Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1539272_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok.:
10. august 2015
Strafferetskontoret
Mette Kjølby Miller-Harris
2015-0030-3630
1673903
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. juli 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Lasse Boje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om redegørelse for strafniveauet i sager, hvor der afsiges dom for uagtsomt manddrab i forbindelse med trafikulykker, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 15 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for strafniveauet i sager, hvor der
afsiges dom for uagtsomt manddrab i forbindelse med trafik-
ulykker.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, som har oplyst følgende:
”1. Det følger af straffelovens § 241, at uagtsomt manddrab
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under sær-
ligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 8 år. Er for-
holdet begået i forbindelse med spirituskørsel, kørsel under på-
virkning af bevidsthedspåvirkende stoffer (narkotikakørsel m.v.)
eller i en tilstand, hvor pågældende er ude af stand til at føre kø-
retøj på fuldt betryggende vis, eller særligt hensynsløs kørsel an-
ses dette efter § 241, 2. pkt., som en særligt skærpende omstæn-
dighed.
Overtrædelse af færdselsloven straffes som udgangspunkt med
bøde, jf. færdselslovens § 118, stk. 1.
Ifølge § 118, stk. 5, kan straffen for overtrædelse af færdselslo-
ven dog stige fra bøde til fængsel indtil 1 år og 6 måneder, når
kørslen er særligt hensynsløs.
Bestemmelsen indebærer, at straffen i disse tilfælde kan stige til
fængsel, hvis føreren forsætligt har voldt skade på andres person
eller ting, forsætligt har fremkaldt nærliggende fare herfor eller i
øvrigt har ført motordrevet køretøj på særlig hensynsløs måde. I
disse tilfælde sker der som udgangspunkt endvidere ubetinget
frakendelse af førerretten, jf. færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 5.
Hensynsløs kørsel er nærmere beskrevet i forarbejderne til færd-
selslovens § 126, stk. 1, nr. 5, om ubetinget frakendelse af fører-
retten. Det følger heraf, at hensynsløs kørsel er karakteriseret
ved, at føreren bevidst sætter sig ud over hensynet til andres sik-
kerhed. Bestemmelsen vil eksempelvis omfatte kørsel, der retter
sig mod at forulempe eller bringe en anden trafikant i fare (chi-
kanekørsel), hasarderet kørsel, f.eks. for at unddrage sig forfølg-
ning, hård og pågående kørsel, der medfører konkret skadefor-
voldelse eller farefremkaldelse, og som udføres med bevidsthed
om, at den fører til forulempelse eller farefremkaldelse, samt
grove former for kapkørsel, flokkørsel og lignende ”chokkør-
sel”.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om redegørelse for strafniveauet i sager, hvor der afsiges dom for uagtsomt manddrab i forbindelse med trafikulykker, til justitsministeren
Det er ikke afgørende for vurderingen af kørslen som særligt
hensynsløs, om den har medført personskade eller materiel ska-
de, idet sådanne skader vil kunne bero på tilfældige omstændig-
heder. Den omstændighed, at en overtrædelse har særdeles al-
vorlige følger, er således heller ikke i sig selv tilstrækkelig til, at
en kørsel betragtes som særligt hensynsløs. Omvendt kan kørs-
len blive vurderet som særligt hensynsløs, uanset at den i den
konkrete situation ikke førte til skader.
Vurderingen af, om en kørsel skal karakteriseres som særligt
hensynsløs, beror således på en konkret vurdering af samtlige
omstændigheder i den enkelte sag, herunder kørslens karakter og
grovhed, og om føreren ved sin kørsel må anses for bevidst at
have sat sig ud over hensynet til andres sikkerhed.
2.
Strafniveauet for uagtsomt manddrab i forbindelse med sær-
ligt hensynsløs kørsel, spirituskørsel eller kørsel under påvirk-
ning af bevidsthedspåvirkende stoffer eller i en tilstand, hvor
pågældende er ude af stand til at føre køretøj på fuldt betryggen-
de vis, blev skærpet ved lov nr. 716 af 25. juni 2010. Det frem-
går af forarbejderne til loven, at straffen i disse tilfælde som ud-
gangspunkt skal fastsættes til fængsel i 16-18 måneder.
Der kan foreligge skærpende omstændigheder, som gør, at for-
holdet skal bedømmes strengere end det angivne normalniveau
på 16-18 måneders fængsel.
En skærpende omstændighed kan f.eks. være, at den pågældende
tidligere er straffet for spirituskørsel, særligt hensynsløs kørsel
eller anden risikobetonet kørsel, som har medført betinget eller
ubetinget frakendelse af førerretten, og som har været udtryk for
betydelig uansvarlighed som fører af et motorkøretøj.
I tilfælde af uagtsomt manddrab i forbindelse med særligt hen-
synsløs kørsel, hvor der har foreligget en kombination af flere
grove overtrædelser af færdselsloven, er det forudsat i forarbej-
derne til lov nr. 716 af 25. juni 2010, at straffen skal fastsættes
til et niveau, der er væsentlig strengere end det angivne normal-
niveau på 16-18 måneders fængsel. Det kan f.eks. være tilfælde,
hvor der er tale om betydelig uansvarlig kørsel over en længere
strækning med både betydelige hastighedsoverskridelser og kør-
sel over for rødt lys eller kørsel venstre om helleanlæg i områder
med mange trafikanter.
