Kulturudvalget 2014-15 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
9. september 2015
Folketingets Kulturudvalg har den 10. august 2015, efter ønske fra Morten Marinus
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 2 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
”Finder kulturministeren det korrekt, at DR indleder samarbejde med private aktører
som Facebook, som licensbetalerne tvinges ind på for at se indholdet af udsendelser,
som licensbetalerne har betalt for?”
Svar:
Jeg har modtaget 3 kulturudvalgsspørgsmål (KUU spg. nr. 2-4) om DR og DRs
samarbejde med Facebook. Spørgsmålene vedrører det samme emne, og jeg har derfor
tilladt mig at udarbejde en samlet besvarelse af alle spørgsmålene i min besvarelse af
spørgsmål nr. 2. Jeg henviser derfor i besvarelsen af spørgsmål nr. 3 og 4 til denne
besvarelse.
Jeg har bedt DR om at bidrage til oplysning af spørgsmålene. DR oplyser følgende:
”Det fremgår af DRs public service-kontrakt, at DR kan stille tjenester, der er omfattet
af public service-kontrakten eller godkendt i en værditest, til rådighed via andre
foretagenders medier og platforme.
DR anvender sociale medier, fordi de understøtter DRs strategi om åbenhed og styrker
dialogen med brugerne. Sociale medier anvendes af 86 % af befolkningen.
I DRs programetik er der fastsat retningslinjer for DRs redaktionelle brug af sociale
medier. Det fremgår bl.a., at sociale medier er et supplement til DRs egne kanaler og
dermed ikke er en erstatning for dr.dk. Der skal derfor altid være et redaktionelt formål
med anvendelsen af sociale medier. For så vidt angår programoplysninger er det DRs
faste praksis, at disse altid vil kunne findes på DR.dk, hvis de findes på f.eks. Facebook.
Dok. nr. 2824259