Kirkeudvalget 2014-15 (2. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
1547363_0001.png
Notat
Talepapir til ministerens svar på KIU Alm. del
Samrådsspørgsmål C, samrådet den 16. september 2015
I brev af 14. august 2015 har Kirkeudvalget i et kommende
samråd ønsket en drøftelse af følgende spørgsmål efter ønske
af Christian Langballe:
”Samrådsspørgsmål
C
Vil ministeren redegøre for, om menighedsrådsformanden/
andre efter gældende regler må udspørge en ansøger til et
præsteembede om dennes politiske tilhørsforhold, og om et
menighedsråd kan afvise en ansøger til et præsteembede på
baggrund af ansøgerens politiske tilhørsforhold? Vil
ministeren endvidere oplyse, hvilke sanktionsmuligheder der
er, såfremt de gældende regler ikke overholdes?”
Talepapir (det talte ord gælder):
På medieomtalen forud for modtagelsen af dette
samrådsspørgsmål har jeg forstået, at spørgsmålet har
baggrund i en konkret sag, hvor DSUK – Danske Sømands- og
Udlandskirker – skulle ansætte en præst i Berlin.
Jeg vil derfor gerne indledningsvis gøre det klart, at Kirkemi-
nisteriet ikke er ansættelsesmyndighed for DSUK-præster.
I min besvarelse af spørgsmålet tager jeg derfor alene ud-
gangspunkt i sager om ansættelse af præster i folkekirken,
hvor Kirkeministeriet er ansættelsesmyndighed, og hvor an-
sættelse sker efter menighedsrådenes indstilling.
Kirkeministeriet har ikke udarbejdet
særlige
regler for, hvad
menighedsrådene må spørge om under samtaler med ansøge-
re til ledige præstestillinger.
Derfor gælder de
almindelige
regler, herunder forskelsbe-
handlingsloven, der bl.a. forbyder forskelsbehandling pga. ra-
ce, hudfarve, politisk anskuelse, seksuel orientering eller nati-
onal, social eller etnisk oprindelse.
Dato: 26. august 2015
Dokument nr. 88175/15
Sagsbehandler
Rasmus Paaske Larsen
KIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 16/9-15 om størst mulig diskretion og fortrolighed omkring ansøgere til en stilling i folkekirken, til kirkeministeren
1547363_0002.png
Notat
Desuden gælder de generelle forvaltningsretlige grundsæt-
ninger om saglighed og forbud mod magtfordrejning.
Forskelsbehandlingsloven henhører under Beskæftigelsesmi-
nisteriet, men det er umiddelbart min opfattelse, at loven ikke
giver mulighed for, at et menighedsråd i folkekirken spørger
ind til den politiske holdning hos en ansøger til en præstestil-
ling.
Klager over overtrædelser af forskelsbehandlingsloven skal
behandles af Ligebehandlingsnævnet.
Visse overtrædelser af forskelsbehandlingsloven kan efter
omstændighederne straffes med bøde, og Ligebehandlings-
nævnet kan tilkende den krænkede en godtgørelse.
Som jeg indledningsvis var inde på, så kan der fra tid til anden
være medieomtale af ansøgere, der har følt sig gået for nær,
men Kirkeministeriet modtager i praksis ikke egentlige klager
over menighedsrådenes spørgsmål til ansøgere i forbindelse
med ansættelsessamtaler, hverken fra ansøgerne til ledige
præstestillinger i folkekirken eller fra deres fagforening.
Desuden er det ikke min opfattelse, at folkekirkens menig-
hedsråd generelt
fravælger
kandidater til ledige præstestillin-
ger.
I overensstemmelse med ansættelseslovens regler vælger de
blandt de rettidigt modtagne ansøgninger den eller de kandi-
dater, de helst ser ansat, og indstiller herefter i prioriteret
rækkefølge de pågældende til ministeriet til ansættelse i den
ledige stilling.
Menighedsrådenes valg af ny præst er således udtryk for et
tilvalg
– ikke et
fravalg.
Side 2
Dokument nr. 88175/15