Det samme gælder sager om uagtsomt manddrab, hvor forholdet
er begået i forbindelse med spirituskørsel eller kørsel efter ind-
tagelse af bevidsthedspåvirkende stoffer, og hvor kørslen samti-
dig kan karakteriseres som særligt hensynsløs.
Som et eksempel fra retspraksis efter strafskærpelsen i 2010 kan
nævnes Østre Landsrets dom gengivet i Tidsskrift for Kriminal-
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om redegørelse for strafniveauet i sager, hvor der afsiges dom for uagtsomt manddrab i forbindelse med trafikulykker, til justitsministeren
1539272_0004.png
ret 2013, side 345. Ved dommen blev tiltalte fundet skyldig i at
have ført bil i narkotikapåvirket tilstand. Den pågældende blev
endvidere fundet skyldig i uagtsomt manddrab og en række
overtrædelser af færdselsloven, idet tiltalte over en længere
strækning kørte med en væsentligt højere hastighed end det til-
ladte og i strid med overhalingsforbud foretog overhalinger,
hvorefter tiltalte med stor hastighed påkørte en forankørende bil
med det resultat, at tiltaltes bil blev skubbet over i den modsatte
kørebane og ramte en fodgænger, der blev dræbt som følge af
sammenstødet. Landsretten fastsatte straffen til 2 år og 6 måne-
ders fængsel blandt andet henset til, at det er en skærpende om-
stændighed, at tiltalte i forbindelse med kørslen overtrådte færd-
selslovens § 54, stk. 1, om forbud mod kørsel under påvirkning
af bevidsthedspåvirkende stoffer.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at de groveste tilfælde
af uagtsomt manddrab i forbindelse med særligt hensynsløs kør-
sel, der i praksis før strafskærpelsen i 2010 medførte straffe på
2�½ til 3 års fængsel, fremover skal føre til straffe på op til 5 års
fængsel.
Som et eksempel fra retspraksis efter strafskærpelsen i 2010 på
et af de groveste tilfælde af uagtsomt manddrab i forbindelse
med særligt hensynsløs kørsel kan nævnes Østre Landsrets dom
gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2014, s. 2617. Tiltalte havde
i et kørselsforløb gjort sig skyldig i et tredjegangstilfælde af spi-
rituskørsel og et andengangstilfælde af kørsel under påvirkning
af bevidsthedspåvirkende stoffer. Den pågældende kørsel var
ekstraordinært hensynsløs med mange grove kørselsfejl, der
bl.a. indebar, at en person afgik ved døden, samt to overtrædel-
ser af straffelovens § 252, stk. 1, om fareforvoldelse. Forud her-
for havde tiltalte begået et meget stort antal overtrædelser af
færdselslovningen, ligesom han i et tilfælde havde overtrådt
straffelovens § 252, stk. 1, i forbindelse med to forsætlige på-
kørsler af en personbil. Landsretten fastsatte straffen til 4 år og 6
måneders fængsel som en tillægsstraf til en tidligere bødestraf.
3.
Straffen for uagtsomt manddrab i forbindelse med kørsel un-
der tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden,
hvor der ikke er tale om særligt hensynsløs kørsel, er i praksis
som udgangspunkt bødestraf i form af dagbøder. I praksis synes
straffen i almindelighed at blive udmålt til 20 dagbøder.
Hvor føreren har begået grovere kørselsfejl, og hvor der f.eks.
foreligger et mere subjektivt dadelværdigt forhold, uden at der
dog kan siges at være tale om en bevidst tilsidesættelse af hen-
synet til andres sikkerhed (særligt hensynsløs kørsel), kan straf-
fen stige til fængsel.
Det fremgår i øvrigt af forarbejderne til lov nr. 716 af 25. juni
2010, at det forudsættes, at strafskærpelserne i sager om uagt-
4
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om redegørelse for strafniveauet i sager, hvor der afsiges dom for uagtsomt manddrab i forbindelse med trafikulykker, til justitsministeren
somt manddrab begået i forbindelse med særligt hensynsløs kør-
sel får en vis afsmittende betydning for strafudmålingen i de me-
re alvorlige sager om uagtsomt manddrab i forbindelse med kør-
sel under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikker-
heden, hvor der f.eks. foreligger et mere subjektivt dadelværdigt
forhold (men hvor der ikke er tale om særligt hensynsløs kørsel).
Som et eksempel herpå kan fra retspraksis nævnes Østre Lands-
rets dom gengivet i Tidsskrift for Kriminalret 2013, s. 1615. Sa-
gen vedrørte uagtsomt manddrab og uagtsom legemsbeskadigel-
se efter straffelovens § 249 i forbindelse med påkørsel i et fod-
gængerfelt af en 10-årig pige og hendes mor, hvor pigen afgik
ved døden, og moderen pådrog sig betydelig legemsskade. Østre
Landsret fandt, at den tiltalte ved sin kørsel havde tilsidesat væ-
sentlige hensyn til færdselssikkerheden, men at hans kørsel ikke
kunne tages som udtryk for, at han bevidst satte sig ud over hen-
synet til andres sikkerhed på en sådan måde, at der var grundlag
for at anse kørslen for særligt hensynsløs. Straffen blev fastsat til
3 måneders ubetinget fængsel, og landsretten henviste til, at der
var tale om flere alvorlige færdselsovertrædelser, der medførte
en fodgængers død og en andens alvorlige tilskadekomst, uden
at ulykken på nogen måde kunne tilskrives andre end tiltaltes
forhold.”
5