Kulturministeren har besvaret tre spørgsmål fra kulturudvalget den 9. september 2015, jf. KUU alm. del - svar på spm. 2, 3 og 4, men de modtagne svar synes ikke at være den fulde sandhed omkring DRs samarbejde med Facebook. Det fremstår som om, at DR mest har "catch-up" indlæg på Facebook, hvor man kan få en dialog med Facebooks brugere. Desværre lader det til, at DR også har et eksklusivt samarbejde med Facebook om undersøgelser og resultater betalt for licensmidler, som kun er tilgængelig på Facebook og ikke på DR.dk. Det forekommer ikke rimeligt, at DR lægger undersøgelser ud kun på Facebook, som er betalt ved brug af licensmidler, og dermed tvinger licensbetalere til at gå på Facebook for at se resultaterne af undersøgelserne. I forbindelse med udsendelse af Madmagasinet den 15. september 2015 blev der sidst i udsendelsen markedsført, at man kunne gå på DRs Facebook side og få indsigt i de resultater af licensbetalte undersøgelser, som blev behandlet i udsendelsen. At et privat, socialt medie på den måde kan have undersøgelser, som er licensbetalt, til sin rådighed eksklusivt, forekommer ikke korrekt. Hvordan forholder ministeren sig til, at licensbetalerne kun kan se de undersøgelser, som de med licensbetaling har betalt for, på et privat, socialt medie som Facebook?
Dato: 18-09-2015
Status: Endeligt besvaret
Emne:
medier