Kulturudvalget 2014-15 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1544890_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
9. september 2015
Folketingets Kulturudvalg har den 10. august 2015, efter ønske fra Morten Marinus
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 2 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
”Finder kulturministeren det korrekt, at DR indleder samarbejde med private aktører
som Facebook, som licensbetalerne tvinges ind på for at se indholdet af udsendelser,
som licensbetalerne har betalt for?”
Svar:
Jeg har modtaget 3 kulturudvalgsspørgsmål (KUU spg. nr. 2-4) om DR og DRs
samarbejde med Facebook. Spørgsmålene vedrører det samme emne, og jeg har derfor
tilladt mig at udarbejde en samlet besvarelse af alle spørgsmålene i min besvarelse af
spørgsmål nr. 2. Jeg henviser derfor i besvarelsen af spørgsmål nr. 3 og 4 til denne
besvarelse.
Jeg har bedt DR om at bidrage til oplysning af spørgsmålene. DR oplyser følgende:
”Det fremgår af DRs public service-kontrakt, at DR kan stille tjenester, der er omfattet
af public service-kontrakten eller godkendt i en værditest, til rådighed via andre
foretagenders medier og platforme.
DR anvender sociale medier, fordi de understøtter DRs strategi om åbenhed og styrker
dialogen med brugerne. Sociale medier anvendes af 86 % af befolkningen.
I DRs programetik er der fastsat retningslinjer for DRs redaktionelle brug af sociale
medier. Det fremgår bl.a., at sociale medier er et supplement til DRs egne kanaler og
dermed ikke er en erstatning for dr.dk. Der skal derfor altid være et redaktionelt formål
med anvendelsen af sociale medier. For så vidt angår programoplysninger er det DRs
faste praksis, at disse altid vil kunne findes på DR.dk, hvis de findes på f.eks. Facebook.
Dok. nr. 2824259
KUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kulturministeren finder det korrekt, at DR indleder samarbejde med private aktører som Facebook, som licensbetalerne tvinges ind på for at se indholdet af udsendelser, som licensbetalerne har betalt for, til kulturministeren
Side 2
For så vidt angår tv-programindhold distribuerer DR dette via nettet på catch-up-
tjenesten DR tv. DR distribuerer ikke hele udsendelser via sociale medier, men deler
klip, billeder og korte tekster (statusopdateringer).
Der kan være eksempler på DR-indhold, der ud fra en konkret redaktionel vurdering
alene kan findes på sociale medier. Det kan f.eks. være, i forbindelse med
brugerinddragelse, hvor de sociale platforme redaktionelt egner sig bedst.
På DR.dk oplyser DR i henhold til reglerne på området om DRs privatlivspolitik,
herunder om de data, der kan registreres, når brugere henvises fra DR.dk til f.eks.
Facebook. Det fremgår heraf, at den behandling af personlige oplysninger, som
foretages af en tredjepart som f.eks. Facebook, ligger uden for DRs kontrol, hvorfor det
udelukkende er et forhold mellem brugeren og Facebook.
DR har ikke konkret viden om den sag i Østrig, der henvises til, og kan derfor ikke
kommentere denne sag, herunder på den situation, som beskrives, hvor et socialt medie
overvåger brugere, der ikke har accepteret det sociale medies betingelser.
Det bemærkes, at DRs lytter- og seerredaktør, Jacob Mollerup, ikke har behandlet
spørgsmålet om potentiel overvågning af brugere. Derimod har han i flere beretninger
kommenteret det principielle spørgsmål om, at redaktionelt indhold på DRs sider på
sociale medier også skal være tilgængeligt på dr.dk.”
Som DR også skriver, fremgår det af DRs public service-kontrakt, at DR, for at sikre
public service tilbud til alle, ”skal følge medieudviklingen og afspejle danskernes
mediebrug ved at levere programmer og tjenester af høj kvalitet på relevante kanaler og
platforme, der svarer til forskellige målgruppers behov”. Jeg ser derfor ikke noget
problem i, at DR samarbejder med private aktører som Facebook og andre sociale
medier for at nå danskerne med public service indhold, der hvor de er.
Det er vigtigt, at DRs indhold kan ses på DRs tjenester, og at brugerne ikke tvinges ind
på andre indholdsudbyderes tjenester for at få adgang til DRs indhold. Jeg hæfter mig
ved, at DR bekræfter, at DRs indhold i sin helhed distribueres via nettet på catch-up
tjenesten ”DR tv”, og at brugerne således ikke skal ind på f.eks. Facebook for at se DRs
udsendelser som f.eks. Deadline. Jeg må forstå DRs bidrag således, at DR selv har
fokus på at sikre, at redaktionelt indhold kun i yderst begrænset omfang alene
distribueres på sociale medier i tilfælde, hvor de sociale medier egner sig bedst. Som
DRs lytter- og seerredaktør åbenbart også har gjort DR opmærksom på, er det en
praksis DR skal fastholde – det vil jeg også insistere på.
Hvis man opsøger DR indhold, som er tilgængeligt via andre tjenester, som for
eksempel Facebook, er Facebooks anvendelse af indsamlede personoplysninger udenfor
DRs kontrol, og som DR oplyser, vil brugernes anvendelse af Facebook være et forhold
mellem brugeren og Facebook. Skulle Facebook mod forventning ulovligt overvåge
brugerne, vil dette formentlig ikke være muligt for DR at sikre sig imod.
KUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kulturministeren finder det korrekt, at DR indleder samarbejde med private aktører som Facebook, som licensbetalerne tvinges ind på for at se indholdet af udsendelser, som licensbetalerne har betalt for, til kulturministeren
Side 3
Men hvis der afsiges dom eller lignende om overtrædelse af f.eks. reglerne for
indsamling af personoplysninger mod en af DRs eksterne samarbejdspartnere, er det
min klare forventning, at DR tager sit samarbejde med disse parter op til overvejelse.
Bertel Haarder