Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1549807_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. september 2015
Sikkerhedskontoret
Rasmus Krogh Pedersen
2015-0030-3765
1715617
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 145 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. august 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om at kommentere artiklen "Syrienkriger-loven rammer skævt", til justitsministeren
Spørgsmål nr. 145 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i offentligt tilgængelig form kommentere artik-
len "Syrienkrigerloven rammer skævt" bragt på www.b.dk den
30. august 2015 samt redegøre for de overvejelser, politiet gør
mht. eventuel pasinddragelse og udrejseforbud, når der er mis-
tanke om, at en dansk statsborger vil rejse til Mellemøsten for
at deltage i bekæmpelsen af Islamisk Stat? http://www.politi-
ko.dk/nyheder/ syrienkriger-loven-rammer-skaevt”
Svar:
1.
Den artikel, der omtales i spørgsmålet, omhandler en konkret sag, hvor
en dansk mand har fået inddraget sit pas og er blevet meddelt et udrejse-
forbud efter reglerne herom i pasloven. Ifølge artiklen blev afgørelsen om
pasinddragelse og udrejseforbud truffet på baggrund af oplysninger om, at
den pågældende ville udrejse for at tilslutte sig kurdiske styrker i kampen
mod Islamisk Stat i Irak og Levanten (ISIL). Det fremgår endvidere, at den
pågældende har valgt ikke at påklage politiets afgørelse eller indbringe den
for domstolene. Derudover fremgår det af artiklen, at en dansk kvinde flere
gange er udrejst for at kæmpe med kurdiske styrker mod ISIL, uden at der
er truffet afgørelse om pasinddragelse eller udrejseforbud over for hende.
På den baggrund anføres det, at bestemmelserne i pasloven om pasinddra-
gelse og udrejseforbud er uklare og krænker retssikkerheden.
2.
Justitsministeriet kan oplyse, at reglerne om inddragelse af pas og med-
delelse af udrejseforbud fremgår af paslovens §§ 2 og 2 b.
Det følger således af bestemmelsen i paslovens § 2, stk. 1, nr. 4, at politiet
kan nægte at udstede pas til en dansk statsborger eller inddrage et allerede
udstedt pas, når der er grund til at antage, at den pågældende har til hensigt
i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en
fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel
mod den offentlige orden.
Endvidere følger det af bestemmelsen i paslovens § 2 b, at politiet kan
meddele en person, hvem pas er nægtet, eller hvis pas er inddraget, jf. § 2,
stk. 1, nr. 4, forbud mod at udrejse i et nærmere bestemt tidsrum.
Politiets afgørelser efter §§ 2 og 2 b kan kræves forelagt retten af den, som
afgørelsen er rettet mod, jf. § 2, stk. 4, og § 2 b, stk. 3. Afgørelserne kan
desuden påklages til Rigspolitiet.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om at kommentere artiklen "Syrienkriger-loven rammer skævt", til justitsministeren
Som anført i pkt. 2.3.1.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget
om ændring af pasloven, udlændingeloven og retsplejeloven (L 99), vil det
være afgørende for vurderingen af, om de aktiviteter, en person deltager i i
udlandet, er omfattet af de nævnte bestemmelser, om formålet med eller
karakteren af aktiviteterne i almindelighed må antages at medføre, at den
pågældende efterfølgende vil kunne udgøre en fare for Danmarks sikker-
hed mv. Dette vil bero på et konkret skøn, der foretages af politiet.
Justitsministeriet bemærker i tilknytning hertil, at politiet i den forbindelse
– som ét moment blandt flere – vil kunne lægge vægt på, hvilken gruppe-
ring den pågældende måtte have til hensigt at tilslutte sig i udlandet.
3