Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1551467_0001.png
Miljø- og Fødevareministeriet
EU og Internationalt/ JWP
Den 2. september 2015
Samråd i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg,
onsdag den 2. september 2015
(Det talte ord gælder)
Spørgsmål B:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri)
den 7. september 2015 samt eventuelle sager, hvortil der
søges mandat i Europaudvalget. Endvidere bedes
ministeren orientere om det luxemburgske formandskabs
prioriteringer inden for ministerens ressortområde samt
de danske prioriteringer på ministerens område i relation
til EU-arbejdet i samme periode”.
Svar:
-
Formandskabet har indkaldt til et ekstraordinært
rådsmøde på mandag for at drøfte den vanskelige
markedssituation – særligt for mælk og svinekød. Jeg
har to andre sager med til tidlig forelæggelse. Jeg
forelægger alle 3 sager til orientering. Derefter vil jeg
orientere om formandskabets arbejdsprogram.
-
Det første punkt er
markedssituationen for
landbrugsvarer.
Det er klart for alle, at det er en
vanskelig situation med meget lave priser. Det
skyldes dels forlængelsen af det russiske importforbud
dels afsætningsvanskeligheder på mejeriområdet på
det kinesiske marked.
1.
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om rådsmødet (Fødevarer og Landbrug) den 7. september, jf. FLF alm. del - samrådsspm. B, til miljø- og fødevareministeren
-
I Danmark arbejder vi fra regeringens side på en
landbrugspakke, som skal forbedre
rammebetingelserne for den danske fødevare- og
landbrugssektor. Det er der brug for.
-
På EU-plan har Kommissionen allerede iværksat og
forlænget markedstiltag for mælk samt frugt og
grønt. Desuden iværksatte Kommissionen privat
oplagring af svinekød i foråret og afsatte flere midler
til salgsfremme. Endelig er der udbetalt særlig direkte
støtte til mælkeproducenterne i de 3 baltiske lande og
Finland.
-
Markedssituationen for mælk og svinekød er ikke
blevet bedre henover sommeren. Der har været
demonstrationer og ligefrem blokader i Frankrig. Det
er uacceptabelt, når der blokeres for import af
fødevarer fra andre EU-lande.
-
Det er helt afgørende, at vi holder fast i det indre
marked, og at vi står med en fælles udfordring for
landmændene i EU. Derfor skal vi holde fast i, at der
skal findes fælles europæiske løsninger. Det skal ske
indenfor rammerne af den fælles landbrugspolitik. Det
hjælper ikke, hvis vi begynder at hindre handlen
internt i EU eller at konkurrere på statsstøtte. Så er
der ingen tvivl om, at vi vil stå med de største
problemer.
2/7
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om rådsmødet (Fødevarer og Landbrug) den 7. september, jf. FLF alm. del - samrådsspm. B, til miljø- og fødevareministeren
-
I forhold til rådsmødet finder jeg, at det er vigtigt, at
Kommissionen viser vilje til at sikre en ”bund” i
markedet. Der kan blive brug for mere fleksibilitet i
forhold til mælk – for eksempel ved at kigge på nogle
mængdemæssige begrænsninger for intervention til
fast pris, så der sendes et klart signal om, at priserne
ikke falder yderligere.
-
Det skal ikke lede til en tilbagerulning af reformerne
siden 1999. Eksempelvis er eksportrestitutioner eller
genindførelse af mælkekvoter ikke en mulighed efter
min mening. Men der er mange medlemslande,
herunder Frankrig, som presser på for en forhøjelse af
interventionsprisen, så det kan godt blive en del af en
større pakke.
-
Der kan også være ønske om yderligere målrettet
direkte støtte til de medlemslande eller de landmænd,
som har de største problemer. Det er bare svært at
afgrænse, og det vil ende med at være meget små
beløb til den enkelte landmand. Det har langt større
effekt på bundlinjen for landmanden, hvis
afregningsprisen kan øges gennem anvendelse af
markedsinstrumenter, når vi har et begrænset
budget.
-
Endelig er det også vigtigt, at Kommissionen ser på
de mere langsigtede løsninger, hvor bedre
3/7
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om rådsmødet (Fødevarer og Landbrug) den 7. september, jf. FLF alm. del - samrådsspm. B, til miljø- og fødevareministeren
1551467_0004.png
markedsadgang i tredjelande er centralt. Der er
mange tekniske og veterinære handelsbegrænsninger,
hvor Kommissionen kan gøre en større indsats.
-
De økonomiske sanktioner fra russisk side kan vi ikke
gøre noget ved, men der er fortsat produkter, som
ikke er omfattet af embargoen, men hvor der er
tekniske eller veterinære hindringer. Særligt på
svinekød og eksport af biprodukter til Rusland bør der
kunne findes en teknisk løsning, som der er fundet i
andre sektorer som biprodukter fra oksekød og
læggekartofler.
