Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1555520_0001.png
Folketingets Udvalg for Miljø og Fødevarer
København, den 12. oktober 2015
Sagsnr.: 2015 - 7874
Dok.nr.:
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 158 (MOF alm. del)
stillet den 18. september 2015 efter ønske fra Miljø- og Fødevareudvalget
Spørgsmål nr. 158:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. september 2015 fra Collective
Impact Styregruppen om, at Danmark kan udnytte de positive incitamenter i EU´s
fælles landbrugspolitik bedre, jf. MOF alm. del – bilag 67.”
Svar:
Efter EU-reglerne skal der i dag være 5 pct. miljøfokusområder (MFO) på bedrifter, der
har mere end 15 ha omdriftsarealer. Som MFO kan landmændene i Danmark anvende
1) bræmmer/randzoner, 2) landskabselementer (små søer og fortidsminder omfattet
af ”God landbrugs- og miljømæssig stand (GLM), inklusiv randbeplantning), 3)
braklagte arealer, 4) lavskov og 5) efterafgrøder.
Der er indgået en bred politisk aftale med alle Folketingets partier om
implementeringen af EU's fælles landbrugspolitik. Valget af hvilke MFO-elementer,
danske landmænd kan anvende, er sket ud fra hensynet til, at det skal være så enkelt
som muligt at håndtere for både landbrugerne og administrationen.
Ud over små søer og fortidsminder har Danmark fravalgt småbiotoper, fx læhegn og
grøfter, som MFO. Det skyldes navnlig tre forhold:
1. Kravene til administration af EU-støtten betyder, at det vil være dyrt og
ressourcekrævende at inddrage yderligere landskabselementer som MFO, bl.a.
fordi landskabselementerne skal registreres og vedligeholdes i markbloksystemet.
2. De komplekse krav til administrationen medfører øget risiko for, at Kommissionen
underkender finansiering af den udbetalte støtte.
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/9-15 fra Collective Impact Styregruppen om at Danmark kan udnytte de positive incitamenter i EU’s fælles landbrugspolitik bedre, til miljø- og fødevareministeren
3. Det vil øge landbrugerens risiko for ikke at opfylde betingelserne for at få den fulde
grønne støtte, da der gælder relativt komplekse krav til landskabselementer som
MFO. Dette kan medføre betydelige nedsættelser af den grønne støtte til de
pågældende landbrugere.
En eventuel udvidelse af listen over miljøfokusområder (MFO) vil ikke nødvendigvis
bidrage til mere natur, da det samlede MFO-krav på 5 pct. er uændret. En udvidelse af
listen ville fx kunne betyde, at en bedrift vil mindske efterafgrødearealet for i stedet at
anmelde et eksisterende læhegn som MFO. Det vil ikke nødvendigvis forbedre den
samlede miljøeffekt.
Endvidere vil muligheden for at kunne anvende fx læhegn som MFO kun til en vis grad
forøge incitamentet til at bevare dem, men det giver ingen beskyttelse imod, at et
landskabselement bliver fjernet det følgende år, fordi landmanden frit kan vælge,
hvilke MFO han anmelder. Hvis der skal ske en reel beskyttelse af småbiotoper, kan
det ske ved, at de bliver omfattet af krydsoverensstemmelsesreglerne i form af god
landbrugs- og miljømæssig stand (GLM). Derved bliver småbiotoperne både
beskyttede og støtteberettigede under grundbetalingsordningen og vil samtidig kunne
anvendes til MFO. Men det vil samtidig betyde, at landmændene ikke frit kan
disponere, om de af hensyn til den landbrugsmæssige drift vil fjerne
landskabselementer eller bevare dem.
Eva Kjer Hansen
/ Line Andersen
Side 2/2
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk