Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1547794_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2015
Personalekontoret
Mie Vinkel Sørensen
2015-0030-3744
1714531
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 134 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. august 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pind
/
Anne Fode
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage i forhold til de 74 betjente, der p.t. går på rådighedsløn som følge af ledelsesreformen, og som i stedet kunne bidrage til løsning af politiopgaver, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 134 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer han vil tage i
forhold til de 74 betjente, der p.t. går på rådighedsløn som føl-
ge af ledelsesreformen, og som i stedet kunne bidrage til løs-
ning af politiopgaver.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen af Justitsministeriets
anmodning oplyse, at der i 2013-2014 blev gennemført en le-
derreform i dansk politi. Formålet med lederreformen var at
sikre, at der i politikredsene og i Rigspolitiet er det rette antal
ledere og ledelsesniveauer for at opnå effektiv ressourceudnyt-
telse, professionel ledelse og frigørelse af ressourcer til strate-
gisk vigtige opgaver.
Som følge af lederreformen blev antallet af ledere i politiet re-
duceret.
Alle, der var ledere før reformen, men som ikke kunne tilbydes
en lederstilling i den nye ledelsesstruktur, fik mulighed for at
fortsætte i politiet i en stilling uden ledelse. Der blev i den for-
bindelse forhandlet en overgangsordning, der betød, at de tidli-
gere ledere kunne beholde en løn svarende til deres tidligere
lederløn i en 5-årig periode. Overgangsordningen indeholdt
endvidere en ret til at blive pensioneret fra den hidtidige, høje-
re lønramme.
Trods denne mulighed valgte 72 polititjenestemænd og tre
kontortjenestemænd at sige nej tak til en stilling uden ledelse
og henviste til deres ret som tjenestemænd til at kræve sig af-
skediget med tre års rådighedsløn efter tjenestemandslovens
regler, når det ikke var muligt at placere dem i passende stil-
linger.
Hvis politiet i perioden med rådighedsløn kan anvise de på-
gældende passende stillinger, har de pligt til at træde ind i poli-
tiet igen. Det kan politiet imidlertid ikke, da de pågældende ef-
ter tjenestemandsloven ikke kan indplaceres som almindelige
medarbejdere i f.eks. beredskabet eller i en efterforskningsen-
hed.
Da de pågældende har afvist at varetage andre stillinger, har
politiet ikke mulighed for at iværksætte initiativer, som kan få
dem til at genindtræde i politiet.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage i forhold til de 74 betjente, der p.t. går på rådighedsløn som følge af ledelsesreformen, og som i stedet kunne bidrage til løsning af politiopgaver, til justitsministeren
Såfremt de pågældende ønsker genansættelse på medarbejder-
niveau, indgår politiet imidlertid gerne i en dialog herom.”
3