Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1547117_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. september 2015
Økonomikontoret
Andreas Langsted
2015-0030-3634
1691097
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. juli 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Jesper Roest Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om at redegøre for punkt for punkt, hvad der sker med de nedprioriteringer af kerneindsatser, som er omtalt i notatet fra Sydsjællands- og Lolland Falsters Politikreds, der omtales i artiklen I forhøjet beredskab, bragt i Berlingske den 26. april 2015, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 13 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for punkt for punkt, hvad der sker
med de nedprioriteringer af ”kerneindsatser”, som er omtalt i
notatet fra Sydsjællands- og Lolland Falsters Politikreds, der
omtales i artiklen ”I forhøjet beredskab”, bragt i Berlingske
den 26. april 2015 og som efter spørgernes oplysninger også er
virkelighed helt eller delvist i andre politikredse. Spørgsmålet
er stillet i folketingsåret 2014-15, 1. samling, jf. REU alm. del
- spm. 815.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af Justitsministeriets
anmodning indhentet et bidrag fra Sydsjællands og Lolland-
Falsters Politi.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst, at det notat,
som er omtalt i den omhandlede artikel i Berlingske den 26.
april 2015, er udarbejdet på baggrund af, at Sydsjællands og
Lolland-Falsters Politi den 23. marts 2015 af Rigspolitiet er
anmodet om at afgive assistance til København i tiden frem til
den 1. september 2015. Det bemærkes, at notatet alene var til
brug for den interne kommunikation i politikredsen, og notatet
er derfor mærket ”Til tjenestebrug”.
Som konsekvens af afgivelsernes omfang og tidsmæssige ud-
strækning samt de på daværende tidspunkt uafklarede bevil-
lingsmæssige forhold fandt politikredsen anledning til at fore-
tage en prioritering af kredsens ressourceanvendelse i perio-
den. Dette skete med henblik på at sikre, at opgavevaretagelsen
fortsat skete med afsæt i politikredsens strategiske grundlag
med fokus på at sikre den borgernære politibetjening, samt for
i perioden at udnytte effekterne af politikredsens tidligere højt
prioriterede indsatsområder. I notatet er følgende opgaver prio-
riteret som de vigtigste:
Opretholdelse af den beredskabsmæssige dækning, dvs.
et uændret antal patruljer i kredsen.
Indsatsen mod den borgerrettede kriminalitet (såvel ud-
rykning som efterforskning og opfølgning), herunder
indbrud i privat beboelse og indsatsen på en række sær-
lige indsatsområder i øvrigt i politikredsen.
Indsatsen i kredsens Særligt Udsatte Boligområder op-
retholdes uændret.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om at redegøre for punkt for punkt, hvad der sker med de nedprioriteringer af kerneindsatser, som er omtalt i notatet fra Sydsjællands- og Lolland Falsters Politikreds, der omtales i artiklen I forhøjet beredskab, bragt i Berlingske den 26. april 2015, til justitsministeren
Efterforskning af alvorlig kriminalitet som drab, brand-
stiftelse og efterforskning mod rocker- og bandekrimi-
nalitet.
I forbindelse med valg af områder, som i perioden kan priorite-
res lavere, har politikredsen - som nævnt - bl.a. søgt at fokuse-
re på områder, som tidligere har haft en høj prioritet, og hvor
det må forventes, at en nedprioritering i en kortvarig periode
ikke vil have nogen mærkbar effekt for borgernes tryghed. Ek-
sempelvis har politikredsen, i lighed med landets øvrige politi-
kredse, gennem en længere periode haft et højt kontroltryk på
færdselsområdet. En korterevarende nedprioritering af færd-
selsindsatsen må på den baggrund formodes at kunne ske uden
negativ effekt for bilisternes adfærd.
I forhold til de enkelte områder nævnt i artiklen i Berlingske
har Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi bemærket:
”Det fremgår, at Udlændingekontrolafdelingen skal
"droppe 75 pct. af deres kontrolindsats". Dette er ikke
korrekt. Politikredsen havde på tidspunktet netop
iværksat en ny strategi for Udlændingekontrolafdelin-
gen, som indebærer, at afdelingen i højere grad skal
planlægge sit arbejde "modulbaseret". Denne nye ar-
bejdsform forudsætter imidlertid, at medarbejderne
kontinuerligt er til stede med henblik på, at de kan del-
tage i såvel planlægning som indsats og evaluering.
Derfor besluttede politikredsen at udsætte den fulde
ikrafttræden af den nye strategi for afdelingen, således
at kun 25 pct. af de planlagte moduler i perioden skulle
gennemføres, mens afdelingens øvrige indsats skulle
afvikles efter de hidtidige arbejdsmetoder. Med den re-
duktion af politikredsens afgivelser, der er meddelt po-
litikredsen den 22. april 2015, og med afklaringen af de
bevillingsmæssige forhold er den nye strategi for Ud-
lændingekontrolafdelingen sat fuldt ud i kraft i løbet af
maj måned 2015.
