunikation og koordination mellem beredskabsmyndighe-
derne ved større hændelser, herunder etablering og deling af
et fælles geografisk situationsbillede.
5. Vigtigheden af, at forsvarets ressourcer dimensioneres efter
også at skulle kunne understøtte politiet og det øvrige bered-
skab i forbindelse med større hændelser.
6. Styrkelse af den psykosociale indsats samt fastlæggelse af
rammer og ansvar i forhold til denne.
Der blev efterfølgende udarbejdet en samlet aktionsliste over
initiativer til opfølgning på hvert af de seks temaer med angi-
velse af ansvarlig myndighed og et estimat for tidshorisonten i
forhold til gennemførelse.
Arbejdet med de seks NOST-temaer er nu afsluttet i Krisebe-
redskabsgruppen, og eventuelle udeståender i forhold til tema-
erne færdiggøres af de respektive myndigheder.
Særligt i forhold til tema 4 om etablering af en platform, der
kan understøtte kommunikation og koordination mellem be-
redskabsmyndighederne ved større hændelser, herunder etable-
ring og deling af et fælles geografisk situationsbillede, bemær-
kes, at Rigspolitiet i samarbejde med de øvrige beredskaber har
gennemført pilotforsøg, som har haft til formål at afdække mu-
lige løsninger.
Det er – som anført i artiklen i Jyllands-Posten – korrekt, at en
løsning endnu ikke er etableret. Det skyldes, at der er tale om
et ganske omfattende IT-projekt, som kræver et grundigt forar-
bejde. Dette arbejde er forankret i en arbejdsgruppe i Rigspoli-
tiet.
Om tema 5, der ligeledes nævnes i artiklen, kan det oplyses, at
der i dette spor er arbejdet parallelt på dels en hurtig løsning på
et begrænset antal områder, dels en langsigtet løsning, hvor
samtlige kapaciteter i relation til forsvarets fremtidige støtte til
politiet vil blive adresseret.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, hvordan de danske myndigheder har arbejdet med anbefalingerne fra den norske rapport, som har set på erfaringer fra terrorangrebet i Norge i sommeren 2011, til justitsministeren
Erfaringerne fra angrebene i København den 14. og 15. februar
2015 indgår i Rigspolitiets drøftelser med forsvaret om den
fortsatte udmøntning af tema 5 med henblik på løbende at op-
timere samarbejdet mellem forsvar og politi i forhold til hånd-
teringen af større, uvarslede hændelser.
I forhold til de
specifikke politimæssige læringspunkter,
som
blev uddraget på baggrund af hændelserne i Norge den 22. juli
2011, kan det oplyses, at Rigspolitiet i 2010 iværksatte udar-
bejdelsen af en terrorhåndbog med henblik på at give politiet
det bedst mulige overblik og planlægningsgrundlag i tilfælde
af en terrorhændelse i Danmark.
Færdiggørelsen af terrorhåndbogen blev efter hændelserne i
Norge udskudt for at kunne inddrage de erfaringer, som norsk
politi gjorde i den forbindelse. Håndbogen blev udsendt om-
kring årsskiftet 2011/2012.
I forlængelse af offentliggørelsen af 22. juli-kommissionens
rapport i august 2012 iværksatte Rigspolitiet i oktober 2012 en
analyse af dansk politis beredskabsfaglige kapacitet og kapabi-
litet i forhold til håndteringen af større, uvarslede hændelser,
hvor der er menneskeliv på spil. Beredskabsanalysen blev af-
sluttet i marts 2013.
På baggrund af beredskabsanalysens konklusioner og anbefa-
linger iværksatte Rigspolitiet arbejdet med en række konkrete
leverancer målrettet til at styrke politiets evne til at håndtere
sådanne hændelser så effektivt og kompetent som muligt.
Et centralt element i styrkelsen af beredskabet har været udar-
bejdelsen af en eksekutiv strategi for dansk politi. Den ekseku-
tive strategi indeholder bl.a. minimumsstandarder for respons-
tider, krav til bemandingen af centrale funktioner i forhold til
politiets håndtering af terrorangreb eller andre større, uvarslede
hændelser samt en certificeringsordning for vagtchefer og ind-
satsledere mv.
Et andet centralt element har været indførelsen af såkaldte re-
aktionspatruljer i alle politikredse for at styrke førsteindsatsen i
forbindelse med en uvarslet hændelse.
En reaktionspatrulje er en beredskabspatrulje, hvor personalet
har fået en særlig uddannelse målrettet mod at kunne handle
effektivt i kritiske situationer, hvor menneskeliv er i fare, og
hvor tiden er en afgørende faktor. Reaktionspatruljerne råder
over særligt udstyr, herunder kraftigere våben, og patruljerne
er til rådighed døgnet rundt.
