Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1539284_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. august 2015
Forvaltningsretskontoret
Sofie Nordskov Nielsen
2015-0030-3609
1672848
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. juli 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at redegøre for de gældende regler for hvorvidt og hvornår politiet må modtage gaver, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 11 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for de gældende regler for hvorvidt
og hvornår politiet må modtage gaver, og er ministeren enig i
at det er problematisk, hvis en politidirektør modtager gaver
fra dem, som politikredsen giver tilladelser til, jf. artiklen ”Nu
trækkes minister ind i gavesagen” fra Metroxpress den 28.
april 2015?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan oplyse, at spørgsmålet om, hvorvidt offentligt an-
satte kan modtage gaver eller andre fordele, som de tilbydes i forbindelse
med deres arbejde, er reguleret af henholdsvis straffeloven og almindelige
forvaltningsretlige principper. Der kan endvidere være fastsat særlige reg-
ler, der gælder på den enkelte arbejdsplads.
Det følger af således af straffelovens § 144, at den der i udøvelsen af of-
fentlig tjeneste eller hverv uberettiget modtager en gave eller fordel, straf-
fes med bøde eller fængsel. Ud over denne bestemmelse findes der ikke i
lovgivningen i øvrigt bestemmelser, som udtrykkeligt regulerer offentligt
ansattes adgang til at modtage gaver og andre fordele i forbindelse med de-
res arbejde.
Spørgsmålet reguleres herudover af almindelige forvaltningsretlige prin-
cipper. Principperne sætter grænser for, hvad offentlige ansatte kan mod-
tage af gaver og andre fordele. Formålet med disse begrænsninger er at
undgå risiko for, at der kan rejses tvivl om offentligt ansattes upartiskhed,
eller at der opstår en mere generel mistillid omkring de hensyn, som ligger
bag den offentlige forvaltnings afgørelser og beslutninger.
Grænserne for offentligt ansattes modtagelse af gaver og andre fordele er
nærmere beskrevet i vejledning nr. 9472 af 7. januar 2007 om god adfærd i
det offentlige. Vejledningen er udarbejdet i 2007 af Personalestyrelsen (nu
Moderniseringsstyrelsen) i samarbejde med KL og Danske Regioner.
Det fremgår bl.a. af denne vejledning, at udgangspunktet er, at ansatte ikke
bør modtage gaver eller andre fordele fra borgere eller virksomheder. En
ansat, der bliver tilbudt en gave fra en person eller virksomhed, bør således
undlade at tage imod gaven, hvis den har sammenhæng med den pågæl-
dendes ansættelse i det offentlige. Dette gælder både i tilfælde, hvor gave-
giveren er eller har været part i en sag hos myndigheden, og i tilfælde hvor
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at redegøre for de gældende regler for hvorvidt og hvornår politiet må modtage gaver, til justitsministeren
gavegiveren ikke tidligere har haft en sag under behandling hos den på-
gældende myndighed.
Det fremgår også af vejledningen, at offentligt ansatte i visse særlige situa-
tioner dog alligevel kan modtage gaver. Dette gælder eksempelvis modta-
gelse af sædvanlige lejlighedsgaver i forbindelse med arrangementer af
personlig karakter, f.eks. et jubilæum. På tilsvarende måde vil der kunne
modtages mindre gaver fra forretningsforbindelser mv. i forbindelse med
højtider
.
Ikke mindst i disse tilfælde er det dog vigtigt, at der er tale om be-
skedne gaver.
Endvidere er det almindelig kutyme, at offentligt ansatte kan modtage
mindre gaver i forbindelse med tjenstlige besøg fra/i udlandet.
Vejledningen om god adfærd i det offentlige blev i maj 2010 suppleret af
et notat fra Personalestyrelsen (nu Moderniseringsstyrelsen) om modtagel-
se af gaver, invitationer, andre fordele. Notatet er tilgængeligt på Moderni-
seringsstyrelsens hjemmeside (hr.modst.dk) under emnet ”Personalepolitik
– indhold og proces”. I notatet anføres en række eksempler på gaver, der
enten bør afslås eller som undtagelsesvist kan modtages. Særligt i forhold
til invitationer og middage mv. anføres følgende:
”Invitationer
til arrangementer og middage mv. samt
tilbud, der indeholder andre elementer end rene gaveele-
menter
Ex: En it-leverandør sender efter kontraktens indgåelse de
chefer og medarbejdere, der har været involveret i kontrakt-
forhandlingerne, adgangsbilletter til en rockkoncert.
