Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1548130_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. september 2015
Straffuldbyrdelseskontoret
Sidsel Kathrine Møller
2015-0030-3735
1710025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 126 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. august 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Ane Røddik Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om, hvilke efterforskningsforanstaltninger der allerede i dag findes i dansk ret, som andre EU-lande vil kunne få gennemført ved dansk tiltrædelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 126 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Jf. analyse vedrørende samarbejdet om retlige og indre anlig-
gender side 49 bedes ministeren redegøre for, hvilke efter-
forskningsforanstaltninger der vil skulle være til rådighed ved
dansk tiltrædelse til EU-direktivet om efterforskningskendel-
ser, som ikke er til rådighed efter dansk ret i dag, samt hvad
gældende dansk ret er på det pågældende område. Ministeren
bedes også redegøre for, hvilke efterforskningsforanstaltninger
der allerede i dag findes i dansk ret, som andre EU-lande vil
kunne få gennemført ved dansk tiltrædelse.”
Svar:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/41/EU af 3. april 2014 om
den europæiske efterforskningskendelse i straffesager indfører et samlet
system for fremskaffelse af bevismateriale i straffesager baseret på prin-
cippet om gensidig anerkendelse. Der indføres som udgangspunkt en pligt
for medlemsstaterne til at anerkende og fuldbyrde en europæisk efter-
forskningskendelse, medmindre staten kan påberåbe sig en af de afslags-
grunde, der er indeholdt i direktivet.
Direktivet medfører som udgangspunkt ikke nye efterforskningsforanstalt-
ninger til politi og anklagemyndighed, ligesom det som udgangspunkt ikke
indebærer nye rettigheder for mistænkte, tiltalte eller vidner. Den europæi-
ske efterforskningskendelse vedrører derimod samarbejdet mellem de del-
tagende medlemsstaters myndigheder. Den europæiske efterforsknings-
kendelse begrænser muligheden for at afslå anmodninger om retshjælp
medlemsstaterne imellem, og der indføres en række processuelle regler
for, hvordan samarbejdet mellem myndighederne skal foregå.
Det vurderes, at et tilvalg af direktivet som udgangspunkt ikke vil ændre
på det grundlæggende princip, at tvangsindgreb efter retsplejeloven i
Danmark alene vil kunne finde sted, når betingelserne, herunder straffe-
rammebetingelserne i retsplejeloven, er opfyldt. For efterforskningsken-
delser om identificering af personer, der har abonnement på et bestemt te-
lefonnummer eller en bestemt IP-adresse, vil et tilvalg dog give videre mu-
ligheder for fuldbyrdelse i Danmark end efter gældende ret. Der henvises
til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 125 (Alm. del).
Tilsvarende gælder i forhold til afhøring af vidner og sagkyndige i straffe-
sager via telefonkonference. Et tilvalg af direktivet vil betyde, at der ikke
ved fuldbyrdelse af europæiske efterforskningskendelser kan stilles krav
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om, hvilke efterforskningsforanstaltninger der allerede i dag findes i dansk ret, som andre EU-lande vil kunne få gennemført ved dansk tiltrædelse, til justitsministeren
om, at vidnet eller den sagkyndige giver samtykke til, at afhøringen fore-
går telefonisk, og at videoafhøring af mistænkte og tiltalte efter anmodning
fra en medlemsstat skal kunne foregå her i landet inden for retsplejelovens
rammer.
3