Der er nu reaktionspatruljer i samtlige politikredse i Danmark,
dog således at Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi indtil
4
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, hvordan de danske myndigheder har arbejdet med anbefalingerne fra den norske rapport, som har set på erfaringer fra terrorangrebet i Norge i sommeren 2011, til justitsministeren
oktober 2015 dækkes ind af reaktionspatruljer fra Midt- og
Vestsjællands Politi samt Københavns Vestegns Politi.
En tredje hovedleverance er etableringen af et nationalt kom-
petence- og ressourcesystem, der nationalt og lokalt kan give et
overblik over det personale, der er til rådighed samt over hvil-
ke særlige beredskabsmæssige kompetencer, personalet besid-
der. Udviklingen af dette system blev iværksat medio 2014 og
forventes implementeret primo 2016.
Ud over terrorhændelserne i Norge har dansk politi uddraget
læring fra andre større hændelser med henblik på at styrke
dansk politis indsats over for større uvarslede hændelser. Der
kan i den forbindelse nævnes terrorhændelsen ved Boston Ma-
raton i april 2013, terrorhændelserne i Paris i januar 2015 og
anholdelsesaktioner i Belgien ligeledes i januar 2015.
Således blev der efter terrorhændelsen ved Boston Maraton
iværksat et arbejde med at styrke politiets muligheder for at
indsamle og dele digitalt materiale. Dette arbejde er yderligere
aktualiseret af de seneste hændelser, og der er ved aktstykke
nr. 108 af 21. april 2015 om styrket indsats mod terror afsat
midler til, at politiet og PET kan påbegynde investeringer i
styrket it-understøttelse, herunder anskaffelse af en fælles ana-
lyseplatform, it-værktøjer til målrettede og automatiserede
søgninger på internettet samt et system, som kan modtage, ana-
lysere og anvende digitale spor.
I umiddelbar forlængelse af terrorangrebene i Frankrig i januar
2015 iværksatte Rigspolitiet en gennemgang af, hvilken orga-
nisationsmæssig læring, der kunne uddrages af begivenhederne
i Frankrig med hensyn til den beredskabsmæssige og efter-
forskningsmæssige kapacitet til at håndtere en tilsvarende
hændelse i Danmark.
På baggrund af denne gennemgang blev det som en midlertidig
foranstaltning besluttet at etablere en beredskabsmæssig døgn-
bemanding i Rigspolitiet. Døgnbemandingen gør Rigspolitiet i
stand til så hurtigt som muligt at etablere de nationale stabe,
som koordinerer politiets og de øvrige myndigheders indsats
ved en terrorhændelse, uanset hvornår hændelsen måtte opstå.
Ved aktstykke nr. 108 af 21. april 2015 er der tilført politiet
midler til at styrke dette døgnberedskab.
Senest er der i evalueringen af myndighedsindsatsen forud for
og i forbindelse med terrorhændelserne den 14. og 15. februar
2015 identificeret yderligere et antal læringspunkter, som pri-
mært vedrører politiets og PET’s forhold, herunder en styrkel-
se af den politimæssige indsats i krydsfeltet mellem bander og
militante islamistiske grupper.
5
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, hvordan de danske myndigheder har arbejdet med anbefalingerne fra den norske rapport, som har set på erfaringer fra terrorangrebet i Norge i sommeren 2011, til justitsministeren
I tilknytning til de forhold, der nævnes i artiklen i Jyllands-
Posten den 17. maj 2015, kan det i øvrigt nævnes, at der netop
er gennemført en analyse af udformningen og relevansen af
politiets nuværende skydeprogrammer samt driften og admini-
strationen af disse. Analysens anbefalinger i forhold til klarlag-
te forbedringsmuligheder er i øjeblikket ved at blive imple-
menteret.
Herudover er der taget initiativ til at etablere et tilkaldesystem,
der kan sikre, at det relevante personale og samarbejdspartnere
fra andre myndigheder kan tilkaldes hurtigt og effektivt. Et så-
dant system forventes implementeret medio 2016.
Vedrørende politiets sikkerhedsudstyr, bevæbning og ammuni-
tion er der nedsat en arbejdsgruppe, der skal se på behov for
evt. justering heraf. Arbejdsgruppen forventes at afslutte arbej-
det omkring den 1. september 2015.
Endelig har Rigspolitiet nedsat to arbejdsgrupper, der skal vur-
dere koncepter, midler og metoder i forbindelse med blandt
andet bevogtningsopgaver og større efterforskninger. Arbejds-
gruppen om bevogtning afslutter sit arbejde omkring den 1.
september 2015, og arbejdsgruppen om efterforskning forven-
tes at afslutte sit arbejde inden udgangen af 2015.
Rigspolitiet skal afslutningsvist bemærke, at den læring, der
kan uddrages fra hændelser i andre lande, ikke altid kan an-
vendes umiddelbart i en dansk kontekst, men forudsætter, at
læringen tilpasses de operationelle principper og taktikker samt
den it-understøttelse, der anvendes i dansk politi.”
6