Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1545789_0001.png
Administrationsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2015
Koncernstyringskontoret
Sidse Hansen Ünal
2015-0035-0304
1711196
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A
fra Folketingets Retsudvalg den 1. september 2015
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål A:
”På baggrund af Datatilsynets afgørelse i sagen vedrørende
uvedkommendes adgang til personoplysninger, som Rigspolitiet er
dataansvarlig for (journalnummer 2013-632-0050), bedes ministeren
redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at imødekomme
den skarpe kritik af Rigspolitiet, som Datatilsynet er kommet med, så
det fremadrettet sikres, at myndighederne behandler og håndterer
personfølsomme oplysninger i overensstemmelse medlovgivningen.
Dertil bedes ministeren redegøre for, hvordan Datatilsynet og
tilsynets arbejde fremover kan styrkes.?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om talepapir fra samrådet om Datatilsynets kritik af Rigspolitiet, til justitsministeren
[Indledning]
1.
Indledningsvist vil jeg gerne sige tak for denne mulighed for at
redegøre for, hvilke initiativer Rigspolitiet har taget for at styrke it-
sikkerheden på baggrund af CSC-sagen.
Dette er jo en sag, som af gode grunde optager mange folk. På
Justitsministeriets område håndterer vi dagligt mange følsomme
personoplysninger, og vi har derfor et særligt ansvar for at sikre en
høj grad af beskyttelse af de personlige oplysninger om borgerne.
Det er naturligvis også en sag, jeg ser på med stor alvor.
[Om selve hackerangrebet]
2.
I 2012 skete der desværre det, at en række it-systemer blev udsat
for et hackerangreb. Angrebet omtales typisk som CSC-sagen, da de
hackede systemer blev drevet af CSC.
Angrebet blev rettet mod en mainframe, hvor der lå it-systemer, som
tilhørte Rigspolitiet, SKAT, Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Moderniseringsstyrelsen.
3.
Ved hackerangrebet fik hackeren adgang til blandt andet
Rigspolitiets systemer, herunder Schengen-informationssystemet,
Kriminalregisteret og Kørekortregisteret.
Hackeren skaffede sig adgang til it-systemerne via en adgang, som
kunne tilgås direkte fra internettet.
Ved at udnytte to ukendte sårbarheder opnåede hackeren
indledningsvis adgang til mainframen. Derefter øgede han sine
beføjelser og fik på den måde mere kontrol med mainframen.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om talepapir fra samrådet om Datatilsynets kritik af Rigspolitiet, til justitsministeren
1545789_0003.png
Forløbet førte til, at hackeren opnåede ubegrænset adgang til alle
data og dermed adgang til at kopiere, slette, ændre og tilføje data.
Endvidere opnåede hackeren adgang til at afbryde logningen af sine
aktiviteter, hvorefter han kunne bevæge sig anonymt i it-systemerne.
Netop logning kan ellers bruges til at følge en brugers digitale
fodspor.
Det er konstateret, at hackeren har udtrukket en mængde data,
herunder en kopi af en fil indeholdende oplysninger om alle
efterlyste personer i Schengen-området.
4.
For god ordens skyld kan jeg oplyse, at den svenske statsborger,
der stod bag hackerangrebet, blev anholdt i Cambodja og siden
udleveret til Danmark, hvor han ved Østre Landsret i juni 2015 blev
dømt for hacking og hærværk.
[Hvorfor var det overhovedet muligt?]
5.
Man kan spørge sig selv, hvorfor hackerangrebet overhovedet var
muligt?
For det første skaffede hackeren sig adgang til it-systemerne via en
adgang, som kunne tilgås direkte fra internettet.
For det andet blev angrebet mod CSC foretaget af en særdeles
kompetent hacker, der formåede at udnytte to sikkerhedsbrister i
CSC’s systemer.
Og for det tredje var der sikkerhedsmæssige forhold ved politiets
informationssystemer, der ikke var gode nok.
Det er selvfølgelig beklageligt.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om talepapir fra samrådet om Datatilsynets kritik af Rigspolitiet, til justitsministeren
[Datatilsynets udtalelse]
6.
Den 31. juli 2015 offentliggjorde Datatilsynet en udtalelse om
CSC-sagen.
I udtalelsen gennemgår Datatilsynet de forhold, der muliggjorde
hackerangrebet. Datatilsynet fokuserer særligt på forholdene ved
Schengen-informationssystemet. Dette informationssystem er en
database, der bl.a. indeholder oplysninger om eftersøgte og
forsvundne personer eller personer under overvågning.
Datatilsynet finder det i udtalelsen overordentligt kritisabelt, at
Rigspolitiet ikke har efterlevet bestemmelserne om sikkerhed i
persondataloven og Schengen-konventionen.
