Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1567067_0001.png
Folketingets Retsudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
11. november 2015
Endelig besvarelse af spørgsmål 200 alm. del stillet af udvalget den
22. september efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren indhente oplysninger fra Søfartsstyrelsen om hvorvidt det
er korrekt, at Søfartsstyrelsen befandt sig på kajen den 30. marts 1990, da
SCANDINAVIAN STAR første gang anløb Frederikshavn, men udskød
inspektion, fordi skibet slet ikke var klargjort, og såfremt dette er korrekt,
bedes ministeren indhente en fyldestgørende begrundelse fra Søfartsstyre-
len for, at der ikke blev nedlagt sejlforbud mod et skib, som end ikke var i
en stand, hvor det kunne inspiceres af Søfartsstyrelsen?
Svar:
Søfartsstyrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg henviser.
”SCANDINAVIAN STAR ulykken skete for 25 år siden. Det fremgår af
styrelsens arkivmateriale, at SCANDINAVIAN STAR op til og på ulyk-
kestidspunktet den 7. april 1990 ikke førte dansk flag, og at skibet derfor
ikke blev kontrolleret af Søfartsstyrelsen som havnestatsmyndighed, in-
den det gik i fart. Endvidere fremgår det, at dette var en følge af kontrol-
systemet, som det var udformet på daværende tidspunkt.
Spørgsmålet om havnestatskontrol indgik i Granskningsudvalgets rapport
fra 1991, som var den officielle norske udredning over ulykken. Udvalget
var uafhængigt og nedsat af Norge, Sverige og Danmark. Det fremgår af
udvalgets rapport, at både de danske og norske søfartsmyndigheder havde
hjemmel dvs. en ret, til at udføre havnestatskontrol, men ikke en pligt til
at udføre denne kontrol, og at hverken Danmark eller Norge havde kon-
trolleret skibet inden ulykken.
I rapporten oplyses det for Søfartsstyrelsens vedkommende, at der ikke
var noget mønster eller instruktion med hensyn til, hvilke skibe, som skul-
le kontrolleres, bortset fra at alle udenlandske passagerskibe, som gik i
rute på Danmark, skulle kontrolleres én gang om året. Endvidere er det
oplyst, at den havnestatskontrol, som blev udført både i Danmark og Nor-
ge, som udgangspunkt var en certifikatkontrol dvs. en kontrol af, om ski-
bet havde de nødvendige internationale certifikater, og kun hvis der var
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om at indhente oplysninger fra Søfartsstyrelsen om, hvorvidt det er korrekt, at Søfartsstyrelsen befandt sig på kajen den 30. marts 1990, da Scandinavian Star første gang anløb Frederikshavn, men udskød inspektion, fordi skibet slet ikke var klargjort, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
åbenbare grunde til at antage, at de faktiske forhold ikke stemte med certi-
fikatet, var der en mere vidtgående kontrol.
Det fremgår også af rapporten, at de fleste lande, som havde tiltrådt den
internationale aftale om havnesatskontrol (Pariser MOU), så langt udval-
get havde materiale til at bedømme det, har praktiseret en havnestatskon-
trol på linje med Danmark og Norge. Udvalgets konklusioner går derfor
blandet andet ud på, at havnestatskontrollen må lægges væsentligt om.
Som tidligere oplyst er der i Danmark sket en omlægning af havnestats-
kontrollen efter ulykken med SCANDINAVIAN STAR. Der kom krav
om, at passagerskibe i fast rutefart på danske havne skulle underkastes et
syn, inden farten påbegyndes. Oplysningerne om Granskningsudvalget,
havnestatskontrol, skærpelser i sikkerheden mv. fremgår af vedlagte notat
af 8. december 2010, som den daværende justitsminister ved skrivelse af
9. december 2010 fremsendte til Folketingets Retsudvalg.”
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen