Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1552037_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. oktober 2015
Strafferetskontoret
Thomas Jørn Rasmussen
2015-0030-3786
1721635
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 165 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. september 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Lasse Boje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om at indføre flere minimumsstraffe m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 165 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er ministeren enig i, at der under henvisning til straffelovens
§ 83 stadigvæk vil være overladt et skøn til dommerne, selvom
man vælger at indføre flere minimumsstraffe i lighed med ek-
sempelvis minimumsstraffen for manddrab (straffelovens §
237)? Samt at der er tale om et skøn, som under hensyntagen
til oplysninger om gerningen, gerningsmandens person eller
andre forhold kan føre til en straf, der er lavere end minimums-
straffen?”
Svar:
1.
Det følger af straffelovens § 83, at straffen kan nedsættes under den fo-
reskrevne strafferamme, når oplysninger om gerningen, gerningsmandens
person eller andre forhold afgørende taler herfor, og at straffen under i øv-
rigt formildende omstændigheder kan bortfalde. Bestemmelsen er ikke be-
grænset til omstændigheder, der foreligger ved den strafbare handlings fo-
retagelse. Også senere indtrådte omstændigheder kan således bevirke
strafnedsættelse eller strafbortfald.
Straffelovens § 83 giver ikke domstolene en almindelig adgang til at fravi-
ge strafferammen i nedadgående retning, da forholdet i sagen som nævnt
skal tale
afgørende
herfor. Der er således tale om en snæver undtagelse,
som kun kan anvendes under ganske særlige omstændigheder.
2.
Straffelovrådet har flere gange behandlet spørgsmålet om lovgivers an-
vendelse af minimumsstraffe (forhøjede strafminima), senest i betænkning
nr. 1531/2012 om strafudmåling – samspillet mellem lovgiver og domsto-
le.
For
anvendelse af forhøjede strafminima anfører Straffelovrådet bl.a., at et
strafminimum vil sikre et minimumsniveau for straffen og på den måde
markere, hvilken strafværdighed lovgiver mener, forbrydelsen har. Rådet
peger endvidere på, at forhøjede strafminima kan gøre strafudmålingen i
konkrete sager mere forudsigelig og ensartet.
Imod
anvendelse af forhøjede minimumsstraffe anfører Straffelovrådet
bl.a., at det kan være vanskeligt for lovgiver på forhånd at overskue de va-
riationer af tilfælde, som en forbrydelse omfatter. For at give plads til at
fastsætte en passende straf også i konkrete tilfælde, hvor der foreligger
formildende eller eventuelt særligt formildende omstændigheder, vil det
være nødvendigt at fastsætte minimumsstraffen betydeligt lavere end det
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om at indføre flere minimumsstraffe m.v., til justitsministeren
ønskede udgangspunkt for straffastsættelsen i normaltilfælde. Hertil kom-
mer risikoen for en mindre nuanceret strafudmåling, der i et større antal
sager vil ligge på eller tæt på strafferammens minimum, selv om sagerne
ikke har samme grovhed.
Straffelovrådet bemærker sammenfattende, at lovgivers ønske om et be-
stemt strafniveau ikke nødvendiggør en angivelse af en minimumsstraf i
lovteksten. Efter rådets opfattelse efterleves lovgivers bemærkninger om
strafniveau i lovforarbejderne af domstolene og giver samtidig domstolene
det fornødne råderum til at sikre en passende strafudmåling.
3.
Regeringen vil som bekendt se nærmere på strafniveauet for bl.a. per-
sonfarlig kriminalitet og voldtægt med henblik på at vurdere behovet for
strafskærpelser.
Regeringen agter i den forbindelse i det kommende folketingsår at frem-
sætte et lovforslag om skærpelse af straffen for bl.a. voldtægt. Der vil med
forslaget ikke blive lagt op til at indføre flere minimumsstraffe, som – bl.a.
af de ovenfor nævnte grunde – grundlæggende strider mod den linje, jeg
står for.
3