Kulturudvalget 2014-15 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1550096_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
29. september 2015
Folketingets Kulturudvalg har den 3. september 2015, efter ønske fra Pia Olsen Dyhr
(SF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 11 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, om Kulturstyrelsen af egen drift forsøger at påvirke
kulturinstitutioner, der ikke er statsejede, til alligevel at følge regler og retningslinjer
der ellers kun gælder for statsejede institutioner, f.eks. på spørgsmål om
ansættelsesprocedurer, løn eller andre lignende forhold, og kan ministeren således
enten be- eller afkræfte, om der i Kulturstyrelsen foreligger nogen form for instruks,
vejledning, pålæg eller andet, der tilsiger at selvejende kulturinstitutioner skal forsøges
påtvunget de krav og retningslinjer, der ellers kun gælder for staten?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Kulturstyrelsen. Styrelsen har oplyst følgende:
“Kulturministeriets forvaltning af driftstilskud til selvejende institutioner m.v. sker i
henhold til Lov om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud
fra Kulturministeriet (driftstilskudsloven), nr. 1531, 21/12 2010, og tilhørende
bekendtgørelse om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud
fra Kulturministeriet (driftstilskudsbekendtgørelsen), nr. 1701, 29/12 2010.
Med driftstilskudsloven og –bekendtgørelsen er der søgt en passende balance mellem på
den ene side statslig styring og tilsyn og på den anden side institutionernes autonomi og
bestyrelsens råderum. Det indebærer, at tilsynet er differentieret efter væsentlighed og
risiko, herunder efter tilskuddets størrelse.
Af bemærkningerne til lovforslaget, pkt. 5.3, fremgår om ministeriets tilsyn med
tilskudsmodtagerne:
“… at der føres tilsyn med, at statens midler anvendes efter hensigten, og at der
udvises passende sparsommelighed i omgangen med statens midler. I denne
forbindelse bør tilskudsmodtagerne i deres brug af tilskuddet og øvrige midler
disponere med omtanke. For selvejende institutioner og for foreninger, hvor det
Dok. nr. 15/00261-4
KUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om Kulturstyrelsen af egen drift forsøger at påvirke kulturinstitutioner, der ikke er statsejede, til alligevel at følge regler og retningslinjer der ellers kun gælder for statsejede institutioner, til kulturministeren
Side 2
statslige tilskud udgør hovedparten af foreningernes ordinære driftsudgifter, bør
disponeringen ske med udgangspunkt i de regler, som gælder for staten.”
Dette skal ses i sammenhæng med Finansministeriets Budgetvejledning (2014), som
under pkt. 2.4.9.
Tilskud til drift af øvrige selvejende institutioner
indeholder en række
krav, der skal eller kan stilles til selvejende institutioner, og som netop sigter på at
sikre en god tilskudsforvaltning under hensyn til tilskuddets art og formål. På
Kulturministeriets område er Budgetvejledningens krav udmøntet i driftstilskudsloven
og driftstilskudsbekendtgørelsen.
Der er således et generelt krav om, at institutionerne skal disponere over tilskuddet på
en måde, som ikke afviger væsentligt fra sammenlignelige områder i staten.
Finansministeriets bestemmelser for statsinstitutioners disponeringer er ikke direkte
gældende for de selvejende institutioner, der modtager driftstilskud fra
Kulturministeriet, men de er på en række områder retningsgivende for, hvordan de
selvejende institutioner bør disponere.
Kulturministeriet udsendte i 2011 publikationen “Anbefalinger for god ledelse i
selvejende kulturinstitutioner”, som er udarbejdet af et eksternt udvalg med Lars
Liebst som formand. Anbefalingerne, som skal ses i sammenhæng med
driftstilskudsloven og –bekendtgørelsen, sigter på at styrke bestyrelser og direktioner i
forhold til at løfte de ledelsesmæssige opgaver og det ansvar, loven og bekendtgørelsen
pålægger dem, og understøtte, at tilskudsmodtagere løser offentligt finansierede
opgaver professionelt, kompetent og effektivt. Anbefalingerne svarer i vidt omfang til
Erhvervsstyrelsens “Anbefalinger for god fondsledelse af erhvervsdrivende fonde”
(2014), som har afsæt i fondslovgivningen.
Kulturministeriets anbefalinger er ikke bindende for tilskudsmodtagerne, men
Kulturministeriet forudsætter som udgangspunkt, at modtagere af væsentlige
driftstilskud eksplicit forholder sig til dem, og redegør herfor i årsrapport eller på
hjemmeside. Krav herom stilles typisk i tilsagnsbreve til institutioner, der modtager
mere end 10 mio. kr. i årligt driftstilskud fra ministeriet, samt hvor der er indgået
rammeaftale for en flerårig periode. Kulturministeriets praksis skal ses i sammenhæng
med, at Lov om erhvervsdrivende fonde indeholder et direkte krav herom.
De nævnte regler, anbefalinger og indsatser har således alle til formål at sikre, at
statens midler anvendes effektivt til formålet, hvilket er det centrale krav til god
tilskudsforvaltning. Kulturstyrelsen påser i sit tilsyn med de selvejende institutioner,
at dette rent faktisk også sker.”
Jeg kan henholde mig til styrelsens oplysninger.
Bertel Haarder