Ex: Eller en forlystelsespark tilsender en række myndigheders
chefer årsadgangskort til parken.
I begge tilfælde er der tale om gaver, som skal returneres.
Ex: En kreds af chefer og medarbejdere inviteres til en årlig
tilbagevendende middag med en arbejdsgiver-, personale- el-
ler anden interesseorganisation.
Modtagelse af en invitation af denne karakter vil normalt være
uproblematisk. Inden man accepterer invitationen, bør det dog
indgå i overvejelserne, om invitationen er et naturligt led i sa-
marbejdsrelationen, om den indeholder et fagligt og/eller sam-
arbejdsmæssigt formål, samt om den repræsenterer en begræn-
set økonomisk værdi.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at redegøre for de gældende regler for hvorvidt og hvornår politiet må modtage gaver, til justitsministeren
I nogle situationer kan det endvidere være relevant at overveje,
om accept af en middagsinvitation eller lign. kan give anled-
ning til fremtidige problemstillinger – også selv om invitatio-
nen i sig selv forekommer uproblematisk. For eksempel kan
det være kutyme, at en privat leverandør inviterer embeds-
mænd på middag efter kontraktens indgåelse; Her vil en mid-
dag på den ene side kunne forsvares ud fra de fremtidige sam-
arbejdsrelationer – på den anden side skal der opretholdes neu-
tralitet i forhold til denne og øvrige udbydere på markedet.
I konkrete tvivlstilfælde kan en mulig løsning være at lade mi-
nisteriet afholde udgiften for deltagelse middagen eller arran-
gementet. Det forudsætter naturligvis, at udgiften kan forsvares
ud fra samarbejdsmæssige og/eller faglige forhold. Tilsvarende
kan gøre sig gældende, hvis en virksomhed f.eks. tilbyder rejse
og ophold i forbindelse med en konference.”
I notatet bemærkes det endvidere, at det kan give anledning til særlige
overvejelser, når offentligt ansatte i chefstillinger tilbydes gaver mv. Føl-
gende anføres herom i notatet:
”Særlige forhold for chefer?
Ledere som står i spidsen for en myndighed eller afdeling vil
lejlighedsvis kunne komme i den situation, at de – i kraft af de-
res stilling – tilsendes fysiske gaver, invitationer til div. arran-
gementer eller tilbudt forskellige rabatordninger. Disse tilbud
vil ikke sjældent adskille sig – i størrelse såvel som i art – fra
gaver mv., som ʻmenigeʼ medarbejdere tilbydes, og kan derfor
give anledning til særlige overvejelser.”
Som udgangspunkt vil tilbud om gaver skulle behandles efter
de samme retningslinjer, uanset hvilket stillingsniveau modta-
geren har. Dog kan man pege på det særlige aspekt, der gør sig
gældende for en (top)leder, at denne i kraft af sin organisatori-
ske placering i særlig grad vil være normgivende for resten af
organisationens adfærd. Dette kan således føre til, at lederen i
den konkrete situation kan overveje, om der af hensyn til sig-
nalværdien både indadtil og udadtil bør udvises ekstra tilbage-
holdenhed – også selvom tilbuddet som udgangspunkt ikke
burde være problematisk at tage i mod.”
I notatet fremhæves det yderligere, at der ikke findes nogen bagatel- eller
beløbsgrænse for værdien af gaver offentligt ansatte må modtage. I notatet
henvises der til vejledningen om ”God adfærd i det offentlige”, hvor der
opereres med begreber som ʻsædvanligeʼ, ʻmindreʼ og ʻbeskedneʼ gaver i
de tilfælde, hvor gaver undtagelsesvist kan modtages. Det anføres i den
forbindelse, at dette er ud fra en tiltro til, at såvel myndigheder som ansatte
4
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at redegøre for de gældende regler for hvorvidt og hvornår politiet må modtage gaver, til justitsministeren
vil være i stand til at vurdere, om modtagelse af en gave i den konkrete si-
tuation er i overensstemmelse med de gældende regler.
Justitsministeriet bemærker i øvrigt, at offentligt ansatte efter omstændig-
hederne vil kunne deltage i et arrangement, såfremt deltagelsen tjener et
repræsentativt formål. Der kan desuden forekomme særlige tilfælde, hvor
en offentligt ansat kan medbringe en privat ledsager til et arrangement
uden særskilt betaling herfor, hvis det under hensyntagen til deltagelsens
repræsentative formål vil være naturligt at medbringe en privat ledsager.
Ud over, hvad der følger af Personalestyrelsens (nu Moderniseringsstyrel-
sens) vejledning om ”God adfærd i det offentlige” samt det supplerende
notat fra maj 2010 om modtagelse af gaver invitationer og andre fordele,
kan de enkelte myndigheder have fastsat særlige og mere restriktive regler
om modtagelse af gaver. I sådanne tilfælde skal disse regler følges.
2.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet.
Rigspolitiet har oplyst følgende om Rigspolitiets interne retningslinjer for
modtagelse af gaver:
”Rigspolitiet kan til brug for Justitsministeriets besvarelse af
spørgsmålet oplyse, at Rigspolitiet har udarbejdet interne ret-
ningslinjer for modtagelse af gaver i dansk politi. Retningslin-
jerne trådte i kraft 1. august 2014 og er vedlagt som bilag.
Retningslinjerne tager udgangspunkt i de statslige regler om
modtagelse af gaver, herunder bl.a. Moderniseringsstyrelsens
publikation ”god adfærd i det offentlige”.
Det fremgår af retningslinjerne, at ansatte i dansk politi skal
være yderst tilbageholdende med at modtage gaver i forbindel-
se med deres arbejde, og modtagelse af gaver må aldrig kom-
promittere politiets uafhængighed. Ansatte i dansk politi må
som udgangspunkt derfor ikke modtage gaver.
Der er dog nogle få undtagelser til den generelle regel. Blandt
andet kan medlemmer af Rigspolitiets direktion, chefen for
PET samt politidirektørerne i de enkelte politikredse eller
medarbejdere, der optræder på vegne af disse, modtage repræ-
sentative gaver fra eksterne samarbejdspartnere. Repræsentati-
ve gaver tilfalder dansk politi som institution og betragtes ikke
som personlige gaver.
5
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at redegøre for de gældende regler for hvorvidt og hvornår politiet må modtage gaver, til justitsministeren
Der er desuden mulighed for i særlige tilfælde at give dispen-
sation til modtagelse af gaver.
Der er således i særlige tilfælde mulighed for dispensation fra
reglerne, så for eksempel en politidirektør kan deltage i repræ-
sentative arrangementer rettet mod at styrke samarbejde og
netværk med lokale samarbejdsparter. En klar forudsætning
herfor er dog, at deltagelse sker i embedsmæssig medfør i
egenskab af politidirektør som naturligt led i samarbejdsrelati-
onen, indeholder et fagligt og /eller samarbejdsmæssigt formål
samt alene repræsenterer en begrænset økonomisk værdi.”
3.
I forhold til den konkrete sag, som der henvises til i spørgsmålet, har
Rigspolitiet oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at Rigspolitiets controller-
enhed i april 2015 iværksatte en undersøgelse af politidirektø-
rerne i Østjylland Politis og Midt- og Vestjyllands Politis mod-
tagelse af gaver i form af koncertbilletter mv. i perioden 2010-
2015.
Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at Den Uafhængige
Politianklagemyndighed har besluttet at iværksætte en under-
søgelse efter reglerne i retsplejelovens kapitel 93 c, i forhold
til, om der i de konkrete sager er begået strafbare forhold.
Rigspolitiet har i den anledning den 11. maj 2015 overdraget
materiale fra Rigspolitiets undersøgelse til Politianklagemyn-
digheden, og Rigspolitiet afventer herefter Politiklagemyndig-
hedens undersøgelse af sagen.
Det kan endvidere oplyses, at Folketingets Ombudsmand har
modtaget materiale fra Rigspolitiets undersøgelse vedrørende
politidirektøren i Østjyllands Politi. Folketingets Ombudsmand
har endvidere anmodet om at få tilsendt resultatet af Den Uaf-
hængige Politianklagemyndigheds undersøgelse.”
Justitsministeriet finder i øvrigt ikke at burde udtale sig nærmere om den
konkrete sag.
Rigspolitiets interne retningslinjer for modtagelse af gaver i dansk politi
vedlægges.
6