Således kritiserer Datatilsynet bl.a., at Rigspolitiet ikke havde truffet
de nødvendige tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at
hindre,
at
uvedkommende
ville
kunne
tilgå
følsomme
personoplysninger i Schengen-systemet.
Endelig finder Datatilsynet sagens langstrakte forløb meget
beklageligt, og det er Datatilsynets opfattelse, at Rigspolitiet i
væsentlig grad har bidraget til det meget lange forløb. Datatilsynet
har således oplyst, at tilsynet under forløbet stillede de samme
spørgsmål flere gange, og i flere tilfælde har tilsynet fået uklare eller
ufyldestgørende svar.
Det er naturligvis en kritik, både jeg og Rigspolitiet tager særdeles
alvorligt.
7.
Som opfølgning på kritikken stiller Datatilsynet endvidere
Rigspolitiet en række konkrete spørgsmål.
4
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om talepapir fra samrådet om Datatilsynets kritik af Rigspolitiet, til justitsministeren
Jeg skal understrege vigtigheden af, at Datatilsynet skal modtage
rettidige og præcise svar. Det er meget beklageligt, at det ikke er
sket. Jeg forventer, at der fremover bliver rettet op herpå.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Rigspolitiet [den 24. august
2015] har fremsendt en redegørelse til Datatilsynet indeholdende
svar på de stillede spørgsmål.
Datatilsynet har den 27. august 2015 kvitteret for modtagelsen af
Rigspolitiets redegørelse. Jeg kan med tilfredshed konstatere, at
Datatilsynet
Datatilsynet
vurderer,
om
de
at
Rigspolitiet
som
har
er
besvaret
gennemført
tilsynets
siden
spørgsmål, ligesom Rigspolitiet i overordnede træk har orienteret
tiltag,
sikkerhedshændelsen i 2012. Datatilsynet oplyser afslutningsvist, at
tilsynet herefter ikke foretager sig yderligere i sagen.
Både Rigspolitiets redegørelse samt Datatilsynets brev er oversendt
til Folketinget i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål 53-58 fra
Retsudvalget.
[Hvordan der følges op på Datatilsynets skarpe kritik af
Rigspolitiet]
8.
I samrådsspørgsmålet spørges der til, hvilke initiativer ministeren
vil tage for at imødekomme kritikken af Rigspolitiet.
CSC-sagen er særdeles beklagelig. Men jeg kan også konstatere, at
Rigspolitiet efterfølgende har behandlet sagen med den fornødne
alvor.
Jeg
har
således
noteret
mig,
at
Rigspolitiet
siden
sikkerhedshændelsen i 2012 har iværksat en række initiativer, der
5
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om talepapir fra samrådet om Datatilsynets kritik af Rigspolitiet, til justitsministeren
skal højne sikkerheden og dermed mindske risikoen for et lignende
angreb.
9.
Tiltagene er iværksat på baggrund af de analyser og anbefalinger,
der er udarbejdet af særligt PET og Center for Cybersikkerhed.
Rigspolitiet og CSC har grundigt analyseret og prioriteret disse
rapporters anbefalinger, og alle kritiske tekniske anbefalinger er
blevet implementeret.
De iværksatte initiativer er nærmere beskrevet i Rigspolitiets
redegørelse til Datatilsynet, så jeg vil ikke gå i detaljen med dem i
dag, da flere af forholdene også er af en meget teknisk karakter.
[Såfremt der måtte være spørgsmål til de mere tekniske forhold, vil
jeg meget gerne svare skriftligt herpå].
Jeg kan overordnet oplyse, at følgende forhold er ændret:
Den webserver, der gjorde det muligt for hackeren at tilgå
mainframen fra internettet, er blevet nedlagt.
De to sårbarheder, som blev benyttet i forbindelse med angrebet,
er blevet lukket.
Opsætningen
omkring
Schengen-informationssystemet
er
grundlæggende ændret, så datafiler, som hackeren kopierede,
ikke længere skabes i systemet.
Sikkerhedsniveauet for flytning af data til internettet er højnet.
Logning og monitorering er skærpet.
Rigspolitiet har herudover iværksat et forhandlingsforløb med CSC,
som bl.a. skal sikre en styrkelse af de nødvendige processer og
styringsredskabet for it-sikkerhed, og at disse tydeliggøres i
kontraktgrundlaget.
6
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om talepapir fra samrådet om Datatilsynets kritik af Rigspolitiet, til justitsministeren
Politiet har således allerede iværksat initiativer for at sikre et
tidssvarende
løbende
it-sikkerhedsniveau
der
skal
og
implementerer
at
politiets
derudover
følsomme
tiltag,
sikre,
personoplysninger bliver håndteret på betryggende vis og i henhold
til lovgivningen.
