Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1554229_0001.png
Retsforbehold
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. oktober 2015
Retsforbehold
Tina Chris Mogensen
2015-0030-3828
1736300
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 195 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. september 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske af Trine Bramsen (S).
Søren Pind
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om i kort form at redegøre for de senere års EU-initiativer på området vedr. cyberkriminalitet, herunder eksempler på EUROPOL-aktiviteter på området, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 195 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i kort form redegøre for de senere års EU-
initiativer på området vedr. cyberkriminalitet, herunder eksem-
pler på EUROPOL-aktiviteter på området?”
Svar:
1.
Europa-Parlamentets og Rådet vedtog den 12. august 2013 direktiv
2013/40/EU om angreb på informationssystemer.
Cybercrimedirektivet erstatter Rådets rammeafgørelse 2005/222/RIA af
24. februar 2005 om angreb på informationssystemer. Rammeafgørelsen
blev sammen med Europarådets konvention om IT-kriminalitet fra 2001
gennemført i dansk ret ved lov nr. 352 af 19. maj 2004 om ændring af
straffeloven mv.
Direktivet har til formål at sikre, at der sker en yderligere tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning i forhold til rammeafgørelsen, idet det er af
afgørende betydning for borgere, virksomheder og samfundet i øvrigt, at
der er tillid til informationssystemers funktionsdygtighed og sikkerhed. Di-
rektivet indeholder minimumsregler om afgrænsningen af de handlinger
vedrørende cybercrime, der skal være strafbare. Det drejer sig bl.a. om
ulovlig adgang til informationssystemer, ulovlige indgreb i informations-
systemer, ulovlige indgreb i data og ulovlig opfangning, herunder medvir-
ken hertil og forsøg herpå. Direktivet fastsætter endvidere regler om sank-
tioner for strafbare handlinger omfattet af direktivet i relation til både fysi-
ske og juridiske personer, regler om straffemyndighed og regler om ud-
veksling af oplysninger mellem medlemsstaterne. Derudover viderefører
direktivet allerede eksisterende informationsudveksling og indsamling af
statistik i det bestående netværk af kontaktpunkter, der er etableret i regi af
Europarådet, og som Danmark allerede deltager i. Efter direktivet skal ha-
steanmodninger mellem EU-medlemsstater håndteres inden for 8 timer.
Cybercrimedirektivet er vedtaget med hjemmel i Traktatens artikel 83, stk.
1. Danmark deltager på grund af retsforbeholdet derfor ikke i direktivet.
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti blev den 17. marts 2015 enige om i til-
fælde af et ja ved folkeafstemningen den 3. december 2015 at tilvælge 22
eksisterende retsakter på området for retlige og indre anliggender, herun-
der cybercrimedirektivet.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om i kort form at redegøre for de senere års EU-initiativer på området vedr. cyberkriminalitet, herunder eksempler på EUROPOL-aktiviteter på området, til justitsministeren
2.
Rådet (retlige og indre anliggender) vedtog den 8. november 2010 kon-
klusioner om fastlæggelse og gennemførelse af en flerårig EU-
politikcyklus for grov international og organiseret kriminalitet med henblik
på at tackle de vigtigste kriminalitetstrusler, som påvirker EU, på en sam-
menhængende og metodisk måde gennem det bedst mulige samarbejde
mellem de relevante tjenester i medlemsstaterne, EU-institutionerne og
EU-agenturerne samt relevante tredjelande og organisationer. Den gæl-
dende politikcyklus, der løber i perioden fra 2014 til 2017, fokuserer på en
række kriminalitetsprioriteter, som er fastsat på baggrund af EU’s trussels-
vurdering fra 2013 af grov og international kriminalitet (EU SOCTA 2013)
og vedtaget af Rådet (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013. En
af disse kriminalitetsprioriteter er organiseret IT-kriminalitet, herunder be-
talingskortsvindel og seksuelt misbrug af børn online.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Bekæmpelse af forskellige former for cyberkriminalitet har i
en længere årrække været et prioriteret indsats- og monitore-
ringsområde for Europol, ligesom medlemslandene i stigende
grad har anvendt Europol-samarbejdet til at indsamle og ud-
veksle oplysninger om cyberkriminalitet.
Med henblik på at understøtte medlemslandenes indsats mod
cyberkriminalitet oprettede Europol i 2013 European Cyber
crime Centre (EC3). EC3 bistår medlemslandene i forbindelse
med forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet via internet-
tet, herunder f.eks. online seksuelt misbrug af børn og en ræk-
ke former for berigelseskriminalitet. Herudover bistår EC3
medlemslandene med forebyggelse og bekæmpelse af angreb
mod IT strukturer og informationssystemer – såkaldte cyberat-
tacks – og hacking.
Arbejdet i EC3 understøttes af flere projekter, herunder bl.a.
projektet Focal Point Terminal, projektet Focal Point Cyborg
og Projektet Focal Point Twins.
I forhold til projektet Focal Point Terminal kan Rigspolitiet op-
lyse, at projektet systematisk indsamler og analyserer oplys-
ninger vedrørende kriminelle netværk, der er involveret i be-
drageri med kreditkort til brug for generelle situationsrapporter
om kriminalitetens omfang, modus mv. samt konkrete efter-
forskninger i medlemslandene.
I 2012 registrerede projektet 93 sammenfald mellem de oplys-
ninger, som medlemslandene har indberettet, f.eks. oplysninger
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om i kort form at redegøre for de senere års EU-initiativer på området vedr. cyberkriminalitet, herunder eksempler på EUROPOL-aktiviteter på området, til justitsministeren
om gerningspersoner, anvendt udstyr og modus. Tilsvarende
registrerede projektet i 2013 og 2014 henholdsvis 222 og 172
sammenfald.
Samtidig har projektet i 2014 understøttet 31 operationer i
medlemslandene, herunder en spansk og bulgarsk operation
mod organiserede kriminelle netværk, der var involveret i kre-
ditkortbedrageri og tyveri fra hæveautomater. Europol bistod
med bl.a. ”on the spot” tilstedeværelse ved operationerne med
direkte adgang til oplysninger i Focal Point Terminal. Operati-
onen medførte bl.a. afdækning af otte laboratorier indeholden-
de kortlæsere samt data fra kopierede kreditkort.
Projektet Focal Point Cyborg indsamler og analyserer systema-
tisk oplysninger vedrørende kriminelle netværk, der er involve-
ret i organiseret kriminalitet i relation til internet og informati-
ons- og kommunikationsteknologi med økonomisk vinding for
øje, herunder hacking og computerrelateret bedrageri.
I 2012 har projektet registreret 14 sammenfald mellem de op-
lysninger, som medlemslandene har indberettet, f.eks. oplys-
ninger om gerningspersoner, anvendt udstyr og modus. Tilsva-
rende har projektet i 2013 og 2014 registreret henholdsvis 43
og 47 sammenfald. Samtidig understøttede projektet i 2014 48
operationer i medlemslandene.
Herudover bistod Europol og FBI i november 2014 en række
medlemslande i en Joint Action Day mod det såkaldte TOR
netværk. Operationen medførte bl.a. beslaglæggelse af bitcoins
til en værdi af ca. 1 million US dollar og ca. 180.000 Euro.
I forhold til medlemslandenes brug af Europols Informations-
system (EIS) i forbindelse med cyberkriminalitet kan Rigspoli-
tiet oplyse, at der ved udgangen af 2012 var indsamlet oplys-
ninger om 2.182 personer og genstande relateret til ”computer
crime”, mens antallet ved udgangen af 2014 udgjorde 5.170
personer og genstande.
Det bemærkes, at cyberkriminalitet kan være begået i forbin-
delse med andre typer af kriminalitet end de nævnte.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at Rigspolitiet deltager i
både det strategiske og det operative samarbejde i Europol
vedrørende cyberkriminalitet.”
For en mere generel beskrivelse af Europols virksomhed henvises til
Justitsministeriets tidligere besvarelse af 1. september 2014 af spørgsmål
nr. 1336 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
4
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om i kort form at redegøre for de senere års EU-initiativer på området vedr. cyberkriminalitet, herunder eksempler på EUROPOL-aktiviteter på området, til justitsministeren
Der kan endvidere henvises til den samtidig besvarelse af spørgsmål nr.
191 og 194 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg for så vidt angår det
samlede antal søgninger i Europols Informationssystem (EIS) og online
seksuelt misbrug af børn.
5