Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1547543_0001.png
11. september 2015
Sagsnr.: 2015 - 7369
Notat vedrørende regler og love, der kan anvendes til at fastsætte bindende eller
vejledende grænseværdier for udledninger og emissioner til miljøet samt afsmitning og
indhold af kemikalier i produkter
Kemikalier i produkter
Kemikalieområdet er i vidt omfang reguleret ved indre markeds lovgivning og er total harmoniseret
bl.a. ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 af 18. december 2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH). Det
betyder, at der er et meget snævert råderum for at fastsætte nationale begrænsninger såsom
grænseværdier for indholdet eller afgivelsen af kemiske stoffer fra produkter. Dette råderum blev
bl.a. præciseret i forbindelse med den nu ophævede bekendtgørelse om et nationalt forbud mod
fire ftalater (i form af en grænseværdi på 0,1 %) og senest ved behandlingen af
beslutningsforslaget B 60 (2014-15 (1. samling)), som ligeledes omhandler indførelse af et
nationalt forbud mod fire ftalater.
Procedurerne for indførsel af nye begrænsninger for fremstilling, anvendelse eller markedsføring
for et kemisk stof, er ligeledes harmoniseret ved REACH. Man skal derfor altid følge den
fremgangsmåde, som er beskrevet i REACH-forordningens artikel 68-73. Det skal således
anmeldes til det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA), hvis en medlemsstat har til hensigt at
udarbejde forslag til en ny begrænsning. Ved udarbejdelsen af forslaget skal det vurderes, om der
kan dokumenteres en risiko, som det er nødvendigt at håndtere på EU-plan. Kan der ikke
dokumenteres en risiko på EU-plan, men kun på nationalt plan, er der mulighed for at udarbejde
nationale begrænsninger i overensstemmelse med TEUF artikel 34-36. For nærmere detaljer om
proceduren for indførelse af nationale regler for kemikalier henvises der til besvarelsen af MIU,
Spg. 1-14 af 10. februar 2015. Spørgsmålene er stillet i forbindelse med B 60 (2014-15 (1.
samling)).
I henhold til REACH-forordningen er der mulighed for at fastsætte midlertidige nationale regler ved
hjælp af sikkerhedsklausulen i artikel 129. Denne bestemmelse kan dog kun anvendes i det
tilfælde, hvor der er behov for en øjeblikkelig indsats for at beskytte menneskers sundhed eller
miljøet.
Foruden de generelle regler under REACH-forordningen findes en række særlovgivninger,
hvorunder det kun er muligt at fastsætte nationale grænseværdier eller andre begrænsninger ved
at benytte sikkerhedsklausuler. Et eksempel på dette er sikkerhedsklausulerne i forordning nr.
1223/2009 af 30. november 2009 om kosmetiske produkter, artikel 27 og direktiv nr. 2009/48/EF
af 18. juni 2009 om sikkerhedskrav til legetøj, artikel 42, som kan anvendes til at fastsætte
midlertidige grænseværdier i de tilfælde, hvor et produkt udgør eller kan udgøre en alvorlig risiko
for menneskers sundhed. Kommissionen skal vurdere, om den midlertidige nationale foranstaltning
er berettiget eller skal ophæves. Hvis Kommissionen finder den nationale foranstaltning berettiget,
skal den tage de fornødne skridt til at indføre harmoniserede regler.
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om, hvilke regler og love kan anvendes til at fastsætte bindende eller vejledende grænseværdier for udledninger og emissioner til miljøet m.v. til miljø- og fødevareministeren
1547543_0002.png
Ud over REACH og særlovgivningen kan Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF) artikel 114, stk. 5 (miljøgarantien) anvendes, hvis en medlemsstat ønsker at indføre
strengere nationale regler end dem, der er harmoniseret på EU-niveau. For at kunne anvende
miljøgarantien er det dog et krav, at det er nødvendigt for miljøbeskyttelsen at indføre de
nationale regler på grund af et problem, der er specifikt for den pågældende medlemsstat, og som
først har vist sig efter vedtagelsen af harmoniseringsforanstaltningen. Herudover skal de nationale
regler være baseret på nyt videnskabeligt belæg.
I den udstrækning det er muligt at fastsætte nationale grænseværdier for et kemisk stof i et
produkt, vil sådanne grænseværdier have hjemmel i Lov om kemikalier, jf. lovbekendtgørelse nr.
849 af 24. juni 2014 om kemikalier, § 30.
Emissionsområdet
For emissioner til luften er det muligt at fastsætte nationale grænseværdier ved at benytte Lov om
miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010 med senere ændringer, §§ 7, stk.
1, 10, stk. 1 og 14. § 7, stk. 1 kan anvendes til at fastsætte regler om bl.a. forurening fra
virksomheder, anlæg og fyringsanlæg, samt om renhedsgraden af og tilsætning af stoffer til
brændstoffer. § 10, stk. 1 kan anvendes til at fastsætte bindende mål for nedbringelsen af
anvendelsen, udledningen eller håndteringen som affald af nærmere bestemte produkter, stoffer
eller materialer med henblik på at begrænse den samlede forurening, herunder frembringelse af
affald. Mens § 14 kan anvendes af ministeren til vejledning for myndighederne at angive
kvalitetskrav til luft, vand og jord.