10.
Rigspolitiet
har
orienteret
mig
om,
at
de
definerer
sikkerhedsniveauet og kontrollerer efterlevelsen heraf i henhold til
anbefalinger fra blandt andre Center for Cybersikkerhed og PET.
Rigspolitiet vil samtidig følge den teknologiske udvikling med
henblik på løbende at iværksætte relevante forebyggende tiltag i
forhold til det aktuelle risikobillede.
11.
Samlet set er det Rigspolitiets vurdering, at de grundlæggende
kritikpunkter i Datatilsynets afgørelse vedrørende sikkerheden er
håndteret med den lange række af tiltag, som Rigspolitiet har taget
siden hændelsen i 2012.
Situationen omkring driften hos CSC i dag er således en helt anden
end før angrebet i 2012.
[Hvordan kan Datatilsynet og tilsynets arbejde styrkes?]
12.
Udvalget beder mig også redegøre for, hvordan Datatilsynet og
tilsynets arbejde fremover kan styrkes.
Jeg vil i den forbindelse starte med at sige, at databeskyttelse er et
område, som regeringen tager yderst alvorligt.
Det
er
et
område
af
stigende
betydning
som
følge
af
7
samfundsudviklingen. Et enigt Retsudvalg har med sin beretning
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om talepapir fra samrådet om Datatilsynets kritik af Rigspolitiet, til justitsministeren
om databeskyttelse fra januar i år også bekræftet, at det er et område,
der er bred enighed om at prioritere.
13.
Jeg har imidlertid ikke i dag de konkrete svar på, hvilke nærmere
initiativer der skal tages på området. Det håber jeg, at udvalget har
forståelse for.
Som også Retsudvalgets beretning fra januar viser, så er der mange
forskellige spørgsmål i spil.
Jeg vil snarest muligt [i løbet af september] sende et brev til udvalget
med regeringens umiddelbare svar på, hvilke kommentarer
beretningen giver anledning til.
14.
Som det endvidere er udvalget bekendt, så bad den daværende
justitsminister i foråret 2014 sine embedsmænd sammen med
Erhvervs- og Vækstministeriet om at kortlægge beskyttelsen af
oplysninger om borgernes elektroniske betalinger mv.
Kortlægningsarbejdet er fortsat i gang, men det forventes afsluttet
snarest. [I starten af oktober.]
Kortlægningen vil så skulle danne udgangspunkt for en politisk
drøftelse af området. Og den politiske drøftelse vil også omfatte
spørgsmålet om styrkelse af Datatilsynet, som der spørges til her i
dag.
Der har jo de seneste år været en række sager, som viser nogle
udfordringer med datasikkerheden rundt omkring – den konkrete sag
om hackerangrebet mod CSC og Rigspolitiet er desværre et af
eksemplerne herpå. Og det skal vi selvfølgelig se på, om vi kan gøre
noget ved.
8
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om talepapir fra samrådet om Datatilsynets kritik af Rigspolitiet, til justitsministeren
Og det er klart, at en styrkelse af Datatilsynet er noget af det, som vi
muligvis kommer til at se på.
15.
Det hører også med til billedet, at der i øjeblikket i EU foregår
forhandlinger om en ny forordning om databeskyttelse. Forordningen
vil bl.a. skulle regulere Datatilsynets beføjelser. Det må man
selvfølgelig tage i betragtning i forbindelse med de videre
overvejelser om, hvorvidt der skal gennemføres nye initiativer på
området.
Forordningen forventes vedtaget inden jul.
Og som sagt, så er det her et område, denne regering taget yderst
alvorligt. Bl.a. gør vi i Justitsministeriet det, at vi i forbindelse med
en omorganisering af ministeriets struktur opretter et nyt
Databeskyttelseskontor. Det skal bl.a. ses som en opprioritering af
området.
Jeg ser meget frem til det videre arbejde med udvalget på dette
område.
[Afsluttende bemærkninger]
16.
Afslutningsvist vil jeg runde af med at sige, at hackerangrebet
mod CSC har bidraget til at understrege vigtigheden af it-sikkerhed i
offentlige it-systemer.
Når store mængder følsomme personoplysninger gemmes på samme
sted, så kan konsekvenserne af en sikkerhedsbrist være enorme.
CSC-sagen viser, at it-sikkerhed er noget både offentlige og private
virksomheder skal tage meget alvorligt, og der skal lægges en meget
stor og stadig stigende indsats i at sikre vores elektroniske data.
9
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om talepapir fra samrådet om Datatilsynets kritik af Rigspolitiet, til justitsministeren
Tak for ordet.
10