2.
-
Punkt 2 er
forslaget om toldkontingenter for
fiskevarer 2016-2018.
Jeg har sagen med til tidlig
forelæggelse. Forslaget fastlægger toldkontingenter
for fiskevarer i de næste 3 år. Det er vigtigt, at den
danske fiskeforarbejdningsindustri sikres de
nødvendige råvarer, og at det træder i kraft til nytår.
Derudover lægger vi meget vægt på, at der sikres
fleksibilitet og de nødvendige niveauer til import, hvor
vi selvfølgelig tager hensyn til interesserne i alle dele
af rigsfællesskabet.
3.
-
Punkt 3 er
forslaget om ændring af
fiskemulighederne for brisling og sperling.
Jeg
har sagen med til tidlig forelæggelse. Der er kommet
ny videnskabelig rådgivning, som giver mulighed for
at forhøje 2015-kvoten for brisling i Nordsøen. Der
4/7
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om rådsmødet (Fødevarer og Landbrug) den 7. september, jf. FLF alm. del - samrådsspm. B, til miljø- og fødevareministeren
1551467_0005.png
forventes endvidere i slutningen af september at
komme videnskabelig rådgivning om sperling, så der
kan fastsættes en kvote fra 1. november 2015 til 31.
oktober 2016. Der er endvidere en mere positiv
rådgivning for sild i Skagerrak og Kattegat, hvilket
giver mulighed for en ændret kvoteafskrivning.
-
Det er vigtigt, at tilpasningerne sker hurtigt, så
fiskerne kan komme på havet. Derfor håber jeg på en
hurtig vedtagelse af forslaget.
-
Nu vil jeg gå over til
det luxembourgske
formandskabs arbejdsprogram.
I Rådet (miljø)
prioriterer formandskabet luftområdet. Det drejer sig
først og fremmest om forhandlingerne af NEC-
direktivet om nationale emissionslofter.
-
Her har jeg sat alle sejl til for at få ændret forslaget
om det danske ammoniakmål på 24 % reduktion i
2020. Dette er en top prioritet i efteråret, at der
findes en løsning på målene i 2020 og 2030.
Derudover vil formandskabet fortsætte
forhandlingerne af forslaget om luftemissioner fra
vejgående køretøjer [Euro 5/6-normerne], og
forslaget om luftemissioner fra ikke-vejgående
maskiner.
-
Derudover forventes Kommissionens pakke om
cirkulær-økonomi at komme i december. Pakken
5/7
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om rådsmødet (Fødevarer og Landbrug) den 7. september, jf. FLF alm. del - samrådsspm. B, til miljø- og fødevareministeren
1551467_0006.png
forventes blandt andet at indeholde forslag til revision
af 6 affaldsdirektiver og plan for den videre proces
med cirkulær økonomi generelt. Formandskabet
lægger op til, at der skal være en politisk debat om
pakken på rådsmødet i december måned.
-
Desuden forventes Kommissionen i løbet af efteråret
at fremlægge en revision af EU’s biodiversitets-
strategi, hvorefter formandskabet lægger op til
rådskonklusioner på december rådsmødet.
-
Endelig skal vi til oktober have en politisk drøftelse af
de nye globale mål for bæredygtig udvikling, som skal
vedtages på FN-topmødet til september, hvor jeg i
øvrigt deltager. Der er gode muligheder for danske
virksomheder.
-
I Rådet(landbrug og fiskeri) fremlagde formandskabet
sine prioriteter på rådsmødet i juli, så der vil jeg
henvise til beskrivelsen i samlenotatet fra juli.
-
Ud over formandsskabets prioriterer syntes jeg også,
at det er værd at nævne, at vi støtter Kommissionens
arbejde med at kvalitetsvurdere eksisterende
lovgivning (REFIT), hvor formålet er at mindste de
administrative byrder for borgere og erhvervsliv.
-
Både når det kommer til miljø og fødevarer, er der
behov for forenkling. I forhold til landbrugspolitikken
6/7
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om rådsmødet (Fødevarer og Landbrug) den 7. september, jf. FLF alm. del - samrådsspm. B, til miljø- og fødevareministeren
1551467_0007.png
vil forenkling blive taget op her i efteråret, og det er
område, hvor vi aktivt skal bidrage fra dansk side.
-
Under
siden sidst
vil jeg nævne, at der snart vil blive
sendt notat til udvalget om en række forslag om
tilladelse af dyrkning af GMO’er. I henhold til det nye
Barroso-direktiv er der mulighed for at fremsende
anmodninger om undtagelser for dyrkning på
landeniveau. Det skal meddeles Kommissionen senest
den 3. oktober 2015.
7/7