Derudover er der i Lov om havmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 3. juli 2013 med senere
ændringer, §§ 32, stk. 1 og 33 mulighed for at fastsætte regler om særlige foranstaltninger,
herunder krav til brændstof, om bord i skibe eller på platforme med henblik på begrænsning af
luftforurening samt fastsætte regler om forebyggelse og begrænsning af forurening fra aktiviteter
på havet.
Vandmiljø
Udledninger med indhold af forurenende stoffer til vandmiljøet er reguleret ud fra
miljøkvalitetskrav, der i dag i medfør af § 14, stk. 2 i bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse nr.
879 af 26. juni 2010 er fastsat i bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav for vandområder og krav til
udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer eller havet. En forestående ændring af reglerne
vil flytte miljøkvalitetskravene til bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer,
overgangsvande, kystvande og grundvand, hvor miljøkvalitetskravene fastsættes i medfør af § 8 i
lov nr. 1606 af 26. december 2013 om vandplanlægning. Det ændrer ikke på principperne for
regulering af udledninger.
Reglen er, at miljømyndigheden, der giver tilladelse til en udledning, skal sikre overholdelse af
miljøkvalitetskrav i vandmiljøet. Hvis de forurenende stoffer er til stede i udledningen i et omfang,
der kan have betydning for opfyldelse af miljøkvalitetskravene, skal miljømyndigheden i tilladelsen
fastsætte vilkår til at sikre, at miljøkvalitetskravene er opfyldt. En tilladelse vil på den måde
indeholde bindende krav, der begrænser udledningen af forurenende stoffer til vandmiljøet. Det
ligger inden for artikel 11 i vandrammedirektivet (direktiv 2000/60/EF) at fastsætte nationale krav
til udledninger til vandmiljøet med det formål at sikre god tilstand i vandmiljøet.
Side 2/3
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om, hvilke regler og love kan anvendes til at fastsætte bindende eller vejledende grænseværdier for udledninger og emissioner til miljøet m.v. til miljø- og fødevareministeren
1547543_0003.png
Grundvand
Det er efter den gældende miljølovgivning ikke muligt at opnå en tilladelse til at tillede
perfluorerede stoffer eller andre stoffer, som er toksiske eller på anden måde problematiske,
direkte til grundvandet. Der er således i spildevandsbekendtgørelsens § 24 et generelt forbud mod
tilførsel af sådanne stoffer til grundvandet, hvis det sker uden gennemsivning af jordoverfladen
eller undergrunden.
Kommunen kan dog give en tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19 til at aflede stoffer til
undergrunden, hvis der sker gennemsivning af jordlagene. Dette kan således ikke ske ved direkte
tilledning til grundvandet, men kan alene ske ved gennemsivning af jordlagene. Muligheden for at
meddele tilladelse efter § 19 gælder også de ovenfor nævnte stoffer. Dog kan en tilladelse til
afledning af spildevand til undergrunden ifølge spildevandsbekendtgørelsen kun gives, når
nedsivningen kan ske uden risiko for forurening af vandindvindingsanlæg eller
grundvandsressourcer, der er anvendelige til vandforsyningsformål.
Som grundlag for kommunens konkrete vurdering af forholdene er der i bekendtgørelsen om
vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg fastsat grænseværdier for indhold af forurenende
stoffer i drikkevand. En tilladelse til afledning af spildevand til undergrunden skal dermed basere
sig på bindende krav til drikkevand med det formål at beskytte grundvandet. I den sammenhæng
skal nævnes, at et forslag til drikkevandskrav til perfluorerede stoffer indtil udgangen af august i år
har været i høring. Det ligger inden for artikel 5 i drikkevandsdirektivet (direktiv 98/83/EF) at
fastsætte nationale krav til drikkevand med det formål at sikre kvaliteten af drikkevand. Der er
med § 59, stk. 1 i lov om vandforsyning mv. hjemmel til at fastsætte regler om kvaliteten af
grundvand, som anvendes til vandindvindingsformål.
Fødevarekontaktmaterialer
Fødevarekontaktmaterialer er reguleret i Rammeforordningen for fødevarekontaktmaterialer
(1935/2004), som gælder for alle materialer, som under forudsigelige anvendelser kommer i
kontakt med fødevarer. Under rammeforordningen er der fastsat specifikke harmoniserede regler,
fx for plast, med tilladte udgangsstoffer og evt. restriktioner for disse. Rammeforordningen giver i
art. 6 medlemsstaterne mulighed for at fastsætte nationale bestemmelser for de områder, der
endnu ikke er omfattet af specifik fælles europæisk regulering.
Der er endnu ikke specifikke fælles EU regler for fødevarekontaktmaterialer af papir og pap.
Danmark har derfor mulighed for at fastsætte bindende regler i det omfang, en sådan regulering
ikke er i strid med traktaten.
I Danmark har miljø- og fødevareministeren kompetence til at fastsætte regler for
fødevarekontaktmaterialer ved en bemyndigelsesbestemmelse i fødevareloven. Bindende nationale
regler for fødevarekontaktmaterialer fastsættes i Bekendtgørelse nr. 822 af 26. juni 2013 om
fødevarekontaktmaterialer.
Side 3/3