Færdselsafdelingens indsats mod bl.a. "trafikfarlige for-
seelser" og hastighedskontroller nedprioriteres i perio-
den. Baggrunden er - som nævnt - dels en tidligere
massiv indsats på området, dels muligheden for, at
kredsens beredskab i ledige perioder kan kompensere
for den reducerede indsats i Færdselsafdelingen. Det er
endvidere forudsat, at Færdselsafdelingen opretholder
indsatsen på en række prioriterede områder, som f.eks.
færdselsindsatsen i de Særligt Udsatte Boligområder og
i forhold til de landsdækkende tematiserede færdsels-
indsatser og indsatser koordineret med politikredsens
kommuner.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om at redegøre for punkt for punkt, hvad der sker med de nedprioriteringer af kerneindsatser, som er omtalt i notatet fra Sydsjællands- og Lolland Falsters Politikreds, der omtales i artiklen I forhøjet beredskab, bragt i Berlingske den 26. april 2015, til justitsministeren
Politikredsen valgte endvidere at nedprioritere visse
tryghedsskabende og præventive fodpatruljer, som rela-
terer sig til nogle lokalt iværksatte projekter, herunder
blandt andet en indsats mod berigelseskriminalitet i
områder med stor butikskoncentration. Baggrunden
herfor var et ønske om at frigøre ressourcer i lokalpoli-
tiet til sagsbehandling. Projekterne er fastsat og nærme-
re beskrevet i politikredsens målkatalog for 2015. De
fastsatte mål var - trods den lavere prioritering - stort
set nået ved udgangen af april måned, og politikredsen
forventer fortsat at nå de fastsatte mål.
Sydsjællands Politi har endvidere oplyst, at politikred-
sen i 2014 gennemførte en række "maritime kontroller"
bl.a. med henblik på at kontrollere "speedbådskørekort"
og redningsudstyr. Udbyttet af indsatserne var i forhold
til ressourceindsatsen begrænset. På den baggrund valg-
te politikredsen ikke at gennemføre sådanne kontroller i
2015.
Politikredsen har endvidere forudsat, at den politimæs-
sige indsats i forbindelse med en række arrangementer
kan reduceres i forhold til det niveau, som politikredsen
tidligere har lagt. Dette bygger dels på, at kredsen tidli-
gere har været relativt massivt og synligt til stede ved
disse arrangementer, så politikredsen i år kan bygge på
effekten heraf, ligesom erfaringerne fra tidligere indsat-
ser tilsiger, at den politimæssige tilstedeværelse kan re-
duceres uden risiko for ordensopretholdelsen eller try-
ghedsfølelsen. Det bemærkes i den forbindelse, at poli-
tikredsen traditionelt har benyttet sådanne arrangemen-
ter til at være synlige, uden at der snævert set af hensyn
til opretholdelsen af ro og orden har været behov for en
større polititilstedeværelse.
Endelig er hundeafdelingen blevet anmodet om at redu-
cere hundetræningen til et absolut (men forsvarligt) mi-
nimum i perioden. Der er fastsat minimumskrav til træ-
ningen af politiets hunde, og det er dermed alene forud-
sat, at politikredsen i perioden ikke anvender mere tid
på hundetræning end det fastsatte minimum.
Politikredsen har med virkning fra den 27. april 2015
fået reduceret omfanget af kredsens afgivelser, og med
virkning fra den 17. juni 2015 reduceres afgivelserne
yderligere. Samtidig vil politikredsen i forbindelse med
udmøntning af aktstykke 108 modtage en merbevilling,
som gør det muligt at udbetale tilgodehavende frihed
frem for nedbringelse af denne ved afspadsering. I den
forbindelse genovervejes de ovennævnte prioriteringer
løbende.
4
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om at redegøre for punkt for punkt, hvad der sker med de nedprioriteringer af kerneindsatser, som er omtalt i notatet fra Sydsjællands- og Lolland Falsters Politikreds, der omtales i artiklen I forhøjet beredskab, bragt i Berlingske den 26. april 2015, til justitsministeren
Det kan endelig oplyses, at politikredsen ved udgangen
af august måned har en efter omstændighederne fornuf-
tig målopfyldelse på de operative mål. Politikredsen er
dog - på grund af situationen og afgivelserne af perso-
nale til indsatsen i København – bagud i relation til
ATK-indsatsen og sigtelser for trafikfarlige forseelser.
Sagsbehandlingstiden er endvidere på baggrund af en
sagsophobning forøget, hvorfor nedbringelse af sagsbe-
handlingstiderne fortsat er et meget vigtigt fokusområ-
de for Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.”
Afslutningsvist kan det oplyses, at der med aktstykke nr. 146 af den 10. ju-
li 2015 er afsat midler til udbetaling af overarbejde i politiet.
5